L'Orquestra Unesco amb Gonçal Comellas al capdavant en el concert de clausura del Festival de Música de Santes Creus. |
Text: ROMAN GALIMANY
El
concert del dissabte dia 29 de juliol, fou la cloenda del cicle de tres, ideat per
a la represa dels concerts al Monestir de Santes Creus.
Ha
estat sorprenent la participació i entusiasme del públic, amb el propòsit de
reviure aquells entranyables concerts que organitzava Mossèn Clemente, entre la
dècada dels anys 70 i 80.
Per a molts ha estat emotiu, per a d’altres sorprenent.
I tothom es fa la mateixa pregunta: Com es va deixar perdre una activitat
cultural tan enriquidora i pionera entre els festivals d’estiu de música
clàssica?
Tindríem
unes quantes respostes i algunes ben poc
plaents. Esperem que aquesta manifestació d’avidesa per la música
clàssica i per l’estimat, i un tant oblidat Monestir de Santes Creus, desperti
la coherent determinació de donar-li continuïtat, amb magnificència, el juliol
del proper any.
Com
passava en els concerts d’aquelles edicions, en la represa ha penjat el gratificant cartell “exhaurides les
localitats”, i és que el repertori ho
motivava. Quin encert tancar el cicle de la represa
amb un concert Bach! El músic de Déu; música celestial, profunda i harmoniosa,
de perfecta matemàtica emocional i d'una altra dimensió.
Gonçal Comellas ens va
introduir en el concert obsequiant-nos amb l’Ària
de la suite en re; per mi la peça musical més perfecta i bella que s'ha
escrit mai i que comunica gairebé totes les emocions.
En el programa dos Concerts de Brandenburg, el tercer i el
quart, amb tota la riquesa i la bellesa de Bach: un so ric i
sense precipitació, on la fraseologia s’apropava a la perfecció, on la dinàmica
era molt subtil.
Gonçal
Comellas afegeix una sensació de
poder, càrrega i energia a Bach; on el clavecí no va destacar tan sensiblement
com en altres versions on adquireix un protagonisme desproporcionat. Deixà de
mossegar. El ritme sorprenent, tots els músics brillants. Una versió en
perfecta harmonia i plena d'alegria.
El Quart
concert de Brandenburg és un dels més lluminosos pel que fa a expressió, i
dels més moderns pel que fa a concepció, ja que anuncia clarament el model de
concert que florirà en l'estil galant i més tard en el classicisme.
Maria
Victòria Fernàndez, al violí, va estar esplèndida i extremadament virtuosa en
els moviments primer i tercer. En el segon moviment el violí proporcionava el
baix quan el grup concertino tocava sense acompanyament. Els dos flautistes
impecables. Una
bonica interpretació.
Un punt i a part
mereix la Suite en re menor per a flauta
i orquestra. Quina bella i sentida versió de Claudi Arimany i Gonçal Comellas ... li dóna el temps que
mereix per assaborir i escoltar la Sarabanda
... quina meravella!! La sincronització, la precisió, el tempo i la dinàmica. Dinàmica
a tot arreu.
En
el segon episodi del Bourrée, la
flauta adquireix tot el protagonisme; en la polonesa presenta un obligat de
flauta sobre el contrapunt inicial del continu. Magistral Claudi Arimany. El
darrer episodi de la suite, la Badinerie
s'ha convertit en una peça de programa per als solistes de flauta, pel ritme
ràpid i la seva dificultat; sota la seva aparent facilitat amaga més d'un
parany per a l'instrument solista. És la peça més famosa de la suite i una de
les més conegudes de Bach.
En els concerts, molts flautistes s'adornen en excés
a l'hora d'interpretar aquesta breu peça... Queda bé, però això no és el que
està escrit a la partitura i hem d’agrair a Claudi Arimany que ens interpretés
el Bach pur.
Per
concloure el comentari, el Concert per a dos
violins i orquestra: esborronador, de bellesa transcendent. La musicalitat
dels solistes sublimment exquisida, i bella la seva intensitat subestimada.
Gonçal Comellas, director de l'orquestra, és aquella ànima increïble, amable i
meravellosa que transmet l'amor per la música de Bach. Va donar una força vital
del seu propi esclat per a la contínua bellesa.
No
hi ha qualificatius prou grans per a aquests concerts i per a l’entusiasme de
Gonçal Comellas de recuperar els concerts de Santes Creus. El públic ha parlat
de manera ostentosa; els intèrprets hi han servit tota la seva qualitat. La
gran ostentació de les arts clàssiques personalitzades en la música han estat
servides esplèndidament al Monestir de Santes Creus. Són molts els elements que
hi són presents.
No hi pot haver un altre revenir enrere. Ens hi retrobarem el
juliol del 2018!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada