L'actor Quim Lecina en el paper d'Erik Satie, flanquejat pel pianista Daniel Blanch i la cantant Montse Bertral. Foto: JOAN GASULL |
ROMAN
GALIMANY / Valls
No sabem que
hauria dit Erik Satie (Honfleur,
1866-París, 1925) si hagués llegit aquesta crònica, sobretot tenint en compte
la gran aversió que sentia cap els crítics musicals.
Aquests i molts altres secrets els vam descobrir a través de l'espectacle El gran circ d'Erik Satie, una proposta que desgrana l'esperit i l’excèntrica vida del compositor francès, i que el dijous, dia 20 de juny, vam tenir l'oportunitat de veure al Teatre Principal com a cloenda de la temporada de Nits de Clàssics.
L’actor Quim Lecina, a partir dels textos
extrets dels llibres Memòries d’un
amnèsic i Quaderns d’un mamífer, ha reconstruït part de la vida del músic francès.
La comicitat
i la ironia van embolcallar la trajectòria d’Erik Satie, fins al punt que els seus
textos haurien pogut servir de model als grans Groucho Marx i Woody Allen. La
mezzosoprano Montse Bertral i el pianista Daniel Blanch completaven l’elenc de
protagonistes encarregats de recrear la història d’aquest
singular personatge.
En definitiva, un
concert especial que ens apropà a l'esperit de l'artista sorrut que manifestava
que "havia arribat molt jove al
món en un temps molt vell".
Éric-Alfred-Leslie
Satie, conegut com Erik Satie, era un cèlebre músic i compositor francès que es
presentava a si mateix com a “gimnopedista” i “fonometrògaf”.
Amic de músics, artistes i literats, i habitual de les tertúlies entre bohemis
dels cafès de París, és l’autor d’una extensa obra musical entre la qual
destaca la música de cabaret i unes breus composicions humorístiques per a
piano.
Quim
Lecina, actor de gran tradició escènica, va transmetre de manera brillant, i en
poc més d’una hora, la personalitat d’aquest músic en un espectacle que adapta
la música i els textos de l’autor francès i prova de copsar-ne l’esperit i la
seva peculiar personalitat. L’espectacle és més que un concert. Hi ha elements
de circ i de cabaret, que són les arts dramàtiques que més s’estimava Satie.
Lecina
ens va endinsar en la personalitat extravagant, -boig, paranoic-, que batejava
les seves obres amb paraules inventades per ell, com les famoses "Gynnopedias"
o "Gnossienes". Va aconseguir entrar al conservatori de música
de París davant la sorpresa de molts, passats ja els 40 anys.
Un treball de Lecina
realment important de recopilació i selecció de texts donant com a resultat un
retrat perfecte de la difícil personalitat del controvertit músic, al qual va
interpretar genialment. Les continuades i variades interpretacions de fragments
d’obres característiques de Satie per Daniel Blanch van ser d’una delicadesa i
pulcritud encomiable, més encara amb un piano ben desafinat. Les intervencions i presència escènica de la mezzosoprano Montserrat Bertral ens
delectaren pel seu talent, tant musical com interpretatiu.
Una vetllada trencadora
que ens va permetre viatjar al passat gaudint, alhora, d’un espectacle de
qualitat i molt ben equilibrat entres els tres protagonistes.
Punt i final a la
temporada, tot esperant el setembre per reprendre l’activitat.
MESDAMES et MESSIEURS, AQUÍ VA UN CRÍTICA DE LA DARRERA REPRESENTACIÓ D' "EL GRAN CIRC D'ERIK SATIE!!!" A LA CIUTAT DE VALLS (Alt Camp)!!!!!! APROFITO L'AVINENTESA PER DIR-VOS QUE CONTINUAREM TENINT-LO EN CARTELL TOT L'ANY 2019, O SIGUI QUE: PROGRAMADORS, NA MONTSERRAT, EN DANIEL I UN SERVIDOR ESTAREM ENCANTATS QUE ENS CONVIDEU A ANAR A LES VOSTRES RESPECTIVES VILES I CIUTATS A CONTAR-VOS L'ESTRAMBÓTICA HISTÒRIA D'ERIK SATIE,L'HOME QUE VA VENIR AL MÓN MASSA JOVE, EN UN TEMPS MASSA VELL!!!!
ResponElimina