Claudi Arimany durant un moment de la seva actuació al Teatre Principal de Valls. Foto: JOAN GASULL |
Text:
ROMAN GALIMANY / Valls
Un
equilibri perfecte entre melodia captivadora i fraseig elegant. Així es podria
resumir el concert que, el dijous 25 d’abril, ens va oferir el Quartet de
Claudi Arimany al Teatre Principal amb
la integral de quartets per a flauta, violí, viola, i violoncel de Mozart.
Aquests són els grans mestres de l’actuació: Claudi Arimany, flauta; Christian
Chivu, violí; Pol Cortese, viola, i Magdalena Cristea, violoncel.
Tots
quatre van oferir 60 minuts d’or pur, un exquisit bàlsam per a l’oïda, goig per
a l’esperit!
Sentíem
el so dels instruments, ben diferenciat, ben identificat, deliciós volum i
sonoritat conjunta del quartet. Una gran actuació.
Una
gran oferta per als melòmans, especialment per als amants de Mozart, amb els quatre quartets de flauta (D Major, G
Major, C Major i A Major), un grup d’obres molt delicades. No hi ha foc ni detonants
en aquestes composicions, però hi ha una varietat de colors i poesia musical
viva que defineix clarament el període clàssic.
El Quartet de Claudi Arimany va haver de sortir a saludar els espectadors en reiterades ocasions davant els llargs aplaudiments. Foto: JOAN GASULL |
Els
intèrprets van fer que fos així, una actuació enlluernadora. El solista i el
trio de corda no alteraren mai un ritme i el so ric en val la pena; una
acústica agradable. Les harmonies que, amb tanta generositat ofereix Mozart en
aquests quartets, ens arribaren amb les pròpies habilitats del solista i el
conjunt de músics que van posar la guinda del pastís.
Justament
tancava el concert el Quartet per a
flauta núm. 1 en Re Major, KV 285, el primer dels tres quartets escrit per
encàrrec de l’amateur Ferdinand De Jean, deliciosament interpretat; escoltant
els primers compassos del primer moviment ens recorda de moltes maneres el Concert per a flauta i arpa.
No
és gens estrany que Beethoven prengués “manllevat” el primer moviment per al
seu Duo per a clarinet. L’adagio, una
cançó romàntica trobadoresca, la van saber envoltar de molta emoció, la melodia
de la flauta acompanyada amb el pizzicatto
de les cordes. El Rondeau: increïble!
Curt però dolç! En van fer una
interpretació realment excepcional, molt viva, alegre i plena d’encant. Clara,
càlida i acolorida.
El
Quartet per a flauta núm. 4 de A Major,
KV . 298, és la darrera composició de Mozart per a la integral dels quartets
per a flauta. A diferència dels tres quartets anteriors, escrits per al
flautista Ferdinand De Jean, es creu que aquest quartet ha estat creat per a
propòsits recreatius més que per crematístics. L’obra podria haver estat
escrita entre el 1786 i el 1787, pocs anys abans de la mort del compositor.
El
tercer moviment és notable per la seva indicació del tempo titulada gairebé
humorísticament: "Rondieaoux:
Allegretto grazioso, ma non troppo presto, però no troppo adagio. Così-così - no
molt garbo ed espressione" (o, traduït, "Una broma rondo:
Allegretto grazioso, però no massa ràpid, ni massa lent. Així, amb gran
elegància i expressió). Estem davant una obra més madura que les tres
anteriors, oferint-nos un equilibri entre les parts, encara que continuï tenint
la flauta un cert protagonisme.
Els
espectadors van respondre amb llargs i entusiastes aplaudiments valorant la
qualitat de la vetllada musical de la qual havien gaudit. Fins a dos regals
musicals van haver de fer els intèrprets abans de tancar un espectacle que va
fer vibrar l’audiència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada