La violoncel·lista Mariona Camats durant el concert al Teatre Principal dins del cicle Nits de Clàssics. Foto: JOAN GASULL |
Text: ROMAN GALIMANY/ Valls
El
concert de l’Orquestra Simfònica Càmera Musicae, dirigida per Joel Bardolet i
amb la violoncel·lista Mariona Camats han deixat un bon regust per a les
properes diades. Va ser el dijous, 20 de desembre, al Teatre Principal de
Valls, dintre del cicle Nits de Clàssics, anunciat com a Concert de Nadal.
Un
delitós inici del concert amb Bocherini, La
Musica Notturna delle strade di Madrid, un quintet interpretat en aquesta
ocasió per a orquestra de corda. Realment deliciós i interpretat exquisidament.
La
part més esperada de la nit, arribava amb l’aparició a escena de la
violoncel·lista Mariona Camats.
El
Concert per a violoncel i orquestra en Do
Major, de Haydn, probablement creat entre els anys 1761 i 1765, es considerà perdut
fins a la dècada de 1960 quan va aparèixer, entre altres documents, al Museu
Nacional de Praga. Estructurat a la manera clàssica en tres moviments, el
tercer d'ells, allegro molto, és tot
un desafiament per a l'instrumentista. Però heus aquí que teníem la
violoncel·lista Mariona Camats i l’Orquestra Simfònica Càmera Musicae, dirigida
pel primer violí Joel Bardolet.
El resultat va ser extraordinàriament
emocionant, estimulant i refrescant; tal com Haydn el va escriure per a l’orquestra
del seu temps, especialment per a les cordes i el violoncel. Brillant la
coordinació entre els músics i la solista. Molt estimada la interpretació de
Mariona Camats, tècnicament brillant i transparent, i molt expressiva, com només
pot fer-ho un músic que entén la música que interpreta.
La
solista, una de les millors del moment en la seva especialitat, va ser peça
essencial del quadre pictòric que de manera espontània es va crear a l’escenari
del Teatre Principal i, que els espectadors més visuals van saber interpretar en
els moments culminants d’una obra ben coneguda. Vestida en teixit vellutat i en
color verd jade, la concertista es va mostrar com una prolongació perfecta del seu
violoncel. Tot un privilegi poder tenir al Teatre Principal una solista
d’aquest nivell.
L’orquestra
va certificar la seva qualitat amb el Mozart que ens reservava la segona part.
La Simfonia número 29, elegant però
moderada, sense l'exuberància i el dramatisme que caracteritza la simfonia
escrita només sis mesos abans. La versió
de Joel Bardolet va ser plenament mozartiana, les textures transparents, la
lleugeresa i la gràcia amb tempo
ràpids, l’equilibri de la melodia recolzada per la resta de l’orquestra, tenint
molta cura del contrapunt; realment exquisit va ser l’andante, més íntim, de forma restringida: gairebé com un quartet de
corda, lent però poc sentimental.
Hi van aplicar molta intensitat en el darrer
moviment, Allegro con spirito, que
ens va recordar la posterior Simfonia
Júpiter, imprimint un esperit atrevit i alguns esclats energètics.
El
Mozart de Joel Bardolet és perfeccionista (amb atenció al detall) no té
distraccions innecessàries; hi ha tempo
animats, atacs sense agressivitat i, sobretot, un sentit de l'estructura
musical que només els directors que són bons estudiosos de l’obra saben
imposar.
El
públic va agrair la qualitat dels intèrprets, tant de l’orquestra com de la
solista Mariona Camats, amb forts i sentits aplaudiments que van fer entrar i
sortir els artistes en diferents ocasions fins que van deixar l’escenari. Un bon
concert per posar fi a l’any musical 2018, esperant que el proper segueixi en
aquesta línia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada