La pianista Julia Supinova i el violinista i director d'orquestra Tobias Gossmann un cop acabat el concert al Teatre Principal de Valls que es va dur a terme el dia 4 de maig. Foto: JOAN GASULL |
Text: ROMAN GALIMANY / Valls
El
repertori del concert que Tobias Gossmanna ens va presentar el divendres, dia 4
de maig a Nits de Clàssics, té un significat especial i es basa en un criteri
molt ben meditat per anar a parar a l’objectiu final: Fritz Kreisler.
Fritz
Kreisler (Viena, 1875-Nova York, 1962), és venerat per tots els violinistes, i
considerat un dels més grans violinistes de la història, així com un dels més
estimats. Igual que tots els grans instrumentistes del passat, i a diferència
del que succeeix avui, la seva manera de tocar era personalíssima i
reconeixible des de la primera nota. Aquesta reverència la va fer palesa Tobias
Gossmann en el transcurs del concert, tant per la interpretació del repertori
com per els plaents i il·lustratius comentaris, que tots vàrem agrair moltíssim.
Gossmann
va oferir una classe magistral a l’audiència posant en context els espectadors
i recordant com Fritz Kreisler, que havia estat tot un nen prodigi, havia
arribat a la fama després de passar per alts i baixos en què, fins i tot, va
ser vetat pel concertino de l’Orquestra Filharmònica de Viena quedant fora d’aquesta
formació orquestral. Aquest fet i d’altres el van allunyar durant uns anys de
la música, aconseguint molts més èxits als Estats Units que no pas a Europa.
Per temor a ser rebutjat va escriure moltes obres amb el pseudònim de Gaetano
Pugnani.
Així,
i amb el bon criteri al que ens referíem a l’inici, Tobias Gossmann, encetà el
concert amb la Sonata per a violí i piano núm. 3, la pòstuma sonata de Eduard Grieg, que sobrepassa en matisos tràgics
d'intens contingut intel·lectual, una música típicament romàntica, que Tobias
Gossmann la va executar amb gran llibertat i rellevant qualitat musical,
sobretot en la Romança que constitueix el segon temps. En el camí
per arribar a Kreisler, ens va interpretar dues obres curtes d’Elgar, però
d’una profunda sinceritat i emoció: Chanson
de Nuit i Chanson de Matin,
de melodia molt atractiva.
Després
d’un breu descans, ens presentaven un títol molt breu: Obres diverses per a violí i piano de Fritz Kreisler, i que en
realitat va resultar ser el gruix de la vetllada. Tobias Gossmann, incansable
en el violí, i Júlia Supinova al piano, transmetien la qualitat de la música de
Fritz Kreisler mitjançant composicions pròpies o versions arranjades pels
innumerables concerts que va realitzar com a concertista de violí.
Entre les primeres enumerarem Beautiful Rosemary, una petita obra amb molt d’encant que requereix molt de
virtuosisme; Liebesfreud (alegria del amor) Liebesleid (pena del amor). És curiós
que Liebesleid soni molt més dolç que
no pas Liebesfreud, tot i que està
ple de tristesa. El so i el to del violí... admirable... sense paraules.
Entre
les transcripcions i arranjaments, que són moltes, fetes per Kreisler per als seus concerts, Tobias
Gossmann ens va interpretar la Danza núm.
5 (Andalucia) d’Enric Granados, la Gavotte
de Bach, entre altres.
Tobias
Gossmann tornava a Valls, a Nits de Clàssics, després de les recordades
vetllades que ens va oferir, com a director de l’Orquestra Camerata XXI al
Centre Cultural Municipal, durant moltes temporades. En aquesta ocasió va ser
com a violinista, tornant als seus orígens, acompanyat al piano per Julia
Supinova, esplèndida pianista amb qui forma un duo de molta qualitat.
Tobias
va estar brillant; impressiona la bellesa del seu timbre, així com el seu
intens i expressiu vibrato,
l’elegància i naturalitat amb que exposa el legato
i la seva perfecta articulació; tot això li atorga un segell de qualitat
inconfusible al seu art.
Una
nova vetllada memorable al Teatre Principal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada