Diferents moments del concert del Duo DeLis. Fotos: JORDI TREMOSA. |
GABRIELLE DEAKIN /
Valls
Fa 25 anys era habitual
lamentar la falta de nivell dels intèrprets catalans i espanyols, en comparació
amb músics de segons quins altres països, sobretot en el cas d’instrumentistes
de corda.
L’obertura d’escoles de música de titulació pública al llarg
d’aquests anys i el major accés als ensenyaments musicals que han tingut els
joves, poc a poc ha canviat aquesta percepció.
Avui dia, joves instrumentistes de
casa nostra poden competir en igualtat de condicions amb els seus equivalents
europeus, russos, nord-americans i asiàtics.
Veiem aquest fet reflectit
en agrupacions com el Duo DeLis que va actuar el dijous passat al Teatre
Principal, dins del cicle Nits de Clàssics dels Amics de la Música de Valls. El Duo DeLis, que en un any d’activitat professional, ha aconseguit uns quants
premis importants, combina els talents d’una jove violoncel·lista catalana, Irma
Bau, amb les delícies d’una jove pianista russa, Irina Veselova.
Les dues noies es complimenten
d’una manera particular: La pianista, amb una tècnica brillant, toca de manera
continguda, transparent i tremendament neta. Fins i tot en els passatges més
enrevessats, on el piano assumeix un pes molt desigual del discurs musical,
manté sempre una actitud horitzontal amb la seva companya, un repartiment igual
de poder. Per la seva banda, la violoncel·lista porta a la seva actuació un
major grau de teatralitat, més voluntat de diva, com si diguéssim.
Sembla que entre
les dues noies hi ha un pacte tàcit que reconeix les limitacions de cada
instrument: el piano com el fonament inqüestionable del discurs musical, el
violoncel, com l’element més humà, personal i emocional del conjunt. La
complementarietat d’aquests dos papers i les altes capacitats de comunicació i reacció entre les dues
instrumentistes dona com a resultat interpretacions considerades, poètiques i originals.
Un error en el programa
El repertori del concert
va reflectir la procedència de les dues instrumentistes; en primer lloc, la Suite popular espanyola de Manuel de
Falla, seguit per dues sonates per a violoncel i piano dels grans compositors
russos Dmitri Shostakovich i Sergei Rachmaninov. Un error en el programa de
mà—la falta del primer moviment, Allegro
non troppo de la sonata de Shostakovich— va crear confusió entre el públic
i aplaudiments prematurs. Però, va ser l’únic detall imprevist en un concert on
el públic vallenc va mostrar la seva bona voluntat i capacitat de concentració
davant d’un programa exigent pel que fa la llargada i complexitat de les obres.
El conjunt de violoncel i
piano presenta reptes acústics als compositors i intèrprets. El so d’un violí
s’enfila per sobre de la ressonància d’un piano i si un violí i un piano
coincideixen en el registre agut, les notes acampanades del piano—amb una vida
sonora curta—encara deixen percebre el violí. Però el registre habitual del
violoncel coincideix amb un registre molt ressonant del piano. Si no hi ha la
voluntat d’evitar-lo, les línees diferents dels dos instruments poden acabar
formant una massa sonora amorfa i confusa. Les respostes a aquest repte són
variades; el compositor pot optar per situar una bona part de la línea de violoncel en seu registre més agut on el
problema és menor; també pot optar per una escriptura pianística despullada o
una que faci servir articulacions percudides amb poc gruix de ressonància.
Aquestes solucions van ser especialment apreciables
el dijous passat en les obres de Falla i Shostakovich. I finalment, allà on el compositor
no ha pogut evitar una certa competència entre els instruments pel mateix espai
sonor, són els intèrprets els que han d’intervenir, tot mirant de contenir el
so i ressonància del piano per afavorir la percepció del so del violoncel en
els seus registres més greus.
El president de l'AMV va dedicar un homenatge a Miquel Pujol en record de la seva dona Gemma Romanyà, artífex del Concurs Paper de Música. Foto: JORDI TREMOSA |
L’única crítica que faria
del concert del Duo DeLis —una crítica que faig extensible a molts dels grups
que toquen en l’acústica seca del Teatre Principal—és un possible excés
d’aplicació d’aquesta tàctica d’igualar els nivells dels instrumentistes a la
baixa. En una acústica ressonant, el problema de barreja de sons és molt
present, però aquí, al Principal, és molt difícil que passi. És més probable
que el públic es quedi amb ganes d’apujar el volum en un moment
determinat. Sobretot a la sonata del
Rachmaninov m’hauria agradat tenir la tapa del piano ben oberta, en lloc de mig
tancada, i fer suar més la violoncel·lista, que tenia tot el control de l’arc i
el so necessari per sortit ben parada del repte. D’aquesta manera, potser,
hauríem trobat en els moments més catàrtics de les obres la mateixa força que vam
gaudir tan plenament en els moments més íntims.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada