El director Marcel Ortega al final del concert que va tenir lloc al Teatre Principal recollint els llargs aplaudiments del públic. Foto. JOAN GASULL |
ROMAN GALIMANY / Valls
Entre els talls musicals que ens va oferir
Oriol Pérez i Treviño, en l’esplèndida
conferència prèvia a aquest concert (es vafer a l'Institut d'Estudis Vallencs), hi havia el Secret people de
Robert Gerhard (Valls, 1896-Cambridge, 1970), en la versió trio i l’orquestral. Es fàcil, en tan poques hores
opinar entre aquesta versió i la que ens van oferir, dijous passat, Gabriel
Coll, violí; Jordi Pons, clarinet, i Anna Crexells, piano.
Em quedo amb aquesta darrera versió; no serà ni
millor ni pitjor, però va ser una interpretació personal molt convincent a
càrrec d’aquest trio, sobretot pel temperament i l’expressió que hi imposaren, molt
d’acord amb les frases i melodies que volia transmetre el compositor.
I aquest
podria ser un breu compendi de l’extraordinari concert que ens va oferir a Nits de Clàssics, el
dijous 31 d’octubre, el grup de solistes de la Camerata Eduard Toldrà, un grup
compacte i sense fissures.
Els solistes de la Camerata Eduard Toldrà, en
el seu repertori, van lluir una fluïdesa
excepcional i una execució impecable. Les entrades dels baixos sempre precises,
amb els matisos, sempre dificultosos, del corn. El so estàndard del clarinet va
aconseguir que fos molt fresc gràcies a
la magnífica interpretació de Jordi Pons. Aquest grup, en les diferents interpretacions
ho van fer amb seguretat i amb una expressivitat càlida.
Obria el concert una sardana, Somni gris, de Juli
Garreta, un de tants eminents compositors oblidats de casa nostra. Marcel
Ortega, gran director, va donar a aquesta sardana l’empremta de poema simfònic
amb el caràcter únic d’aquest compositor wagnerià
Tres obres de Gerhard tenen en comú el fet de donar un paper
preponderant al clarinet, entre elles la Sample piece, una peça de
mostra que Gerhard va fer per a la banda sonora de Secret people, basada
en els temes El cant dels ocells i El noi de la mare,
excel·lentment interpretada, com ja hem comentat.
La Suite de Gerhard consta
de dos moviments en forma de dansa, El Conde Sol de caràcter més solemne, i Sevillana,
més agitada, suite per
a dos instruments de vent, corda i piano. Es conserva tot el material hològraf,
amb el material d’orquestra, al Fons Robert Gerhard de l’Institut d’Estudis
Vallencs (IEV).
Un contrast entre tots dos moviments que Marcel Ortega va
dirigir encimbellant els petits detalls i accentuant tots els matisos, amb
precisió i caràcter.
La segona part estava dedicada al Septet o Septimí de Beethoven. Una obra de la primera època del compositor,
amb un estil molt proper a Haydn i a Mozart, de la que l’autor mai es va sentir
orgullós. Podríem considerar-la d’un moment rar d’exuberància lúdica. Beethoven
en el seu millor moment mozartià més deliciós. Un deliciós i alegre àpat
lleuger.
Però no tothom ha pensat igual, Leila
Storch en el seu llibre sobre Marcel Tabuteau, descrivint un sopar al vespre
amb Toscanini a la casa de Tabuteau, diu: “Toscanini estava parlant sobre música
contemporània i va dir: ‘Però això és difícil’, i es va dirigir al piano i amb un
toc suau i acaronat va tocar una melodia de Beethoven, dient: ‘Una mesura, dues mesures, tres
mesures -quatre- cinc mesures per escriure una melodia llarga com aquesta’, i la manera de tocar la frase tan
perfectament! Era l’adagio del Septet...”
Quan Franz Liszt va tornar triomfant
a Hongria, després d'una absència de 16 anys, i va arribar a Pest la nit de
Nadal de 1839, els millors músics amateurs de Pest es van reunir al palau on
s'allotjava. I l’obra amb què van omplir la vetllada va ser el Septet de Beethoven. Liszt també va compondre una transcripció
per a piano del Septet.
Una obra deliciosa amb el tan
conegut Minuet. Observeu com el Minuet té gairebé el mateix tema que la 20a Sonata de piano. Beethoven quan no
tenia intenció de publicar una obra que interpretava en els concerts de
pianista s’autocopiava, però el seu germà les va publicar sense el seu
consentiment.
L’exquisidesa interpretativa va anar
en augment. Extraordinari l’adagio.
Cada moment teníem un so especial. Cada solista va estar especialment immers en
l’obra, seguint les indicacions precises del director Marcel Ortega.
Responent als aplaudiments del públic
van oferir una nova interpretació magistral del Tempo di Minuetto, extraordinària peça que feia feliç el cor dels
assistents recordant els moments en què tenien al fill petit al costat, moments
amorosos. Gràcies solistes de la Camerata Eduard Toldrà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada