dimarts, 23 d’abril del 2019

Les grans obres de cambra de Mozart arriben al Teatre Principal



El quartet que lidera Claudi Arimany interpretarà la integral dels Quartets per a flauta i corda de W.A. Mozart, obra mestra de la música de cambra per a flauta. El quartet actua, el dijous dia 25 d’abril, a 2/4 de 9 del vespre, al Teatre Principal de Valls, dintre de la programació de concerts Nits de Clàssics que organitza l’associació Amics de la Música de Valls.

Es tracta del cicle complet dels quartets per a flauta, violí, viola i violoncel de Wolfang Amadeus Mozart (Salzburg, 1756-Viena, 1791), una combinació d'instruments de vent i corda poc comú en la música de cambra d’aquest compositor.

Les quatre peces -tres de les quals van ser escrites per encàrrec per al flautista aficionat Ferdinand de Jean- se situen, possiblement, entre el 1777 i el 1778, en les ciutats on es va desenvolupar la prodigiosa maduresa de Mozart: Mannheim, Munic i Viena.

Més de dos-cents anys després de la mort del genial compositor, resulta curiós comprovar com, malgrat la impressionant qualitat i la quantitat d'obres per a flauta que va elaborar, encara s'accepti la tesi tan poc creïble de què a Mozart no li agradava aquest instrument.

En el conjunt de l'obra de Mozart per a flauta pesa una estranya fatalitat: repassant la llista de les seves obres, si descartem les primeres i l’última, és a dir, les 6 sonates que va dedicar quan tenia 8 anys a la reina Carlota d'Anglaterra, i el Quartet en la Major K. 298 (molt probablement dedicat a Franz-Anton Hoffmeister) totes les altres obres per a flauta no li van portar més que disgustos i contrarietats.
A la famosa carta del 14 de febrer de 1778, en què Mozart es queixa de no suportar la flauta, hem de plantejar-nos la següent qüestió: fins a quin punt aquest lament no es focalitza en les desavinences entre Mozart i la persona que  toca? Aquesta tesi, defensada per Jean-Pierre Rampal a les seves memòries, és més que versemblant.
El quartet esta compost per músics de qualitat reconeguda per la seva trajectòria professional: Claudi Arimany (flauta), Christian Chivu (violí), Pol Cortese  (viola) i Magdalena Cristea (violoncel). En aquest concert interpretaran els Quartets per a flauta i corda que Wolfgang Amadeus Mozart va compondre entre el 1777 i el 1778.
Claudi Arimany (Granollers1955) és un flautista de fama internacional considerat hereu directe, pel que fa a l’estil interpretatiu i el concepte musical, de Jean-Pierre Rampal, de qui va ser alumne i company en múltiples concerts. Des dels anys vuitanta ha actuat com a solista convidat per les millors orquestres internacionals, a més de dedicar-se a l'estudi i la recuperació d'obres per a flauta i a l'activitat docent.
El violinista Cristian Chivu Ivan, ocupa la plaça de concertino a l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Va néixer a Bucarest on inicià els seus estudis musicals. Es llicencià a l'Acadèmia Superior de Música Ciprian Porumbescu, on es va graduar amb les màximes distincions. Prossegueix els seus estudis amb Bujor Prelipcean-Quartet Veus i Constantin Dinu Bogdanas - Athaeneum Enesco Quartet.
El violista Paul Cortese, protagonista actiu del seu instrument, es va graduar a l'Institut de Música de Curtis, on va estudiar amb el famós violista Joseph de Pásquale. Al finalitzar els seus estudis, Cortese va actuar amb l'Orquestra de Filadèlfia i la Simfònica de Boston.
La violoncel·lista Magdalena Cristea, ha actuat en qualitat de solista amb orquestres d'Itàlia, Espanya, Alemanya, Romania i França. Ha estat convidada a tocar en gires internacionals a Bulgària, Hongria, Alemanya, Cuba, França, Andorra, Itàlia, Grècia i Suïssa, sota les batutes de Vassily Sinaisky, Garcia Asensio, Miguel Gomez Martinez, Gustav Khunn, Jan Latham König, Valeri Gheorghiev, Alberto Zedda, Emanuel Krivine, Amury du Clossel, Cristoph Adt, Ramon Tébar, Eiji Oue, Lawrence Foster, Michel Nesterowicz  i  Eliahu Inbal.
Els Quartets núm. 2 en Sol Major; núm. 3 en Do Major; núm. 4 en La Major, i núm. 1 en Re Major, estan considerats obres mestres de la música de cambra per a flauta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada