dissabte, 24 de març del 2018

Sincronització mil·limètrica

El Cor de la Universitat Rovira i Virgili durant el concert que va oferir el divendres,
dia 23 de març a l'església de Sant Joan de Valls. Foto: JOAN GASULL

Text: ROMAN GALIMANY / Valls

El passat divendres es va celebrar el tradicional concert de Setmana Santa, organitzat per l’Associació Amics de la Música de Valls/Joventuts Musicals de l’Alt Camp, l’Agrupació de Confraries i Germandats de la Setmana Santa de Valls i la col·laboració de la parròquia de Sant Joan Baptista de Valls.  Els protagonistes: el Cor de la Universitat Rovira i Virgili i l'organista Josep Mateu.
Som conscients que el nivell del concert amb motiu de l’acte d’inici de la Setmana Santa, ha estat molt alt i que els que hi hem assistit tenim la sensació d'haver estat molt afortunats: per primera hem escoltat en viu el Rèquiem en do menor de Luigi Cherubini.
El Rèquiem en do menor de Luigi Cherubini és un serè homenatge al monarca francès Lluís XVI realitzat 23 anys després de la seva fatídica mort, l’any 1816. La seva importància es troba en l’esperit de renovació dins del gènere de la música fúnebre: la seva grandiositat marcarà les pautes de la missa de difunts dels compositors  romàntics.
El sisè moviment no correspon estrictament a la missa de difunts. A diferència de molts altres compositors, inclou totes les estrofes de la Sequentia (Dies irae, Tuba mirum, Rex tremendae, etc.) en un sol moviment. Tot el Rèquiem té un caràcter solemne i reposat, excepte els dos moviments centrals.
Si la interpretació va ser esplèndida es deu a dos factors evidents. D'una banda, la proposta de lectura que va fer la directora Montserrat Rios, que va apostar més per un Rèquiem reflexiu que no pas per un d’extravertit, i en el qual es va percebre la qualitat i temprança del seu treball, sobresortint el contrast entre el lirisme i el to dramàtic quan calia, destacant la sonoritat que va extreure del cor, envejable des de tots els punts de vista.
L'organista Josep Mateu durant el concert. 
Poden apuntar-se molts detalls de gran cor: la seva mil·limètrica coordinació, la seva seguretat en les entrades, la seva pronunciació, la col·locació de les vocals "perilloses" de forma segura, etc. L’obra de Cherubini sotmet a moltes dificultats als qui la interpreten,  i per aquest motiu fem èmfasis en el treball del cor que ens va sorprendre molt gratament, així en les notes ràpides del Dies Irae, o el Confutatis, amb els impactants increments d'intensitat molt emocionants, o la subtilesa en les frases sobre piu. 
Cal destacar que en cap moment una corda va sobresortir per damunt de la resta, i es va escoltar una sola veu, un fet tant difícil actualment en la majoria de corals: ductilitat, seguretat, poesia en el cant!
L'altre factor que va ser decisiu en l'èxit de la interpretació del Rèquiem va ser l’acompanyament d’orgue que va fer Josep Mateu. Realment va estar al servei de les directrius de la directora, en tempo i amb intensitat. Va donar una sonoritat brillant i efectista que ens va fer pensar en l’orgue que vindrà. 
Vam tenir l’ocasió d’escoltar una gran obra que s’interpreta molt ocasionalment. Una obra que va quedar en l’oblit fins que la va recuperar, dirigir i enregistrar, el director Arturo Toscanini amb  l'Orquestra Simfònica de la NBC, el febrer de 1950, la versió més notable de les enregistrades. Un concert de Setmana Santa per a recordar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada