Text: ANTON DILLA / Valls
Permeteu-me que després del bon record que ens va deixar el
concert Gossmann/Supinova, al Teatre Principal de Valls, on va tenir un
protagonisme virtual principal Fritz Kreisler, ho aprofiti per divulgar
un fet que potser per a alguns no és prou conegut i que ens apropa més Kreisler.
Aquest gran violinista, compositor i arranjador d’origen
austríac va organitzar, formant equip amb Pau Casals –l’ànima- i Paderewski,
així com coprotagonitzar, juntament amb altres eminents artistes, el concert
que el dia 7 de maig de l’any 1916 (pràcticament, es complien 102 anys en el
dia que es va fer el concert a Valls) es va fer al Metropolitan Opera House de
Nova York sota els auspicis de la junta directiva del teatre d’òpera
novaiorquès.
Va ser un concert benèfic a favor dels sis fills orfes
d'Enric i Empar Granados, els quals havien mort d’accident el dia 24 de març
mentre traspassaven el canal de la Mànega després d’una gira americana de tres
mesos amb motiu de l’estrena de Goyescas.
No portaven ni dues hores navegant a bord del vaixell Sussex, ja que s’havien tornat a embarcar al port anglès de
Folkestone per dirigir-se a França, quan un submarí alemany els va torpedinar.
Reprenent la narració que ha motivat el meu escrit, en primer lloc
vull ressaltar l’estrena de Goyescas
als Estats Units, obra de la que abans de l’estrena ja se’n parlava. I a tall
de xafarderia: pensem que poc abans d’iniciar els assajos Granados encara
hi va fer retocs i algun afegitó. La nit de l’estrena al teatre no s’hi cabia.
El resultat, explosiu. Un èxit extraordinari, colossal, amb aclamacions
delirants. En segon lloc, l’altra part de la moneda d’aquella història: la
infeliç. La que va esdevenir mentre els melòmans encara assaborien aquell
plaent regal per la sensibilitat; l’aparició de la despietada Melpòmene.
El concert in memoriam
pels Granados va ser una escenificació amb sons de tragèdia. El programa estava
confegit amb sentiment, ben pensat i delicadament estructurat pels seus
organitzadors, Pau Casals sempre al capdavant. Casals era molt amic d’en Kreisler i
tots dos ho eren d’en Granados. Per a això, en una circumstància com aquella,
el mestre Casals va demanar el seu concurs, com després ho va fer amb d’altres;
però Kreisler es va implicar en tot i per a tot. Finalment,
degut a la quantitat d’oferiments es va haver de recòrrer a una selecció. Com
es podrà comprovar, va ser un grup de primeres espases les que s’encarregaren
de donar contingut i de transmetre les emocions musicals que requeria el
concert. Tots es trobaven al cim de la fama. El repertori que escolliren i en
l’ordre que s’executà va ser:
Trio (de l’Arxiduc) en si bemoll major Op. 97 de Beethoven, interpretat per
Ignacy Jan Paderewski, piano; Fritz Kreisler, violí i Pau Casals,
violoncel. Va ser la primera i única
vegada a la història que s’aplegaren aquests intèrprets. La cosa prometia i les
cares del públic que rebentava la sala del vell Met ho expressaven. El
resultat, apoteòsic i indescriptible.
Sängers Trost de Schumann; La deessa en el jardí de Granados i El Senyor és meva llum d’Allitsen
cantades pel tenor líric irlandés, John McCormack (que aleshores també era una celebritat), acompanyat al piano per Fritz
Kreisler, van seguir mantenint a gran l’alçada el llistó.
Rondó, de
Beethoven/Kreisler; Danza Española de Granados; Tambourin Chinois de Kreisler; a
càrrec de Fritz Kreisler al violí i Pau Casals al piano. Què podien dir… si no trobarien paraules adients. La gradació a
l’interior del teatre anava pujant.
Come Again Sweet Love de Dowland; Mignonette de Weckerlin i Ständchen i Du
bist die Ruh', de Schubert, interpretades per la mezzo-soprano holandesa,
Julia Culp, acompanyada al piano per Coenraad V. Bos. El clímax es feia físic, quasi tangible. Una mena de boirina
espessa, imperceptible, però existent, formada pels diversos fluxos emocionals
corporals en secreció que s’anaven condensant planava per la sala.
Berceuse, op. 57; la Polonesa en la bemoll major i la Marxa fúnebre de la Sonata per
a piano n. 2 en si bemoll menor, op. 35, totes tres de F. Chopin,
executades al piano per Paderewski; aquell
gran músic, prohom i líder nacional que al cap de dos anys seria president del
seu país (Polònia).
La magistral i corprenedora interpretació –i posada en escena,
es podria dir- de la Marxa fúnebre
que va fer el també gran esteta, Ignacy Jan Paderewski, va deixar, literalment,
tocats els assistents. La sala, en penombra. El raig de llum d’un canelobre
encès a l’escenari, al costat del piano, creava l’atmosfera propícia. Amb
l’última nota de la Marxa, que el públic va sentir com una esgarrinxada, es feu
el silenci; un silenci enorme, profund, quasi d’ultratomba. S’escoltaven tan
sols uns lleugers singlots dels que somicaven. Després d’uns segons
interminables, els aplaudiments eixordadors, solemnes, emanaren amb ràbia per
expressar la injustícia d’aquella dissort.
A l’entreacte tocava fer el panegíric d’en Granados. El clímax
estava en el seu punt àlgid. En aquell moment, l’escenari rebia un potent raig
de llum de focus que il·luminava exclusivament a qui es preparava per dirigir
unes paraules al públic. Era el baix valencià –que durant quasi vint anys
va estar en plantilla del Met- Andrés De Segurola (el nom complet del qual era
Andreu Perelló de Segurola). De Segurola havia insistit molt a Pau Casals
perquè el deixés participar en l’homenatge cantant alguna peça.
Finalment,
Casals, a contracor, va sucumbir a la seva pertinaç insistència però, com que
ja estava tancat el programa, li va oferir assumir, no sense recança, aquella
part igualment delicada de l’acte. I és que Casals considerava de Segurola, tot
i el do de paraula que exhibia, més aviat superficial i una mica tarambana.
Tanmateix, per acabar de treure’s del davant aquella mena de xitxarra va acabar
per cedir. Finida la funció, el mateix Casals no tenia inconvenient en
reconèixer que havia estat tot un encert deixar fer a De Segurola. Quan el
públic començava a refer-se de l’actuació de Paderewski, les paraules commovedores
d’exaltació i de plany de De Segurola el van tornar a sumir en un mar de
llàgrimes.
La segona part va seguir amb: Amor y odio; El majo
discreto i l’Elegia eterna d’en
Granados.
Granados havia compost L’Elegía
el juny de 1912 pensant en l’excelsa soprano de coloratura barcelonina
–barcelonina però de mare vallenca i com ella deia recordant els sojorns que hi
havia fet de petita, que també se’n sentia- Maria Barrientos (i Llopis),
a qui li va dedicar. Aquell dia, les interpretacions van anar a càrrec de la
mateixa Barrientos, que ho feu amb una emotivitat indescriptible (recordem que
bona part de l’aforament feia estona que s’havia deixat anar i plorava a
llàgrima viva). La Barrientos, que aleshores estava a la cúspide de la seva
carrera, va estar acompanyada al piano per Pau Casals.
L’Ària de la Suite de corda en Re Major, de Bach, i el Minuetto amb
variacions, de Haydn, van anar a càrrec de Pau Casals, al cello, i de Fritz
Kreisler, al piano. Aquest mà a
mà va fregar la perfecció, malgrat les circumstàncies en què es produia.
Les peces: Jocelyn: Cachés dans
cet asile de Godard i Le nil, de Leroux, a càrrec del tenor John
McCormack, acompanyat per Fritz Kreisler al violí i Edwin
Schneider al piano, van ser les
últimes actuacions d’aquella inesborrable i emotiva vetllada d’homenatge i
benèfica.
L’endemà del concert, el New York Times se’n feia ressó i
considerava que l’esdeveniment musical havia estat tot un èxit i que havien
superat les expectatives. Escrivia, literalment, que havia estat un dels més
importants que mai s’havien fet a Nova York. En destacava la participació dels
solistes, tots ells de gran prestigi internacional. També la multitud de públic
que va atreure, el qual no va poder ésser encabit dins de l’auditori del MET. Tanmateix, gran part d’aquelles persones van restar a les portes i a les
rodalies del teatre fins que va finalitzar l’acte.
A més de referir-se a la venda de tots els seients, detallava
que al vestíbul es van vendre programes de record en els que figuraven els
autògrafs de Maria Barrientos, Julia Culp, Pau Casals, Fritz Kreisler,
John McCormack i Ignacy Paderewski a 5 dòlars cada un. A part, que
Mme. Paderewski, assistida per Mme. Casals (que aleshores encara era l’egoista
i egocèntrica soprano nord-americana Susan Metcalfe) i Mme. Kreisler, venien
nines que havien elaborat artesanalment uns refugiats polonesos protegits de
Mme. Paderewski.
El producte d’aquestes vendes anava a reforçar el fons comú
que havia de ser lliurat als fills orfes dels Granados. Un fons que va superar
els 11.000 dòlars (dòlars del 1916, que eren unes 60.000 pessetes d’aleshores!)
Seguia informant el New York Times que el programa havia ofert
algunes característiques inusuals pel que fa a combinacions d'artistes.
Destacava que per primera vegada Paderewski, Kreisler i Casals havien
tocat junts els quatre moviments del Trio de Beethoven, Opus 79, en si bemoll.
Que McCormack havia cantat cançons acompanyat per Mr. Kreisler al
piano, i un segon grup en el que el mateix Kreisler ho va fer
al violí: La Berceuse de Godard de Jocelyn, i Le Nil de Leroux l’acompanyament al piano de la qual va
correspondre a Edwin Schneider. Aquestes peces van ser el colofó del concert.
Quan el dia 11 de març el matrimoni Granados va partir del port
de Nova York els van anar a acomiadar el cercle d’amics més íntim, entre els
quals hi havia Maria Barrientos, Casals, Paderewski i Kreisler.
Casals i Kreisler, prèviament, els havien passat a recollir al
Wellington Hotel. El cop que va suposar per a tothom i en especial per a aquells
bons amics i admiradors, quan s’assabentaren tretze dies més tard de la pèrdua
dels Granados, es feu més dolorós, perquè sabien amb coneixement de causa el
que perdia el món de la música.
Amb la divulgació d’aquest episodi, que a qui el llegeixi demano
sigui benèvol, no he pretès altra cosa que sumar-me al record d’aquella
agradable vetllada viscuda el divendres dia 4 de maig de la mà del duo
Gossmann/Supinova, al Teatre Principal de Valls, i en el que van tenir-hi una
presència especial Granados i Kreisler. Rememorar
els fets que he descrit, afegint-hi altres noms –algun de ben nostres-, ens pot
ajudar a què com a catalans i vallencs sentim Kreisler una
mica més proper.
Fantastic relat! Moltes gracies Sr. Anton Dilla!
ResponEliminaDe fet el famós Intermezzo de Goyescas també és una mostra de l'amistat entre Casals i Granados, Pau ajudant a Enric amb la composició per requeriments de la mise en scène de l'òpera en la Met. Una abraçada, Tobias Gossmann
Vielen Dank für Ihre Woerter. Ich stimme damit zu, was Sie über die Freundschaft zwischen Granados und Casals erzaehlen.Granados befürchtete, dass Intermezzo übermäßig "Aragonese Jota" klang und Casals ermutigte ihn, das genau zu sagen, wenn Goya Aragonese war; wie soll er sich mit dieser Musik besser ausdrücken?
EliminaDie biographische Arbeit, die ich seit einigen Jahren ueber die Soprankoloratur Maria Barrientos mache, erlaubt mir, Informationen wie die ich veröffentlicht habe, zu sammeln. Ich freue mich darueber, dass Sie es gefallen haben.
(Moltes gràcies per les seves paraules. Estic d'acord amb el que vosté diu sobre l'amistat entre Granados i Casals. Granados temía que l'Intermezzo sonés excessivament com una "jota aragonesa" i Casals el va animar dient-li que si precisament Goya era aragonés, com havia de sonar aquella música?
El treball biogràfic que estic fent des de fa uns anys sobre la soprano coloratura, Maria Barrientos, em permet recopilar informacions com la que he publicat. Me'n alegro que li hagi plagut. Salutacions cordials.)