El tenor Roger Padullés presenta el seu espectacle Emili Vendrell. La veu del poble al Teatre Principal de Valls aquest dijous, dia 5 d'abril. Foto: MARTA ESCOBAR |
ANNA
ESTALLO / Valls /Salou
Tenia
al seu abast una de les millors professions del món, però hi va renunciar per
poder dedicar-se amb plenitud a la seva gran passió: la música.
Va
treballar durant quatre anys com a periodista a la desapareguda emissora Catalunya
Cultura i va ser cap de premsa del Monestir de Montserrat durant tres anys. Tot
indicava que el seu món seria el de les notícies i els reportatges, però el seu
professor de cant J. Proubasta li va treure del cap: el mateix dia que rebia la
notícia de què havia obtingut una plaça com a redactor a TV3, Roger Padullés
iniciava la seva etapa com a cantant professional a Freiburg im Breisgau
(Alemanya) atret per l’estudi del Lied alemany.
Des d'aleshores ha treballat de manera incansable i ho ha fet al costat dels millors: Zubin Mehta, Sebastian Weigle, Sylvain Cambreling, Enrico Delamboye o Josep Pons. I entre esl rols que li han aportat més rellevància hi ha el de Tamino a La flauta màgica, de Mozart o el seu paper de Nadir a Les pecheurs de perles, de Bizet.
Nascut
a Sallent fa 43 anys, però establert a Valls des que era petit, el tenor Roger
Padullés estrenarà (5 d’abril a 2/4 de 9 del vespre) al Teatre Principal de
Valls i dins del cicle Nits de Clàssics, l’espectacle Emili Vendrell, la veu
del poble amb la participació de l’actor Ferran Frauca i el pianista Josep
Surinyac.
Posteriorment,
l’espectacle també es podrà veure a Sallent, Balaguer i en un festival de
música de Campllong.
Des que va guanyar aquell segon premi en
el Concurs Internacional Francesc Viñas i el Plácido Domingo del 2009 han
passat moltes coses. Es troba on pensava que seria avui?
“Buufff...aquesta
és per a reflexionar... (fa un llarg sospir).Quan surts del conservatori sempre
tens uns objectius però després de diferents etapes i de l’experiència amb el director d’escena Peter
Brook amb qui vaig fer una gira mundial entre els anys 2013 i 2014 en el paper de Tamino a La flauta màgica, actuant per quasi tots
els continents, la meva manera de veure les coses va canviar, va ser una
experiència que em va marcar molt. Abans creia més en cantar en teatres molt
importants i en fer gires espectaculars.
Però en aquella gira van passar moltes
coses i, tot plegat, em va fer pensar que el que més m’agrada i em motiva no és
treballar en sales espectaculars i projectes de gran envergadura, sinó anar a
l’arrel de les coses i treballar amb gent que m’aporti noves experiències. No és una
renúncia a fer una carrera internacional, però sí que les meves prioritats han
canviat una mica. De fet, el treball que presentem a Valls és fruit d’aquest
canvi de mentalitat”.
Què ha marcat aquest punt d’inflexió
en la seva carrera?
“De
vegades quan estàs en una obra molt gran en teatres importants és fàcil que et
sentis un número, molts cops no hi ha el temps de treballar per arribar al
fons de la partitura. Al final ho fas, però veig que m’omple més el fet de
treballar amb gent que musicalment és molt interessant.
M’agrada fugir de la
industrialització. Aquest estiu, per exemple, seré a Peralada. M’ofereixen un
primer paper però el que més m’interessa és que no serà a l’escenari
principal sinó al claustre i amb un
director d’escena jove que recentment ha guanyat un premi a Budapest, i al director
musical –Fausto Nardi- també el conec i
ens avenim molt. M’atrau molt més estar
envoltat de gent que sé que són competents
que no pas fer un paper petit en una òpera que és una represa i en què
el director d’escena ni tan sols ve a dir-te què has de fer.”
Parli’m d’aquest nou projecte que
estrenen al Teatre Principal de Valls.
“Tenia
al cap de fer un programa que aportés coses noves. Buscant material em vaig
adonar que hi havia una sèrie de peces que havien format part del repertori
d’Emili Vendrell que em van despertar la curiositat.
Així és que vaig començar
a fer recerca del que havia estat la seva vida a través de l’arxiu de la Biblioteca
Nacional de Catalunya i l’arxiu de l’Orfeó Català on es guarda el llegat que
conté les seves cartes, llibres, programes... i agafant peces d’aquí i d’allà
he reconstruït un passeig per la vida d’Emili Vendrell. El que havia de ser un
recital de piano i veu s’ha convertit en un espectacle amb la intervenció de l’
actor que és el Ferran Frauca i el pianista Josep Surinyac.”
Quin és el paper de l’actor Ferran
Frauca?
“Interpretarà
el personatge d’Emili Vendrell i aportarà dades biogràfiques d’Emili Vendrell
que molta gent no coneix. No situem l’escena en cap data concreta, però sí que
partim del moment en què Emili Vendrell va decidir que no cantaria més als
escenaris, quan tenia 60 anys. Els espectadors de Valls es convertiran en els
seus amics i coneguts a qui els anuncia que deixa els escenaris i que, a més, està escrivint un llibre en què dona les gràcies als que el van ajudar a la seva formació com a
cantant.”
Què el va motivar del personatge
d’Emili Vendrell?
“Jo
tenia molt de temps de fer peces com Rosó,
L’emigrant, que tothom relaciona amb
Emili Vendrell i escoltant aquestes cançons per internet vaig trobar les
versions tal i com ell les cantava; això em va conduir a aprofundir més en la
seva vida.
Va
ser una persona molt popular i durant l’època franquista va ser condemnat a
mort per “rojo” i “separatista” i després de presentar diferents recursos li
van commutar la pena de mort per un exili de cinc anys que va complir a Madrid
i València.
Ell
era molt conegut i com que en aquella època hi havia un boom de la sarsuela li
van permetre quedar-se a Espanya, però per a actuar només a Madrid i València.
Ell s’havia erigit com a representant de la cultura catalana cantant per tot Europa i això no li van permetre. Els cinc anys d’exili tampoc els va complir
del tot i es van convertir en dos i mig.”
Vostè ha escrit tot el text de
l’espectacle?
“Sí,
gairebé tot. El Ferran Frauca hi ha fet les modificacions pertinents. Cal tenir
en compte que el Ferran té molta experiència: ha cantat el Mikado amb Dagoll Dagom, ha fet Mar
i Cel,... és una persona que no tan sols ha desenvolupat el seu talent a nivell
teatral sinó que està lligat al món musical i això m’ha anat molt bé.
Ha fet
possible adaptar el text a un parlar més col·loquial.
Aquest
és el segon espectacle del qual escric el text. El primer va ser sobre Händel
en què parlava de la ceguesa que van patir Händel i Bach. Aquest va ser un
embrió del que arriba ara.”
Veig que li surt la vena de periodista.
“Suposo
que quan has escrit sempre tens el cuquet, i és cert que tinc interès a fer
espectacles que aportin alguna cosa més. Aquest espectacle m’ha comportat
moltes hores de recerca i viatges a Barcelona per fer un treball en què el text no dura
més de vint minuts. Però tot el que s’hi diu està documentat i contrastat.”
Aquest és el principi bàsic del
periodisme.
“Exacte.
I a més, quan veus que hi ha vides que són molt plenes i amb moltes anècdotes no
cal inventar-se res.”
Recentment ha tingut l’oportunitat de
participar en un dels grans èxits del Teatro Real, l’òpera Dead man walking del compositor Jake Heggie, basada en el llibre homònim
de la monja Helen Prejean i que va ser portada al cinema amb el títol Pena de
mort.
“Res
del que he fet a Espanya es pot comparar amb l’èxit que ha tingut aquesta òpera
al Teatro Real. Vam fer sis funcions, totes plenes i amb unes ovacions
espectaculars. La combinació d’una història molt forta amb un solistes de
primer nivell en els papers principals i uns cantants també de primera fila en
els secundaris, van ser factors decisius en l’èxit de l’espectacle. A més, hi va
assistir la monja que va escriure el llibre i l’emoció es podia respirar per
tot arreu. La gent sortia plorant.”
Quin va ser el seu paper?
“El
meu va ser un paper molt bonic: el capellà de la presó és un dels personatges
més dolent de l’òpera. El públic acaba sentint més empatia amb els sentiments
de l’assassí condemnat a mort que no pas
amb el capellà.
Al juliol estarà al Liceu amb La favorita. Això s’allunya una mica d’aquesta
nova etapa que inicia.
“Al Liceu feia tant de
temps que no hi cantava que hauria dit que sí encara que el paper hagués estat
petit. Ja fa temps que m’hi vaig comprometre. Últimament he cantat molt més a
l’estranger i a Madrid. Ara m’interessa estar més a prop de casa perquè aviat
seré pare i les prioritats canvien en cada etapa de la vida. A més, al Liceu
faré una de Donizetti i mai no n’havia fet cap. El meu paper serà el de Don
Gaspar, tinc moltes intervencions i estic quasi tota l’estona a l’escenari. Em
sento molt content de poder-hi actuar.
Certament, però, el meu
repte ara mateix és fer coses que m’interessin. M’he adonat que tinc prou idees
per tirar endavant projectes originals. Ja ho he fet en dues produccions i
no descarto de fer-ne més”.
Té alguna cosa concreta al cap?
“Ara
mateix estic molt immers en el projecte d’Emili Vendrell. També estic participant
en el projecte d’una formació atípica com és La Simfònica de Cobla i Corda amb
els cantants Manu Guix, Beth Rodergas, l’Elena Gadel en el disc Tossudament Llach, que portem per
diferents indrets. Hi ha temes tocats només per orquestra i d’altres amb veus.
Combinar les seves veus amb el meu registre sembla estrany, però a tot arreu on
hem actuat ha estat un èxit i seguim fent més coses. De fet, després vam
enregistrar el disc Cançó d’amor i de
guerra amb el que he guanyat el meu tercer premi Enderrock.
I
properament estrenarem una òpera basada en Ramon Llull en la que faré el paper
protagonista. L’estrenarem al novembre d’aquest any. Però encara no en podem donar
molts detalls.”
Cap disc a la vista en solitari?
“L’òpera
sobre Ramon Llull l’enregistrarem en CD, però en solitari voldria fer un disc
amb música d’algun compositor català. Parlant amb productors i periodistes
especialitzats m’he adonat que hi ha poca discografia dedicada a músics
catalans. Així és que estaria bé omplir aquest buit.”
Vostè que coneix la professió de
periodista com veu el sector?
“La majoria dels meus amics són periodistes i quan
ens trobem sovint parlem del tema. Corren mals temps per al periodisme i la premsa
escrita. La gent ha de tenir molt clar que calen anys de formació i exercici
per poder tendir, com a mínim, a l’objectivitat. Avui es dona molta
importància a allò que qualsevol persona
li ve al cap de publicar i, en canvi no es confia en professionals que han
estat entrenats durant anys.
Es
dona la mateixa importància a la informació que a l’opinió. És clar que sempre
ha passat que determinades empreses volen condicionar la feina dels seus
professionals, però cal tenir molt clar que això no s’ha de fer. Aquesta és la principal pèrdua del periodisme.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada