Mireia Tarragó cantarà aquest dijous, dia 7 de febrer, al Teatre Principal de Valls. Foto:RUBÉN PERDOMO. |
ANNA ESTALLO /
Tarragona
La
carrera de Mireia Tarragó es troba just a l’inici, però ja despunta com una
jove promesa del cant. Amb només 24 anys ha aconseguit fer de la música la seva
professió i exhibeix una maduresa de la que pocs artistes poden presumir a la
seva edat. Juntament amb la pianista Marina Pelfort ha ideat un espectacle
dedicat al record a una de les grans sopranos de la història: Victoria de los
Ángeles.
Aquest
dijous, dia 7 de febrer (2/4 de 9 del vespre) i al Teatre Principal, Nits de Clàssics ofereix al públic
l’espectacle La veu dels Àngels. Una veu
que mai s’apaga.
Anava per guitarrista, però ho va
deixar per ser cantant.
“Sempre
havia cantat a la coral Rossinyols de Tarragona i va ser al fer les proves de
pas de grau (en aquest moment et deixen escollir un segon instrument) quan vaig
valorar la possibilitat de triar cant. Durant un temps vaig intentar combinar
tots dos instruments: cant i guitarra. Però cada vegada m’agradava més el cant
i, a més al Conservatori de Tarragona feien muntatges d’òpera, amb assajos tots
els dissabtes, amb molta altra gent... i tot plegat es va convertir en una gran
motivació per a mi.
Al
final, em vaig decantar pel cant. La guitarra és un instrument molt solitari i
que requereix un gran sacrifici. Realment, hi ha pocs guitarristes que es
dediquin a fer concerts i potser les opcions com a professional també són més minses, almenys com a
guitarrista de clàssics, tot i que sí que és veritat que la guitarra té altres
grans possibilitats en altres camps musicals que també deu ser molt interessant
d’explorar.”
Continua tocant la guitarra?
“Només
a casa, de tant en tant, toco coses de quan era petita, perquè és l’única cosa
que els meus dits recorden. Però és un instrument que també m’agrada i, de fet,
d’aquí a poc faré un concert acompanyada per un guitarrista.”
En el món del cant hi ha una gran
oferta i molta competència. Com s’ho fa per interessar el públic?
“Quan
dissenyo un programa sobretot intento que els concerts aportin un plus que els
diferenciï de la resta de l’oferta. Aquest valor afegit ha de servir perquè el
públic no es quedi indiferent després de l’espectacle. M’agrada que sempre hi
hagi un fil conductor com passa en el concert que fem a Valls.”
Parli’m d’aquest concert de Valls...
“En
aquest concert el fil conductor és la vida de la Victoria dels Àngels i algunes
de les seves cançons ens serveixen per explicar la seva trajectòria. Penso que
aquest és un valor afegit que, pel que he anat veient en aquests darrers anys,
té molta acceptació entre el públic. Els espectadors agraeixen que hi hagi un
apropament diferent al protagonistes de les obres.”
Ha guanyat dues vegades la beca
Fundació Victoria de los Ángeles. Què la uneix amb aquesta gran artista?
“Quan
estudiava a l’ESMUC em vaig presentar a les beques que donava la Fundació
Victoria de los Ángeles. Va ser una gran sorpresa perquè la vaig aconseguir el
primer i el segon any. Va ser d’aquesta manera com vaig entrar en contacte amb
l’Helena Mora, presidenta de la Fundació, una gran professional responsable del
Festival Life Victoria que cada cop és més important. Jo ja havia escoltat molta
música de la Victòria dels Àngels, però a partir d’aquí encara em vaig
interessar més per la seva obra, tant és així que el projecte final de l’ESMUC
el vaig fer sobre la Victòria dels Àngels. El treball va consistir en la
creació d’un concert en record a ella. El concert té el seu origen en aquest
projecte que vaig fer.”
En manté l’essència original del
projecte?
“N’hem
modificat algunes coses, perquè quan el vaig presentar com a projecte final de
carrera tenia unes idees que les vaig posar en ordre perquè fessin la seva
funció en aquell moment. Després, vam decidir canviar coses del repertori,
ordenar-les d’una altra manera i seguir rodant l’espectacle per donar a
conèixer l’obra de Victòria dels Àngels.”
Quines particularitats té aquest
repertori?
“Que
tot el que hem escollir per formar part del repertori va ser cantat per
Victòria dels Àngels en algun moment de la seva vida, això no ha estat gens
difícil perquè ella va cantar moltíssimes coses al llarg de la seva vida, però
sí que és veritat que vaig estar revisant un llibre de Manuel Capdevila, un
recull de tot allò que Victòria dels Àngels va fer. Quan ja vaig tenir les
peces seleccionades vaig verificar que, efectivament, tot el que jo havia triat
hagués estat interpretat per la cantant i que, a més, fossin obres importants
per a ella.”
Com il·lustren aquest espectacle?
“Amb
imatges i una veu en off que narra la vida de Victòria dels Àngels i frases
curtes que va dir en algun moment de la seva vida en relació a compositors i
obres concretes. Tot plegat ajuda l’espectador a entendre l’ordre que seguim en
les obres i per què les hem triat.”
En l’espectacle l’acompanya la
pianista Marina Pelfort. Fa temps que formen parella artística?
“Fa
uns tres anys que ens coneixem. Ella feia un màster a l’ESMUC quan jo estava
estudiant el grau. Ja aleshores vam crear un concert-espectacle Clara Schumann, la Musa, que l’hem fet
rodar bastant per diferents espais i que el podem considerar el primer projecte
que vam fer juntes.”
En quins altres formats musicals es
mou?
“He
actuat amb orquestra, en diferents ocasions. Al desembre, per exemple, vaig ser
a l’Auditori de Barcelona fent de
solista en El Messies participatiu i
també he fet de solista amb orquestra en format òpera i, de tant en tant, canto
amb alguns cors: faig de reforç del cor del Gran Teatre del Liceu i al Cor de
Cambra del Palau de la Música. Ocasionalment, també he cantant amb ensembles més petites, en cors de vuit
veus...”
Com serà l’espectacle per a veu i
guitarra que prepara?
“Aquest
espectacle encara no té una data confirmada i encara no en puc dir res. Sí que
em fa molta il·lusió i també tindrà un fil conductor.”
En quin format se sent més còmoda?
“De
moment, em trobo molt a gust amb el lied, potser perquè és el que més he fet i
ha estat del que més he après a Barcelona. Però també m’agrada molt cantar amb
orquestra; l’experiència de El Messies
va ser molt maca i m’ha deixat molt bones sensacions.”
Cap a on pensa orientar el seu futur
professional?
“No
m’agradaria tancar-me portes i voldria conèixer bé tots els camps, però el que
sí tinc clar és que m’agrada donar un valor afegit a l’espectacle i voldria
seguir en aquesta línia en els meus nous projectes. I és clar, també
m’agradaria entrar dins del món de l’òpera, i tot i que és més difícil, tinc al
cap de marxar a Alemanya per fer alguna Opera Studio perquè ara mateix a
Barcelona hi ha molt poques oportunitats en aquest camp. De fet, ja fa tres anys
que estic estudiant alemany.”
Molts companys seus han de compaginar
la docència amb els concerts per poder viure de la música. Vostè viu
exclusivament de la interpretació?
“Ara
visc exclusivament de la interpretació. Entre els concerts que faig i les col·laboracions
puc tirar endavant. La veritat és que estic molt contenta. Treballar en un cor
professional et dona una base econòmica i, a més, és una feina fantàstica que
m’encanta. La docència és un terreny que no l’he explorat encara, però no tinc
pressa per fer-ho perquè el cant és una disciplina molt difícil i és molt
complex d’ensenyar. Per tant, abans d’endinsar-m’hi m’agradaria estar
completament segura d’allò que estic ensenyant als alumnes. Es necessita temps
per poder pair aquest instrument i després poder transmetre els coneixements.”
Com veu el panorama musical entre els
qui són de la seva generació?
“Em
genera un cert temor el fet de veure que molts músics han de marxar fora. Això
fa que la cultura del país se’n ressenti i es vegi menyspreada. Hi ha molt de
talent, però no s’inverteix en cultura i és una llàstima perquè es perden
professionals de gran vàlua que podrien ser aquí, donant tot el que tenen.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada