D'esquerra a dreta, Marc Sala, Ximena Agurto, Viviana Salisi, Laura Vila i Carlos Daza. Tots ells interpretaran Roberto Devereux el dijous, dia 14 de desembre. |
ANNA ESTALLO / Valls /Barcelona
No és casualitat que el cicle Nits de Clàssics produït pels Amics de la Música de Valls incorpori en la cartellera d’aquesta temporada l’espectacle Òpera exprés: Roberto Devereux, ideat per Belcanto MSC i que ofereix una selecció dels millors fragments d'aquesta òpera. El llibret forma part d’una trilogia que l’any passat es va estrenar amb Anna Bolena i que el curs vinent haurà de culminar amb Maria Stuarda.
No és casualitat que el cicle Nits de Clàssics produït pels Amics de la Música de Valls incorpori en la cartellera d’aquesta temporada l’espectacle Òpera exprés: Roberto Devereux, ideat per Belcanto MSC i que ofereix una selecció dels millors fragments d'aquesta òpera. El llibret forma part d’una trilogia que l’any passat es va estrenar amb Anna Bolena i que el curs vinent haurà de culminar amb Maria Stuarda.
Aquesta tragèdia lírica de Gaetano Donizetti, va ser escrita per
Salvatore Cammarano i es basa en la tragèdia Elisabeth d'Anglaterre de François Ancelot.
Tenim, doncs, una tríade
de reines que s’emmarca en l’època més convulsa dels Tudor i, des del punt de
vista musical, ofereix als espectadors moments extraordinaris d'aquest relat
operístic.
L’espectacle, però, té un altre gran atractiu que el fa exclusiu. Es tracta de l’elenc d’artistes que el
protagonitzen: Ximena Agurto (soprano) en el paper d’Isabel, reina
d’Anglaterra; Laura Vila (mezzo) com a Sara, duquessa de Nottingham; Marc Sala
(tenor) com a Roberto Devereux, comte d’Essex, i Carles Daza (baríton), com a
duc de Nottingham.
Un cop d’ull al perfil
dels quatre cantants a les xarxes socials ens dóna una idea del recorregut
professional de cadascun. En quasi tots, trobem èxits recents i cites importants
en escenaris de prestigi reconegut. En l’agenda de Ximena Agurto, per exemple,
podem llegir que durant la primera quinzena de desembre és al Petit Liceu fent La petita flauta màgica i Pamina, després d’haver iniciat una
tardor que la va portar a realitzar diferents concerts a Bogotà i Medellín.
I a facebook el perfil de Carlos Daza ens confirma les bones crítiques que ha obtingut per La fille du régim al Teatro de la Maestranza: “Magnífico de voz y actuación Daza, con ese punto de rudeza en el fraseo que tan bien le va al personaje”, diu el Diario de Sevilla.
I a facebook el perfil de Carlos Daza ens confirma les bones crítiques que ha obtingut per La fille du régim al Teatro de la Maestranza: “Magnífico de voz y actuación Daza, con ese punto de rudeza en el fraseo que tan bien le va al personaje”, diu el Diario de Sevilla.
L’elecció dels
protagonistes és una feina que el productor i director artístic Marc Sala ha
cuidat fins al detall més petit. Encara tenim ben present l’èxit de l’Anna Bolena el desembre de l’any
passat al Teatre Principal de Valls. Poques setmanes després, el baríton Carles
Pachón, que havia interpretat el rol de Rochefort, aconseguia el tercer premi i
el guardó del públic en el concurs Francesc Viñas. Des d’aleshores el jove baríton no ha parat d’acumular guardons arreu del món.
Per a l’espectacle
d’aquest any el tenor Marc Sala, director artístic d'Òpera exprés: Roberto Devereux, ha
buscat, un cop més, “veus de les que llueixen”. Així, el públic trobarà en la
soprano Ximena Agurto, també guanyadora d’un tercer premi Francesc Viñas, “una
veu de gran qualitat, molt dotada per al bel
canto que s’adapta a la perfecció a un rol exigent, molt difícil i alhora
molt lluït”, explica Marc Sala.
Laura Vila, una gran
coneguda per al públic del Teatre Principal, és ideal per aquest tipus de
papers. Marc Sala ens explica perquè: “És molt difícil trobar una mezzo de les qualitats de la Laura Vila
que pugui defensar un paper com aquest; aquest fet ens permet oferir aquest títol”. La mezzo va rebre molt bones crítiques en
l’òpera Carmen que va interpretar a
la Xina al costat de Tina Gorina (l’Anna Bolena de l’Òpera Exprés de l’any
passat).
Carlos Daza, “és un
baríton de carrera consolidada” com apunta Marc Sala. El seu pas pel Teatre
de la Maestranza de Sevilla li ha permès compartir escenari amb Pretty
Yende o Marina Pinchuk, entre d’altres.
La plèiade d’artistes es
completa amb el mateix Marc Sala, que arriba a Valls pletòric després d’haver
protagonitzat un extraordinari 2017: “El
recordaré sempre aquest any”, diu el tenor. El seu debut a Itàlia, Xipre, i les
Palmes, avalen l’ascens en la seva trajectòria. Al Liceu tindrà un paper a l’òpera
Andrea Chénier, el març del 2018, on
tindrà l’oportunitat d’actuar al costat de Jonas Kaufmann i Carlos Álvarez.
Tot fa preveure que Roberto Devereux, relat inspirat
lliurement en la vida de Roberto Devereux, segon comte d'Essex, un
influent membre de la cort d'Isabel I d'Anglaterra, acabi
enamorant els espectadors, els quals i
per tal de no perdre’s cap detall d’aquesta tragèdia lírica, podran seguir el contingut del relat a través de subtítols en català.
Albert Galcerán, presentador de Catalunya Música, situarà l’audiència en el context, i la pianista Viviana Salisi posarà l’acompanyament musical.
Albert Galcerán, presentador de Catalunya Música, situarà l’audiència en el context, i la pianista Viviana Salisi posarà l’acompanyament musical.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada