Xavier Pastrana dirigeix aquest dijous l'espectacle "I a la matinada, canta el rossinyol" amb l'Archénsemble. |
ANNA ESTALLO / Barcelona
Nits de Clàssics
va obrir la temporada amb un reconeixement a Robert Gerhard (Valls,
1896-Cambridge, 1970) i enfila la recta final (tot i que encara queda
l’espectacle del 20 de juny), amb un concert amb un fil conductor que uneix
diferents elements amb l’obra del compositor vallenc.
Xavier Pastrana,
guitarrista de formació, expert en cant coral i director àmpliament reconegut
per la seva participació en diferents projectes, és l’artífex de la proposta
musical I a la matinada, canta el
rossinyol que aquest dijous, dia 6 de juny (2/4 de 9 del vespre) arriba al Teatre
Principal. Dirigirà la formació orquestral Archénsemble, el tenor Roger
Padullés i el clavecinista Daniel Espasa amb un programa original i singular que no deixarà ningú
indiferent.
D’on surt I a la matinada, canta el rossinyol?
“Parteix
de dues idees: una era fer un programa on poder compartir escenari amb el Roger
Padullés que a part de ser un gran tenor és un bon amic i mai havíem coincidit
i, l’altra, era compartir escenari amb el Dani Espasa que també és un músic del
Camp de Tarragona i, alhora, és extraordinari. Per tant, em venia molt de
gust de fer un projecte en què poguéssim estar tots tres junts.
A
tot això s’hi sumava l’interès a poder fer alguna cosa vinculada a compositors
de les comarques de Tarragona.”
És aquí on neix l’interès a
incloure-hi Robert Gerhard?
“Exactament.
Ell és el compositor més important que tenim a les nostres terres, sense cap
mena de dubte, almenys pel que fa als últims segles. A partir d’aquí emergeix
en el nostre espectacle la figura de Felip Pedrell que va ser professor de
Robert Gerhard i aquí el compositor vallenc admirava molt. Tampoc podem oblidar
que Pedrell, tot i que potser és menys conegut, hem de dir que com a pedagog i
com a musicòleg va tenir moltíssima influència en tota una generació de músics
de la Península.
A més a més, em feia molta il·lusió poder sumar-hi en Xavier
Gols, un compositor nascut a la Canonja d’on també és el Daniel Espasa, i que
tot i que va morir molt jove, va deixar un llegat molt interessant. Gols també
està vinculat a la figura de Pedrell perquè va formar part d’una de les missions que es va fer a
Tarragona de l’obra del Cançoner popular,
un projecte que es va engegar per recollir cançons tradicionals de tot
Catalunya i del qual Felip Pedrell n’era el president honorífic.
Com encaixa en tot això Manuel de
Falla?
“Hi
vaig sumar Manuel de Falla perquè era un altre dels principals alumnes de
Pedrell. Tot plegat és com una fotografia d’una generació d’una època molt
brillant d’abans que la Guerra Civil s’ho emportés tot.”
En què s’ha basat el treball de
recerca per trobar el cordó umbilical de tot el programa?
“En
el cas de Robert Gerhard i Manuel de Falla teníem dues obres que s’adaptaven a
un format més aviat petit. Una és el Cancionero
de Pedrell escrit per a un petit grup d’instruments igual que la versió
original de l’Amor brujo.
Com
que Felip Pedrell té obres per a orquestres molt grans, vam optar per agafar
cançons per a piano i veu i fer-ne una adaptació per a petita orquestra, un fet
que trobo especialment engrescador perquè al final també agafem aquesta música
que es fa poc sovint. Tant la música de Pedrell com de Gols per a piano i veu
se sent molt poc, i d’aquesta manera no només la fem sentir sinó que la fem
sentir vestida de llarg amb l’orquestració que li dona una dimensió més
profunda.”
En el programa porten una obra poc
coneguda de Manuel de Falla com és Concierto
para clave. Quina particularitat té aquesta obra que l’han inclòs en aquest
concert?
“És
un concert molt curt, però molt experimental que s’aproxima molt més a la
línia de Robert Gerhard que no pas a la de Falla. No té res a veure amb l’Amor brujo; són dues peces que diries
que són de compositors diferents. Aquesta obra és una mena d’experiment que
Falla va fer cap al final de la seva vida i on, tot i que hi ha temes populars
pel mig, harmònicament és politonal i sorprèn l’espectador. D’aquest concert
podem dir que comencem amb un Falla que no sembla Falla i acabem amb un Gerhard
que no sembla Gerhard.”
Parli’m d’Archénsemble, la formació
amb què venen a Valls per acompanyar les obres.
“L’objectiu
és poder reunir músics de qualitat per fer un tipus de música que se situa
entre la formació orquestral i la de cambra, estem en una terra de ningú. La
idea és poder fer aquest gènere musical que se situa entre mig i que, per tant,
necessita músics de qualitat ja que moltes vegades hem d’afrontar reptes amb
moltes particularitats. Archémsemble és una formació molt recent que es va
estrenar al febrer d’aquest 2019 amb I a la matinada, canta el rossinyol.”
Quin significat té per a vostès tocar
a la ciutat on va néixer Robert Gerhard?
“Ens
fa molta il·lusió i, sobretot amb aquesta obra El cancionero de Pedrell perquè Gerhard normalment es relacionava
normalment amb la música de l’Escola de Viena, un estil que no entra a la
primera i que per accedir-hi s’ha de ser una mica experimentat, però en el cas
d’aquesta obra que és totalment tonal i d’arrel folklòrica amb obres que
Gerhard va arranjar amb una gràcia espectacular, la cosa canvia.
Gerhard ho va
fer d’una manera suprema, brillant des d’un punt de vista de la instrumentació,
conservant el caràcter de cada peça,
respectant molt la melodia... vaja que és una obra ideal per a iniciar-se en
Gerhard.”
Quin lloc ocupa a la seva vida Robert
Gerhard?
“El
problema amb Robert Gerhard és que no té obra coral per a cor sol i les obres
orquestrals, en general, són per a grups molt grans, per a això a Robert
Gerhard l’he tocat poc. El que sí puc dir és que quan vaig començar a estudiar
cant una de les primeres obres que em van fer cantar va ser una obra d’aquest
cicle de Felip Pedrell.
La meva primera reacció va ser: Ostres!,
això és Robert Gerhard? Doncs no era el concepte que jo en tenia d’aquest compositor. A Robert Gerhard
sempre hi arribes tard perquè l’has d’anar a buscar. La seva música guanya molt
quan la sents en directe, i enregistrada sempre li falta alguna cosa. Sempre que
sento una obra seva penso: ‘Llàstima
de no poder-ho sentir en directe’.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada