El grup Rebla't durant el concert del dijous, dia 15 de novembre al Teatre Principal de Valls. Foto: JOAN GASULL |
Text: ROMAN GALIMANY / Valls
L'estiu
de 1819, Schubert va viatjar amb el famós baríton Johann Michael Vogl a la
ciutat de Steyr, on hi havia una gran quantitat d'activitat musical.
L'espectacle de Schubert i Vogl, de les cançons del compositor -especialment Erlkönig (el mateix Schubert prenent el
paper del pare) i Die Forelle (La Truita)- va atraure l'atenció de
Sylvester Paumgartner, un ric executiu miner i un violoncel·lista acomplert,
que després va encarregar a Schubert que escrivís un quintet basat en La Truita.
El
quintet resultant, per a la combinació inusual de piano, violí, viola,
violoncel i contrabaix, s'ha convertit en una de les obres de càmera més estimades
de Schubert, i és fruit del seu estil primerenc. Una característica notable és
la integració de la part del piano en la textura musical, en igualtat de
condicions amb l’equip de corda.
Tot
i que ja havia escrit 11 quartets de corda quan va crear el Quintet La Truita, aquesta composició
representa la primera obra de cambra veritablement de Schubert. La seva
habilitat per equilibrar la combinació d'instruments sembla instintiva i la
peça és justament considerada una de les seves obres més populars i més
valorades.
El
dijous, 15 de novembre, el Teatre Principal de Valls, es va vestir de gala amb la
meravellosa versió que ens va oferir el quintet Grup Rebla’t, integrat per la
vallenca Judit Bofarull, violí; Irene Argüello, viola; Joan B. Texier,
violoncel; Albert Prats, contrabaix, i Eudald Buch, piano.
En
l’extens primer moviment, gairebé un terç de la durada de tot el treball de
cinc moviments, van transmetre un so festiu i alegre. El seguit líric del segon
moviment va ser dolçament expressiu, evitant qualsevol sentiment de malenconia
en els tres temes, un dels quals ens va permetre, en un sol de piano, ratificar
la qualitat del jove, 21 anys, Eudald Buch. El breu tercer moviment arrancà
força agressivament, derivant cap un lirisme, com a tema de ball, molt
accentuat en les melodies.
Després
d’una pausa, el quintet es va transformar en trio per interpretar el Nocturne Op. 148 per a violí, violoncel i
piano. Meravellós. Exquisida interpretació, subtil, matisada entre forte i pianissimo. El piano va fer una bona feina, però el violí i el
violoncel tenen uns moments força complicats, en particular en el contrapunt
del pizzicato, i també durant els arpegis ràpids del piano. Excel·lent
rendiment i una transmissió d’assossec al públic. Gràcies!
Això
conduïa al moviment del enunciat del concert, el tema i les variacions sobre Die Forelle (La truita). Tema i forma de variacions enginyoses interpretades molt
satisfactòriament per les mans del quintet Grup Rebla’t. Com en el primer
moviment, una compenetració profunda entre el piano i les cordes adquiriren un
so amb un resultat gairebé simfònic; excel·lent la tercera variació, que oferiren
una cascada amb remolí del piano amb l’acompanyament subtil de les cordes. El
moviment final més senzill i lleuger semblava trencar-se en unitats més
petites, a l'estil d'un conjunt de danses.
Aquest
quintet és molt conegut per les seves variacions sobre La Truita, però musicalment no
fa ombra sobre els altres moviments. La composició del quartet és especial,
diferent del tradicional quartet de cordes. Els intèrprets van aconseguir en tots
els moviments els sons harmònic i els equilibris instrumentals propis. En
resum, una excel·lent interpretació que la gaudirem plenament. Els intèrprets,
la Judit i Albert, recordant el seu passat vienès, van correspondre al públic
interpretant un vals de Strauss. Un concert per recordar en la memòria dels
amants de música.
Absolutament d'acord. Primeríssim nivell.
ResponElimina