El Quintet Montsant actua aquest dijous, dia 22 de febrer (2/4 de 9 del vespre) al Teatre Principal de Valls. Foto: DANAE LÓPEZ |
ANNA ESTALLO / Valls
Junts o per separat els
integrants del Quintet Montsant
reuneixen tots els requisits per poder complaure el públic. Individualment
tenen un bagatge tan extens que seria impossible fer-ne un resum i,
conjuntament, demostren l’habilitat de saber construir una amalgama de
sonoritats i ritmes que els converteix en un conjunt únic i indissoluble.
La Marta Cardona (violí), l’Albert
Carbonell (violí), l’Oriol Aymat (violoncel), el Quim
Badia (viola) i el Pere Olivé
(percussió) -tots nascuts entre el Camp
de Tarragona i les Terres de l’Ebre, i formats en el seu particular recorregut
per tot el món-, arriben al cicle Nits
de Clàssics aquest dijous, dia 22 de febrer (2/4 de 9 del vespre) per
presentar d’Est a Oest: Música global, un projecte de llarg recorregut
que ha captivat l’audiència.
Aquesta vegada el Teatre Principal es converteix en
l’escenari d’aquest viatge virtual per diferents indrets del planeta amb un
repertori contemporani que fa petites concessions a autors ben clàssics com ara
Txaikovski.
Pere Olivé, percussionista
i artífex del grup, que va tenir el seu primer contacte amb la música a
l’Escola Robert Gerhard de Valls, vetlla ara perquè la formació assoleixi el
màxim grau d’expertesa en cada actuació.
A
Nits de Clàssics feia temps que volien contractar el Quintet Montsant però no
hi havia manera.
“Tant la Marta com l’Oriol
treballen molt a l’estranger i això fa més difícil poder coincidir tots cinc. La
Marta Cardona, per exemple, és membre de la Nederlans Kammerorkest, a Holanda
i, ve molt poc a Catalunya. Primer havíem parlat de fer el concert per Santa Úrsula,
però finalment vam concretar l’espectacle pel febrer perquè era l’única manera
de poder ser-hi tots. D’una altra manera hauríem hagut de substituir l’Oriol i
crèiem que era inviable trobar un músic amb les seves mateixes qualitats”.
Raó
de l’èxit?
“El Quintet Montsant agrada
molt perquè el repertori és versàtil i perquè proporcionem una temàtica que
volem que sigui propera al públic, diferent i que aporti alguna cosa nova. Els
espectadors que estan més habituats al repertori clàssic senten uns tons que no
els són tan habituals, basats en la improvisació, i la percussió és un
al·licient més.
Hem de tenir en compte que
cadascú de nosaltres i per separat és especialista en gèneres específics. La
Marta ha fet molt de tango, l’Albert ha fet molt de jazz amb el violí, l’Oriol
ha fet flamenc i jo em vaig especialitzar en percussions històriques i també en
músiques tradicionals, així és que vam pensar que érem les persones ideals per
fer un grup d’aquestes característiques.
Un altre aspecte
destacable és que els integrants dels instruments de corda ja es coneixien
perquè provenen de la Camerata XXI, i jo m’hi vaig incorporar fa dos anys quan
es va formar el Quintet Montsant.
I a més no hi ha grups
d’aquestes mateixes característiques.”
Així,
són únics.
“De formacions amb quartet
de corda i percussió no hi ha res a casa nostra. Hi ha altres variants com per
exemple quartets de corda o quartets de corda amb cantant o cantautor, però en
la versió que nosaltres oferim som únics. Sí que és veritat que en d’altres
països d’Europa aquest tipus de grups hi són presents. En els dos anys que vaig
viure a Friburg vaig constatar que sí que existeixen fórmules molt semblants.”
Fent
un cerca per internet he trobat poca cosa del Quintet Montsant.
“La pàgina de Quintet Montsant
està dins del meu web, és a dir és un enllaç que depèn del meu web. El tema de
la presència a les xarxes socials és una assignatura pendent. Ara que ja estem
treballant en un altre projecte aprofitarem per fer una campanya de promoció
del grup. També és cert, però, que només fa dos anys que existim. Tots tenim un
ampli bagatge i toquem amb altres formacions diferents, però fa relativament
poc temps que vam decidir unir-nos en aquest nou projecte i encara no hem
dedicat temps a la nostra presència a les xarxes socials.”
D’Esta a Oest: Música
Global
és sempre el mateix repertori o el van modificant?
“En línies generals el
repertori sempre és el mateix però hi anem incorporant petites variacions. I tot i que ens concentrem
en els segles XX i XXI puntualment, i tal com farem a Valls, també fem petites
concessions i anem una mica més enrere. Per exemple, hem inclòs Fandango, que és una part del famós
quintet de Boccherini. El violí fa de guitarra i, a més, hi incorporem les
castanyoles. Dona un timbre molt enriquidor al programa.”
En
el repertori tenen com a mínim dues peces d’arrels orientals. Parli-me’n.
“Arabian Walts és del músic sirià Rabid Abou-Khalil té una estètica
diferent, prové de l’arabian jazz i aporta un ambient original i diferent a
l’espectacle i Arabian dance és el
títol amb obrirem l’espectacle. Podem dir que és la manera com un músic com
Txaikovski imaginava el món oriental.”
En
la música àrab els violins i, en general els instruments de corda, tenen una
sonoritat especial. Què dona aquesta particularitat?
“Una part important ve
determinada pel tipus de compassos i de mètrica. Els àrabs, i també els turcs i
a l’Europa de l’Est, treballen amb compassos aksak o també coneguts com a ʿcoixosʾ, amb
un patró rítmic propi que dona aquesta peculiaritat. Els modes també són una
altra de les característiques específiques de la música àrab. A més, hem de
tenir en compte que usen un altre tipus d’escales i les tonalitats són
diferents. Un altre aspecte que aporta un so peculiar és que els àrabs juguen
amb els quarts de tons, a diferència de la musica més occidental que usa els tons
i semitons.”
Preparen
cap disc?
“Estem preparant un nou
repertori amb temes d’autors només catalans. Es tracta d’un projecte per
encàrrec i, tot i que encara no tenim totes les obres, sí que volem que tot plegat
conclogui amb un disc.”
Fins
on han portat la seva música?
“De moment ens hem concentrat a fer espectacles
només a Catalunya. Som un grup de recent creació i, ara mateix, som conscients
que és molt important poder disposar d’un manager per poder anar més enllà. De
moment no n’hem trobat cap. Ens fa falta tenir un disc al mercat per promocionar
la nostra activitat i expandir la nostra música més enllà de Catalunya.”
Els interessa anar més lluny?
“Ens sentim còmodes
treballant a Catalunya. Però també és cert que aquí quan presentes el projecte
del Quintet Montsant en festivals no sabem ben bé on encasellar-nos. Per als
promotors de concerts som difícils d’etiquetar, tot i que nosaltres no som
partidaris de les etiquetes perquè la música és música i prou.
Tenim clar que dos anys
tocant com a formació encara és poc temps i busquem un nivell d’excel·lència que no sempre és fàcil
d’aconseguir. Per a nosaltres és molt important l’estabilitat de la formació,
mantenir els mateixos components perquè això és el que dona un alt nivell al
grup.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada