En primer terme la pianista Laura Farré Rozada, després del Concert per a piano i orquestra de Robert Gerhard, el 27 de setembre, al Teatre Principal de Valls. Foto:JOAN GASULL |
Text: ROMAN GALIMANY / Valls
Robert
Gerhard (Valls, 1896-Cambridge, 1970) va fer gran part de la seva carrera a
Londres per culpa de la Guerra Civil. Per això, és el gran desconegut dels
compositors espanyols, l’anella perduda en la música espanyola després de
Manuel de Falla.
L’obra
de Gerhard sempre ha tingut més ressonància al Regne Unit que en el seu país, i
continua sent el gran ignorat en la ciutat d’on es Fill Il·lustre, només cal
observar la xarona presència dels representants de l’administració en els
concerts dedicats a la seva memòria.
Cal recordar la importància del compositor
en tres detalls: va ser alumne de Schönberg entre el 1923 i el 1928; l’any 1932
Webern (amb Conxita Badia) va dirigir sis orquestracions de les 14 cançons
catalanes, i la Filharmònica de New York li va encarregar una obra. La seva
tasca a favor de la música fou reconeguda l’any 1967 per la reina d'Anglaterra
amb una de les distincions angleses de més alt nivell: el grau de Comendator de
l'Ordre de l'Imperi Britànic, sent investit l'any següent com a Doctor Honoris Causa
per la Universitat de Cambridge.
L’obra
protagonista del concert realitzat el dijous, dia 27, dintre del cicle Nits de
Clàssics-Memòria Robert Gerhrad, va ser el Concert
per a piano i orquestra de corda, una obra mestra...fascinant, amb una partitura
de qualitat rellevant i rica invenció, com ho revela el segon temps – Diferències, adagio -, que és l’exposició
de la gran contradicció, o oposició, orquestra i piano. Això s’explica perquè Roberto
Gerhard va ser deixeble de Felip Pedrell i d'Arnold Schönberg. Una contradicció
resolta pel compositor en una síntesi que sembla impossible i que es presenta
real en les pàgines del concert que comentem. Gran dificultat del director per
lligar el piano dintre de l’orquestra.
Un treball meravellós i de magnífic
resultat que va fer el mestre Edmon Colomer.
Sens
dubte, Edmon Colomer i l’orquestra Camerata Eduard Toldrà van preparar amb intensitat i rigor aquest
programa. Va caler un gran esforç dels seus músics, per a un concert on la
interpretació és "molt difícil, de vegades impossible, excepte amb un
esforç tècnic terrible".
El director va transmetre a l’orquestra gran sonoritat,
amb fina sensibilitat musical, esforçant-se per tal d’establir la comunicació
amb l’espectador, que és en realitat el que ens ha de donar la música. En tot
moment ens va situar dins de l’atmosfera que Gerhard vol aconseguir. Sonoritat on s’accentua la transparència i
elegància. En tot el concert es va mantenir la unitat d’estil del compositor.
La
pianista vilanovina Laura Farré Rozada, va exposar el concert de Gerhard amb
brillantor i pulcritud màxima; va estar inspiradíssima, demostrant el profund
coneixement i les grans qualitats per interpretar la música contemporània i la
seva inquietud per donar a conèixer la música del segle XX.
La lectura que en
va fer en cap moment va ser superficial, aconseguint del piano una sonoritat i
uns acords tímbrics molt adequats per a cada moment, segons el passatge del
concert; comptant sempre amb l'entusiasta col·laboració del director i els instrumentistes
de l’orquestra en pàgines molt difícils per a tothom.
En
la segona part varen interpretar una breu obra del compositor Benejam, i la Serenata per a corda Op. 48 de Piotr
Ilich Chaikovski. Una delicadesa molt treballada, amb brillantor, potència sonora, cuidant molt els
detalls, matisant els tempos i pianos, i accentuant els silencis. Una
demostració de domini de l’orquestra amb detall i estil.
Prèviament
al concert, el mestre Edmon Colomer va oferir una sessió pedagògica sobre
l’obra de Gerhard que s’interpretava, dedicant un espai al context on es troba
aquesta obra dintre de la producció del compositor, i esplaiant-se en la descripció
de cada moviment, seguit d’una demostració pràctica amb la col·laboració de
l’orquestra interpretant uns breus compassos que reafirmaren la seva
explicació.
Un
concert memorable: en realiat, un dels millors que hem escoltat recentment i
que el públic va agrair amb forts aplaudiments.
Totalment d'acord, un concert magnífic amb el director i tota l'orquestra abocada a fer-nos comprendre i gaudir de l'obra de Gerhard. Cal felicitar-vos pels dos concerts de setembre que obren temporada i que, units a la inauguració de l'Aula Gerhard a l'IEV, representen una excel·lent reinvindicació d'aquest extraordinari compositor. Enhorabona!
ResponEliminaGràcies amics de l'Institut d'Estudis Vallencs. Amb els vostres comentaris doneu rellevància a la nostra entitat.
ResponElimina