dilluns, 18 d’abril de 2016

Talent unit per art de màgia

Els Blooming Duo en el concert que van oferir recentment al Teatre Principal de Valls en el cicle Nits de Clàssics dels Amics de la Música de Valls. Foto: JOAN GASULL
La combinació de dos instruments tan heterogenis com l'arpa i la marimba va ser un dels principals reclams del concert que Esther Pinyol i Ferran Carceller van oferir al Teatre Principal de Valls. També va ser una oportunitat excepcional de veure en directe una de les joves arpistes amb més projecció, i a un dels millors experts del moment en un instrument complex com la marimba.
Blooming Duo va transportar els espectadors a un món gairebé màgic, de contes i fades, on el timbre i les cordes de l’arpa i la marimba es van unir creant una nova sonoritat.
Van interpretar peces tant diverses com Taenzerische impressionen Op.119, de Jan Koetsier, una obra amb delicioses reminiscències de tango, vals i marxa.
Les quatre peces del Video Games Music for Harp and Marimba, de Marc Timón (1950) o El Peixet de Bloomington, de Feliu Gasull (1959), totes arranjades per encàrrec dels Blooming Duo, van emocionar i divertir els oients.
Dins del grup de compositors catalans va arribar la meravellosa obra Fantasia sobre temes populars catalans, també una comanda expressa dels Blooming Duo al pianista i compositor Albert Guinovart (1962).
La delicadesa i la sensibilitat amb què van interpretar Rumores de la Caleta, d'Isaac Albéniz, van deixar ben palès que l'arpa i la marimba arriben allà a on els seus intèrprets vulguin.
Però sens dubte un dels moments on l'encanteri de l'arpa va prendre forma va ser en la partitura Ma mère l'oye: Laideronette, impératrice dels pagodes, de Maurice Ravel (1875-1937).
La mateixa Esther Pinyol, abans d'abordar l'obra, va explicar la llegenda d'una princesa que és condemnada per una fada dolenta a ser horrorosament lletja. En un estat de desesperació la princesa es troba amb una serp que la porta pel mar fins a la illa dels Pagodins on hi viuen unes petites criatures de cristall, porcellana i pedres precioses. La princesa aconsegueix desfer la maledicció gràcies a un bany purificador. Aleshores, es converteix en l'emperadriu dels Pagodins i es casa amb la serp, que resulta ser un príncep.
En aquesta fase del recital, l'arpa i la marimba ja havien robat tot el protagonisme a l'acollidor Teatre Principal. L'audiència feia estona que havia quedat atrapada en un món de màgia, seducció i somnis.

L'arpista Esther Pinyol, una de les joves promeses amb més projecció, és un dels vuit finalistes del concurs  internacional El Primer Palau que es farà a l'octubre. Foto: JOAN GASULL

Esther Pinyol, una arpista de gran talent a la que veurem el pròxim mes d'octubre entre els vuit finalistes del concurs internacional El Primer Palau, va abordar totes les obres amb una seguretat que només s’aconsegueix quan es coneix a la perfecció el repertori, acompanyada per la marimba del Ferran Carceller, un dels millors percussionistes actuals.

En conjunt, un repertori escollit a consciència i dissenyat especialment per donar rellevància a dos instruments que junts, a l'escenari, incrementen exponencialment el seu atractiu.

Era la primera vegada que un duet d’arpa i marimba pujava a l'escenari del Teatre Principal. Els intèrprets, amb una tècnica depurada i neta, desprenien una musicalitat delicadíssima a les obres,  fruit d’un treball cambrístic que voreja la perfecció, i amb que van saber transmetre al públic les emocions que els compositors van deixar escrites a les partitures.

I al final del recital va arribar la sorpresa. Els Bloomong Duo van convidar el públic a pujar a l'escenari per conèixer els instruments.

Molts espectadors van poder satisfer la seva curiositat, tocar les cordes de l'arpa i atrevir-se amb la marimba i, per suposat, retratar-se al costat de dos instruments que no sempre es tenen tan a prop.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada