Les obres interpretades per Elina Sitnikava al Teatre Principal de Valls van ser presentades en exclusiva i formaran part d'un disc que s'editarà amb el segell Moraleda. Foto: JOAN GASULL |
GABRIELLE DEAKIN / Valls
Hi ha una teoria fascinant
que lliga el desenvolupament del violí -al nord d’Itàlia durant la primera
meitat del segle XVI- amb l’expulsió dels jueus d’Espanya a finals del segle
XV.
Imatges de la viola de mà -anomenada vihuela
en castellà-, (l’ancestre comú dels
instruments de corda i la guitarra) fregada amb un arc, apareixen en manuscrits
aragonesos i castellans des del segle XIII i les ciutats italianes que van
rebre un nombre important de jueus espanyols expulsats són les mateixes que
figuren en les cròniques sobre l’emergència del violí.
La resta és especulació, però
no hi ha dubte que el violí és l’instrument per excel·lència de la música jueva.
Les referències abunden: des de l’ús d’iconografia del violí en les pintures de
Marc Chagall, fins a El violinista en el
tejado, el musical d’èxit basat en un conte jueu.
El violí sembla capaç de
recrear, musicalment, l’essència de l’ànima d’aquesta cultura d’exili; les
escales modals, amb les quals es construeixen les melodies punyents de la
música jueva, s’adapten perfectament a la naturalesa del violí amb la seva
capacitat de fer glissandos, vibrat i
altres ornaments expressius; l’agilitat del violí permet extrems de lent i
ràpid, jocs rítmics i tempos accelerants.
Aquestes característiques agermanen
la música jueva amb altres músiques “exòtiques”: la música zíngara -que té
lligams estrets amb el Kletzmer, la
tradició musical dels jueus de l’Europa de l’Est- i la música flamenca
espanyola, amb qui comparteix ancestres comuns i tradicions pròximes.
El duo format per la jove violinista bielorussa, Elina Sitnikava, i el pianista canari Miguel Ángel Dionis,
ens va oferir el dijous passat a Nits de Clàssics un programa on va quedar
palès el poder expressiu d’aquesta música tan idiomàtica per al violí. La
majoria d’obres eren d’autors jueus no gaire coneguts.
Tot i això, la inclusió
d’obres cèlebres com el Czardás de
Vittorio Monti, Tres danses hongareses
de Johannes Brahms (obres inspirades en la música zíngara), i el Carmen
Fantasy de Franz Wexman, sobre temes espanyols de Georges Bizet, donava fe
de la fascinació que compositors i públic de música culta han experimentat vers
aquestes tradicions musicals.
Sentir intèrprets d’aquest
calibre a Valls és un privilegi que s’ha de remarcar. Fa un segle, ens hauríem
hagut de traslladar a Nova York o Londres per assistir a un concert com
aquest... i ara el tenim, en un dia de cada dia, al Teatre Principal de Valls.
Quina meravella! Elina Sitnikava, la violinista, traçava amb molta
intel·ligència i una tècnica impressionant, una línea fina entre seguretat i
perill; el so, sempre potent i càlid, però evitant qualsevol duresa o atac
indiscriminat; els tempos controlats, però abordant, amb gosadia, al límit de la possibilitat; sinuosa i
expressiva, sense distorsionar el teixit musical, i amb una afinació impecable.
Per la seva banda, Miguel
Ángel Dionis aconseguia un so excepcionalment càlid d’aquell cavall de batalla
que és el piano del Teatre i, amb unes mans flexibles i enjogassades, es
mostrava absolutament a l’altura dels diferents papers que li tocava fer al
llarg de la vetllada. Quan havia d’acompanyar, se situava en un segon pla i
ballava a les ordres de la violinista. I en les dues obres que va interpretar
per a piano sol, mostrava la seva faceta de showman,
posant una tècnica virtuosa i una alegria contagiosa al servei de la música.
Un concert així acontenta
a tothom, ja que respon simultàniament a valors diferents; tenia alguna cosa
que recordava el cabaret, entreteniment
musical en estat pur amb alternança entre pathos
i brillantor, seducció i focs d’artifici. No obstant, responia també a
exigències de complexitat; el programa era ben construït, seguia una lògica de
varietat i diversitat dintre d’una proposta amb una coherència musical i va ser
interpretat amb criteris de fidelitat estilística i bon gust.
La inclusió de la Meditació de Thaïs de Jules Massenet era
curiosa, donada la proposta del concert. Massenet no és jueu i el llenguatge
musical de la peça és més occidental que l’emprada en les altres obres del
programa. Però d’alguna manera, la peça hi encaixava, gràcies al seu toc
orientalista. Podríem establir una connexió tènue també pel fet que va ser
portat a la fama per tot un seguit de violinistes jueus excepcionals: Fritz
Kreisler, Mischa Elman, Jasha Heifetz, Leonid Kogin. Jo la vaig sentir per
primera vegada en concert a mans d’Itzhak Perlman, gran violinista israelí.
Perlman va ser present,
d’una manera el·líptica, també en el bis que el duo ens va oferir: el famós
tema de la pel·lícula La llista de
Schindler, que va ser interpretada per Perlman en la banda sonora original.
En definitiva, un concert
excepcional que ens va deixar a tots encantats.
(*) Gabrielle Deakin és professora de l'Escola de Música Robert Gerhard de Valls
(*) Gabrielle Deakin és professora de l'Escola de Música Robert Gerhard de Valls
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada