La soprano Serena Sáenz durant el concert que va oferir al Teatre Principal. Foto: JOAN GASULL |
R. GALIMANY / A. ESTALLO |Valls
Feia
temps que el públic no aplaudia tant com en la darrera vetllada de Nits de Clàssics, la del 22 de març.
Tant que la protagonista de la nit, Serena Sáenz va haver de sortir en
reiterades ocasions a saludar el públic i, ja acabat el concert, es va veure
obligada a regalar dues peces més.
La
vetllada, en un sempre acollidor Teatre
Principal, va ser extraordinàriament agradable. En aquest escenari, el públic
va tenir l’oportunitat de veure l’esplèndida soprano Serena Sáenz (Barcelona,
1994), que arribava a Valls després d’haver protagonitzat diferents funcions en
el rol de Pamina de La Flauta Màgica
al Staatsoper Unter den Linde de Berlín, la millor carta de presentació per a una
cantant. L’aniversari de Serena Sáenz, que la mateixa nit del concert complia
24 anys, afegia emotivitat a la vetllada.
La
pianista Leyre Sáenz de Urtudi, exquisida repertorista de molta delicadesa i
sensibilitat i sempre amb molt de respecte per la veu, i amb uns deliciosos
tempo, va ser la millor alida de Serena Sáenz en una cita memorable. La soprano
i la pianista formen el Duo Sáenz Bikotea. Oferiren un repertori variat
d’estils amb el qual van demostrar les seves aptituds per a qualsevol tipus de
rol.
Dotada
d'una presència tan espectacular com destacable és la seva simpatia, i amb un saber
estar a l’escenari i unes dots excepcionals
per al cant, Serena Sáenz va sorprendre l'audiència amb la seva vigorosa
entrada, enfilant el passadís de platea mentre iniciava l’ària de Lakmé de Delibes, on els primers
compassos són “a capella”, incorporant-se
després el piano; una ària extensa i dificultosa cantada sempre en una
tessitura alta, sense estalviar l’ostentació de coloratura.
Del
drama fins a la cançó d’arrel popular, passant pel romanticisme de Schubert, la
jove soprano, va ser l’heroïna dramàtica de Delibes, amb l’ària de Lakmé que ja hem comentat; tràgica en Bel Raggio lusinghier, sens dubte l'ària
més famosa de l'òpera Semiramide de
Gioacchino Rossini i l'última òpera seriosa del compositor.
En aquestes dues
àries Serena Sáenz es va recrear amb tot tipus de coloratures i ornamentacions
vocals. Va estar esplèndida! Sensible i intimista en els lieder de Schubert i
en l’emotiu Morgen de Richard
Strauss. Encantadora la Mirentxu de
Guridi, contrastant amb els Tres sonetos
de Turina (text de Francisco Rodríguez Marín) i on va tenir la gràcia de
reflectir el diferent caràcter dels tres sonetos i el to sarcàstic d’alguns
moments, utilitzant versos que es
coneixen com a pie quebrado, que ens
va transmetre perfectament.
La
soprano va tenir el seu moment dedicat a la sarsuela i ho va fer amb l’ària Me llaman la primorosa d’El barbero de Sevilla de Gerónimo
Giménez, una ària que porten en el repertori totes les grans cantants actuals,
com la Netrebcko o la Garanka, i que la Serena Sáenz la va gaudir i s’hi va
recrear amb una veu ja ben escalfada, amb moments de molta inspiració, dominant
completament la partitura i tots els ornament que hi va afegir.
Per
primera vegada vàrem escoltar l’admirable Granada
d’Agustín Lara cantada per una soprano. Des de Mario Lanza sempre ho havíem
escoltat per un tenor. Hem de senyalar que va fer una recreació molt diferent
de quantes havíem escoltat, molt personal i amb molt de lirisme, amb uns tempos
canviants que va fer que la gaudíssim plenament.
Pianista i soprano van haver de saludar en diverses ocasions. |
El
públic, entregat des del primer moment, va aplaudir amb entusiasme les dues
intèrprets que van correspondre amb un
deliciós bis que ens van regalar, O mio
babbino caro, l'ària més cèlebre de Gianni
Schicchi que tantes vegades hem escoltat de mestres tan esplèndides com la
Callas, la Caballé o la Tebaldi.
Com
que els aplaudiments seguien, i les dues artistes gaudien del moment, ens
obsequiaren amb un segon bis, ben diferent: el Summertime de l’òpera de Gershwin, Porgy
and Bess. Una interpretació apassionada i, a la vegada, temperada, per tancar
la vetllada.
I,
atenció a tots els presents: recordin la primera Nits de Clàssics de la temporada de primavera del 2019. Una vetllada que, de
ben segur recordaran quan Serena Sáenz sigui ja una diva.
Acabat
l’espectacle, molts espectadors (els que encara no havien llegit l’entrevista
prèvia que li havíem fet i publicat en aquest mateix bloc), es mostraven
sorpresos de saber que Serena Sáenz és barcelonina, i que aquest nou fenomen del
cant viu i canta a Berlín.
Esplendida. Espectacular. Una maravella. Un luxe.
ResponEliminaMolt encertada la cronica, que comparteixo totalment.
Gracies