dimarts, 4 de desembre del 2018

Esplèndid retorn de Daniel Ligorio al Teatre Principal

Daniel Ligorio durant el concert que va fer al Teatre Principal de Valls dins les
 Nits de Clàssics. Foto: JOAN GASULL

Text: ROMAN GALIMANY / Valls
Les efemèrides van marcar el repertori del concert que el pianista Daniel Ligorio va oferir el dijous, dia 29 de novembre, a Nits de Clàssics  aprofitant el centenari del naixement de Berstein i de la mort de Debussy.

La primera de les peces que conformen el tríptic Estampes és la sensible i delicada Pagodes, una tasca dificultosa per començar, que Ligorio interpretà amb el lirisme oriental que esmerçà en la partitura; va seguir amb els reiteratius divertiments de La soirée dans Grenade, per exhalar, a continuació, l’estructura fuent de Jardins sous la pluie, descobrint tota la poesia de la seva melodia.

Daniel Ligorio interpretà l’impressionisme de Debussy -ho explicava en la introducció-,  com una evocació pictòrica dels efluvis nostàlgics de recordats viatges impossibles. Un impressionisme interpretat amb sensibilitat i precisió.

Va concloure la primera part amb les danses simfòniques de West Side Story en un arranjament de Michael Hawley, on el pianista va demostrar una solvència tècnica que, amb intel·ligència, accedeix a un virtuosisme indispensable per a aquesta obra.

La segona part del programa la va dedicar als intensos Quadres d'una exposició del gran músic rus que va ser Modest Mussorgski; obra escrita per a piano de la qual Ravel en va fer l’orquestració. És d’agrair l’exhaustiva i descriptiva explicació que va fer de tots els quatres, una presentació molt agraïda pel públic que va identificar l’argument dels quadres al escoltar la música. 

Realment portava la partitura molt treballada, un fet  que li va permetre oferir els mínims detalls de la riquesa d’aquesta obra. Una interpretació pulcra en la construcció, amb molta sonoritat sense ser efectista però amb vehemència. Destacaríem, en general, l’encreuament de mans, l'atac de dits en uns trinats formidables; el canvi de ritme, i la continuïtat entre els compassos forte i els més piano. 

Entranyable el Ball dels pollets o  La cabanya sobre potes de gallina, fins i tot aixecant-se de la banqueta, que ens conduïen a La gran porta de Kíev, interpretada amb elegància, i fidelitat a la partitura.

En síntesi, Ligorio ens va oferir una lectura encoratjadora, generant sempre expectació, amb una dicció nítida i una gran claredat en el fraseig. El públic va agrair el treball del pianista amb forts i seguits aplaudiments que va correspondre amb una petita delicadesa de Granados com a propina. Va ser la culminació d’un exitós concert.

2 comentaris:

  1. Ligorio, pinanista d'elegància llatina, ha sabut interpretar "a la rusa" els diferents Quadres d'una exposició de Mussorgki. Un luxe al Principal de Valls.

    ResponElimina
  2. Només per afegir-me a l'anàlisi i a les qualificacions que expressa en l'escrit Roman. A mi m'haurien calgut més adjectius per descriure el que ens va oferir Ligorio dijous passat en el seu memorable concert. Sense voler dir que l'interpretació va ser flor d'un dia, sí que cal reconèixer que el reconegut i admirat intèrpret semblava superar-se a si mateix. I aixó que ens ha deixat actuacions extraordinàries. Francament, un luxe de vetllada que hem tingut la gran sort de poder gaudir.

    ResponElimina