La soprano Mercedes Gancedo és una de les joves promeses de l'escena musical catalana. Aquest dijous, dia 26 d'abril, actua al Teatre Principal de Valls. |
ANNA
ESTALLO /Valls/Barcelona
Mercedes
Gancedo destil·la modèstia i saviesa pels quatre costats. Malgrat la seva
joventut -28 anys- res no li fa perdre el nord i accepta cada èxit professional
com un aprenentatge més en la seva trajectòria.
Reflexiva,
agraïda amb tot el que li passa a la vida, humil i molt vital afegeix un punt
de filosofia als seus pensaments.
Nascuda
a l’Argentina, i establerta a Barcelona des de fa uns anys, aquesta soprano és
una de les cantants revelació de l’escena musical espanyola a qui els experts
auguren una progressió plena d’èxits.
Un
canvi en la programació de Nits de
Clàssics ens permet poder escoltar la veu de Mercedes Gancedo aquest
dijous, dia 26 d’abril (2/4 de 9 del vesore) al teatre Principal.
Millor veu femenina 2018 pel Reial
Cercle Artístic; un aclamat paper de Giannetta a L’elisir d’amore al Teatre del Liceu amb molt bones crítiques, i
molt aviat novament al Liceu interpretant a Pinkerton a Madama Butterfly. Les coses bones acaben d’arribar a la seva
carrera professional?
“Més
que les coses bones jo parlaria d’allò que és visible. Fa anys que les coses
bones van començar a arribar en el meu recorregut com a cantant i ho gaudeixo
com cap altra cosa a la vida, des que em puc permetre jugar cantant. Però sí
que és cert que aconseguir el reconeixement visible comporta temps i, per
suposat que això és bo, molt bo. Ara comencen nous desafiaments, una part més
que seguirà també amb alts i baixos i/o amb moments per a la consagració”.
Recentment va obtenir el primer premi
en el concurs El Primer Palau 2017. Vostè ha aconseguit que per primera vegada
el jurat, per unanimitat, hagi atorgat el reconeixement a una cantant. Què li
sembla?
“Em
sembla un regal, una aposta forta, una demostració d’humilitat i generositat
inquantificables del jurat català a una estrangera. Em sembla que és un concurs
molt important que hauria de ser més conegut i reconegut. Competir amb
instrumentistes és molt difícil i relatiu a l’hora de jutjar. És per això que
considero que és un dels concursos més importants i que més orgullosa m’ha fet
sentir.”
El 2008 va debutar amb Despina a Cosi fan tutte al Teatro Roma de Buenos
Aires. Quina edat tenia i què recorda d’aquell moment?
“Acabava
de complir 18 anys i recordo que estava en el meu primer any de l’Institut
Superior d’Art del Teatro Colón. Aquesta òpera em va regalar grans amistats per
a tota la vida i també una passió encara més forta per l’escenari de la que ja
tenia. Vaig gaudir molt d’aquell pas al món professional. Allí vaig conèixer el
meu gran amic, el tenor Emanuel Esteban, que ens va deixar i al qual recordo
sempre amb tota la meva estima.
Aquella era una època en què per a mi tot era
gaudi i joc a l’hora de cantar. Cantava sense enjudiciar-me, de manera
innocent. Malgrat això, amb el pas dels anys vaig anar notant que perdia
aquesta qualitat de jugar: quan més començava a pujar l’escuma i sent tan jove
com era, vaig notar que la pressió, la projecció, les opinions i idealitzacions
externes em feien oblidar el joc i el gaudi que jo sentia al cantar.
Va arribar
un moment en què vaig notar que era l’hora de prendre’m un descans personal,
musical. Vaig començar a estudiar direcció escènica d’òpera de manera
simultània a la carrera de cant, amb una constant disjuntiva interior. Buscava
retrobar-me a mi mateixa cantant i també amb aquell gaudi a l’hora de cantar
canalitzant tot això a través de la direcció. Evidentment, necessitava mirar
les coses amb perspectiva i distància. Afortunadament, vaig poder connectar amb
aquest joc i puc dir, tornant a la pregunta anterior, que allí sí que van
tornar les coses bones.
No obstant, va ser una lluita interna enorme que em va
costar molt de temps i encara avui em recordo a mi mateixa la necessitat de no
perdre la frescor, les ganes i la innocència. Cada dia jugo amb tot i en tot”.
En aquella època va guanyar el quart
premi per al cantant més jove en la Competizione dell’opera a Dresden. Va ser
el primer d’una llarga llista de premis i reconeixements internacionals. Amb
quin es queda?
“Mirant-t’ho
en retrospectiva els dos concursos que més possibilitats i portes em van obrir
van ser sens dubte el Primer Palau i el Josep Palet de Martorell.
Tot i que es
difícil triar-ne un de sol ja que a l’Argentina també vaig rebre un dels premis
més importants de la meva carrera que va ser el que em va obrir les portes a
una beca que va durar cinc anys amb el mestre Wilhelm Opitz, durant els quals
vam fer un treball molt profund sobre el món del Lied. Jo tenia 15 anys i quan
sortia de l’escola anava a les seves classes: Schubert, Mahlker, Wolf, Mozart,
Debussy... tantes peces que vaig treballar i que agrairé eternament haver
abordat en aquella edat i amb tantes ganes, haver analitzat fins a la sacietat
els poemes, les harmonies...
Òbviament hi ha hagut d’altres concursos, entre
els quals el primer premi del Concurs Luis Mariano a Irún, diferents concursos
de cambra juntament amb la meva companya de duo Beatriz Miralles. Tots em van
ajudar en diferents moments de la meva vida, tant pel que fa a nivell de
motivació (guanyés o no) com a nivell econòmic.
Els
reptes són importants en la vida, i aconseguir les fites que et proposes és una
sensació molt reconfortant, però el més important és fer i crear. Hi ha tant
concursos en els quals vaig participar i no vaig passar cap o molt poques
fases... però malgrat això en tots em vaig emportar el premi a l’aprenentatge”.
Entre
els seus professors hi ha noms tan rellevants com ara Jaume Aragall, Teresa
Berganza, Mirella Freni, Montserrat Caballé o Cecilia Bartoli. Qui li ha deixat
millors sensacions?
“Tots
són unes figures importantíssimes, tant que m’han deixat una enorme empremta
amb la seva saviesa, temprança, constància, caràcter, tossuderia...Però en
alguns casos la humilitat, l’autenticitat i l’afecte són tan enormes que tenen un
valor incalculable. Una persona que pot presumir d’aquestes característiques i
de moltes més és sens dubte Jaume Aragall. ʿ El de la veu més bella ʾ: Jaume és la fidel evidència de què la veu és el
reflex de l’ànima, ja que la té igual de bonica.
M’ha ajudat tant, tan desinteressadament i
honestament que puc dir que és un amic, una persona molt important a la meva
vida”.
Què la va portar a Catalunya?
“En
principi la recerca d’un bon lloc per poder desenvolupar la meva carrera com a
cantant. Vaig viatjar a Barcelona per participar en el Concurs Francesc Viñas i
vaig rebre un premi. De tornada a Buenos Aires vaig sol·licitar una beca que
afortunadament em van concedir i no vaig dubtar a tornar a Catalunya. Amb el
temps vaig entendre que necessitava viatjar per poder retrobar-me a mi mateixa
en tots els sentits”.
Va tornar per quedar-se?
“L’única
cosa constant a la meva vida és el canvi, va dir Heràclit. I fixa’t tu que jo
coincideixo amb això. Qui sap? En general estic en un constant moviment i
m’agrada canviar de paisatge, també m’agrada tornar a les arrels amb
freqüència. Malgrat tot, no puc mentir: Catalunya em té el cor robat i s’ha
portat molt bé amb mi. Encara li dec moltes coses i sé que tinc moltes coses
per fer”.
Porta molt de temps amb el programa Cooking America! Què és exactament
aquest espectacle i com el rep el públic?
“És un espectacle que inclou totes les obres del
nou disc que hem publicat amb la meva companya Beatriz Miralles (una excel·lent
pianista i amiga) abraçant el continent americà de nord a sud amb les obres de
Leonard Bernstein, la temàtica cubana de Xavier Montsalvatge fins els folklores
dels argentins Carlos Guastavino i Alberto Ginastera.
A la gent li agrada
entendre el que està escoltant per poder gaudir més i accedir al plaer que
sentim fins i tot els músics a l’hora de fer música. Precisament, aquesta és una
de les raons que limita el públic a accedir al Lied: l’idioma. A Cooking
America! com es tracta d’obres en castellà fa que el públic se senti
integrat i còmode. Alhora, a l’afrontar els dos cicles de Bernstein -Four
rècipes i I hate music!- els trenquem els esquemes amb una mínima
posada en escena i una gran interacció amb el públic. En poques paraules, el
públic a cada concert ens agraeix el format, la proximitat i la diversió. És un
projecte pel qual la Beatriz i jo sentim un gran efecte i la gent el rep amb un
gran entusiasme”.
La seva veu
ha rebut molt bones crítiques, especialment pel timbre que la caracteritza. Hi
està d’acord?
“Les
crítiques... Podria obrir un debat polèmic sobre aquest tema en particular. He
estat tan afortunada que els comentaris que es van publicar sobre mi a la
premsa fins al moment parlen molt bé del meu treball i en alguns casos fan
referència al meu timbre de veu com alguna cosa notable. M’alegra molt el
reconeixement i realment agraeixo que sigui així.
Malgrat
això el meu nivell de relativització és molt alt. Intento no aferrar-me a
comentaris ni crítiques ja que aquest recorregut és molt dur, a tothom no li ha
d’agradar allò que fa l’altre. I això està bé, molt bé! És per aquest motiu que
decideixo no enganxar-me a les visions externes ja que si ho fes només
aconseguiria perdre de vista el meu focus. De totes maneres, estic immensament
agraïda per tot l’afecte que es pot percebre entre la gent que s’apropa a
valorar el meu treball pel mitjà que sigui: una abraçada, un oferiment de
feina, un ram de flors, un brindis...
L’afecte sincer és una gran font d’energia
que et fa tenir raons per poder seguir caminant i tenint ganes de donar més i
més.”
Com és un dia en la vida de Mercedes
Gancedo?
“Per
mi cada dia és la recerca d’una cosa nova. M’agrada molt analitzar i
analitzar-me i intentar millorar en tots els aspectes possibles. Per aquesta
raó, és molt important envoltar-me de la gent que estimo i poder distendre’m
cada dia, abraçar la gent i compartir, per tal de no abstreure’m en excés.
No
obstant, necessito replegar-me per poder estudiar, per focalitzar-me en les
meves pràctiques de ioga, llegir, perdre’m per la ciutat... Mantenir la
disciplina és una cosa molt difícil quan ets amo del teu temps i quan ets el
teu únic proveïdor de treball, allò que anomenen en anglès freelance. Ja sabem
que la llibertat és una arma de doble fulla i és necessari poder tractar amb
ella. Ser el teu propi cap, el teu propi mestre, el teu propi secretari, el teu
propi promotor... és complicat i és necessari mantenir un ordre. És a dir, cada
dia és una aventura i tinc dies de tota manera com qualsevol persona. Tots anem
fent el millor que podem”.
Quin repte s’ha proposat a curt
termini?
“El
meu repte a curt termini és recopilar material de compositors contemporanis,
també crear obres, unir compositors i poetes, estrenar les seves obres... Hi ha
molta música sense cantar que està molt viva i parla de nosaltres, amb els
nostres codis i el nostre llenguatge, amb el nostre pensament i ritme de vida.
A nosaltres ens toca treure-la a caminar pels escenaris, per al nou públic, per
tal que la música estigui cada cop més viva”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada