Tobias Gossmann actua aquest divendres, dia 4 de maig, al Teatre Principal de Valls en un concert de violí i piano del cicle Nits de Clàssics. |
ANNA ESTALLO / Valls /Alacant
Disciplina,
rigor i pensament crític, però també temperància, generositat i gratitud. En la trajectòria professional de Tobias
Gossmann, director d’orquestra i violinista, emergeixen aquests i d’altres
qualificatius que ajuden a entendre el tarannà d’un músic que damunt de l’escenari
té la virtut d’exhibir la seva millor versió i la dels qui l’acompanyen.
Aquest
divendres, dia 4 de maig i al Teatre Principal (2/4 de 9 del vespre), els qui
encara no el coneixen tindran l’ocasió de comprovar-ho en el concert de violí i
piano en què l’acompanyarà la pianista Julia Supinova.
L’última vegada que vaig tenir
l’ocasió de veure’l dirigia l’Orquestra Camerata XXI. Ara el retrobo com a
violinista formant duo amb la pianista Julia Supinova. Un canvi important si
tenim en compte que des del 1999 es dedicava principalment a la direcció
orquestral.
“En
realitat no és un canvi, sempre he mantingut la meva faceta de violinista molt
activa en grups de cambra i orquestres. Crec que la formació com a director
d’orquestra ha de passar primer pel contacte molt intens i professional amb un
instrument musical. Aquesta relació és la que realment obre el camí a la
comprensió profunda de la música i la seva interpretació”.
Continua amb l’Orquestra Camerata XXI?
“Com
tot en la vida, les etapes comencen i s’acaben, i la meva etapa amb la Camerata
XXI ja fa un temps que va finalitzar. ”
Fent duo amb Julia Supinova a quin
tipus de repertori es dediquen?
“Per
a violí i piano hi ha molta música escrita i això abraça moltíssimes sonates
dels millors compositors com ara Mozart, Brahms, Grieg, Schumann, Chopin,
Txostakovich... El programa que fem al Teatre Principal de Valls l’obrim amb
una sonata més seriosa de Grieg i tot seguit passem a peces que són més de
divertiment, de saló però d’alt nivell. És música virtuosa, molt agradable
d’escoltar i, alhora, de molt alta qualitat.”
Quins projectes s’han proposat com a
duo? Potser algun disc?
“De
moment el nostre projecte és el de tocar en concert i ampliar el nostre
repertori. No descarto que algun dia ens plantegem l’enregistrament d’un disc,
però ara com ara tots dos gaudim molt de la interpretació i actuació en viu”.
Com s’imagina que serà trobar-se de
nou amb el públic de la ciutat de Valls?
“Torno
a Valls amb moltes ganes, justament per la bona relació que tinc amb la ciutat
i el seu públic. Tinc records molt i molt agradables de la llarga llista de
concerts que hi he dut a terme i de les col·laboracions amb les Festes
Decennals de la Candela i amb la coral Terpsícore.”
Vostè va néixer a Siegel (Alemanya) un
país conegut per la seva gran dedicació a la música i per tenir una de les
millors orquestres del món com és l’Orquestra Filharmònica de Berlín. No
obstant, es va formar a Viena. Què li va fer prendre aquesta decisió?
“També
m’he format a Alemanya ja que des dels 6 i fins als 18 anys vaig aprendre violí
i piano amb professors del meu país. Més tard, després del batxillerat, i quan
ja em vaig decidir a estudiar música professionalment, vaig voler completar la
meva formació en una de les millors escoles de música. Vaig tenir la sort de
passar les proves d’accés a l’Escola Superior de Música de Viena i fer les dues
carreres: la de violinista concertista i la de director d’orquestra.”
Va iniciar la seva carrera professional com a
líder i concertino de l’orquestra de cambra vienesa Maurice Ravel Ensemble i,
més tard, va ocupar la plaça de concertino associat a l’Orquestra Simfònica del
Gran Teatre del Liceu. Va ser aquest el motiu que el va portar a Espanya?
“Sí,
amb 23 anys volia opositar per a llocs de rellevància i vaig guanyar la plaça de
concertino a l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. Una bona raó per
mudar-me a Barcelona.”
Com definiria la situació actual que viu Espanya
pel que fa al món de la música clàssica?
“Francament
crec que la situació pel que fa a la música clàssica no és molt bona, ni a
Espanya ni a Catalunya. Sovint falta tant l’interès com els recursos per part
de les institucions públiques i les poques subvencions que hi ha em sembla que
de vegades estan injustament repartides.”
Què canviaria?
“La música és un
bé molt important per a una societat. Els seus efectes beneficiosos en l’ésser
humà i, especialment, en els joves, estan àmpliament comprovats per diverses
investigacions científiques. Per tant, tornaria a una educació musical
conseqüent a les escoles de primària i els conservatoris, i augmentaria les
subvencions ben repartides per a millorar el panorama musical. Una altra
qüestió fonamental seria la reducció important de l’IVA pel que fa a les
entrades i a la contractació d’artistes. La música no és un luxe sinó una
necessitat.”
Parla de tornar a una “educació musical
conseqüent”. A què es refereix?
“Em refereixo al
fet que la musica ha desaparegut com a assignatura obligatòria en l’ensenyament
públic a les escoles i ha quedat com una cosa residual. Això ha estat un error
molt important. Sabem que els beneficis de la música són molt grans. Per
exemple, un nen que estudiï música aprèn moltes més coses que un instrument com
ara disciplina, la capacitat de fer coses complexes de manera simultània, reforça la
concentració, aprèn a treballar en grup. Abans d’eliminar l’assignatura de
música la forma com s'impartia ja era una cosa més aviat rància i avorrida, antiquada; ara es podria
fer un plantejament més modern. Crec que l’assignatura de música hauria de
formar part del temari com ho fa l’esport que també és molt beneficiós.”
Donem poc valor a la música.
“Un concert ens
fa oblidar els nostres problemes i l’estrès diari, ens desconnecta. Veiem
resultats destacables quan es fa teràpia amb música en entorns on hi ha persones
grans que, per exemple, tenen problemes de demència.
No entenc que a
la nostra societat la música estigui tan deixada de la mà i se li doni tan poca
importància.”
Què li sembla la metodologia que s’usa en algunes
escoles de música d’estudiar l’instrument de manera grupal?
“Aprendre a tocar
un instrument és complex i pot tenir un efecte contraproduent fer-ho amb aquest
sistema. L’evolució d’aprenentatge és lenta i amb aquesta metodologia la
frustració pot conduir l’alumne a l’abandó, com ja s’està veient en infants que
estudien un o dos anys i després ho deixen. La metodologia grupal s’usa
bàsicament per motius econòmics.”
Vostè que és d’origen alemany deu notar molta
diferència del tracte que rep la música en els països amb més tradició en
aquesta disciplina.
“Crec que és
important destacar que s’han produït dos tipus de crisis: l’econòmica i la
cultural. I totes dues han afectat per igual a tot el món, llevat de la Xina, on
ara estan descobrint els grans beneficis de la música i han construït gran
espais i sales de concerts perquè volen potenciar el contacte de la societat
amb la música, aquest gran bé cultural que hem anat heretant dels nostres
avantpassats.
El que passa és
que en països com Alemanya o en països que estaven més ben situats en l’àmbit
musical o que tenien una tradició molt arrelada, la caiguda s’està produint des
de més amunt.”
Estaríem parlant d’una crisi de valors?
“Sens dubte,
estem vivint una caiguda de la cultura en general. Les institucions públiques
haurien de fer alguna cosa per poder contrarestar aquesta situació.”
En l’agenda de la seva pàgina web apareixen
diversos compromisos amb la Sinfonieorchester Wuppertal a Itàlia, Suïssa i
Alemanya com a violinista. Quina relació manté amb aquesta formació? És un
vincle estable?
“Sí, aniré com a
concertino convidat a la Sinfonieorchester Wuppertal que és una orquestra de
categoria A a Alemanya. Tenim una relació molt estreta i com en la majoria dels
meus treballs hi vaig com a freelance, segons les necessitats de l’orquestra.”
Se sent feliç i còmode en el rol de violinista?
“I tant que sí.
En primer lloc sóc músic i sóc feliç quan puc exercir la meva professió amb les
eines que domino: el violí i la batuta.”
Quins plans té a mig termini?
“M’agradaria
poder seguir treballant en la mateixa línia que ara, com a director
d’orquestra, violinista, concertino i com a docent per a joves talents. Tinc
bones relacions laborals amb orquestres d’Espanya, Itàlia, Alemanya i Malàisia
i a curt, mig termini, estaré dirigint diverses orquestres en gires per Itàlia,
Portugal i Japó. També estic implicat en un projecte molt interessant a la
Universitat d’Alacant i, òbviament, tenim en cartera concerts de duo amb la
Julia Supinova i altres formacions de cambra.”
En què consisteix aquest treball com a docent per
a joves talents?
“La Universitat
d’Alacant està intentant contrarestar aquests efectes negatius que comentava
abans. Aquesta universitat ja fa molts anys que té una orquestra d’estudiants i
ara estic fent de director treballant per millorar la seva tècnica. Alhora,
també tinc alumnes a nivell particular que volen accedir a escoles superiors de
música o, fins i tot, que es preparen per opositar en orquestres professionals.
I a Rubí sóc professor de l’escola municipal.”
També segueixen la metodologia grupal en l’aprenentatge
de l’instrument?
“No, a l’Escola
de Música Rubí les classes d’instrument són individuals; no ho concebria de cap
altra manera.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada