diumenge, 17 de setembre del 2017

"Sempre ha existit molt bona connexió entre Michael Kanan i nosaltres, i aquest vincle ha culminat amb un disc"

Guillem Arnedo (bateria) en primer terme i, darrera seu, a l'esquerra el pianista Michael Kanan que, de manera excepcional fa una mini-gira per l'Estat espanyol que acaba justament al Teatre Principal. Foto. ELENA HUNTER.
L'aclamat pianista Michael Kanan tanca la seva gira per l'Estat espanyol amb els Guillem Arnedo Band & Celeste Alías amb un concert al Teatre Principal de Valls

ANNA ESTALLO /Valls

No és casualitat que els Guillem Arnedo Band & Celeste Alías tinguin al seu costat una primera figura com Michael Kanan.

L’aclamat pianista nordamericà, caracteritzar per una sensibilitat especial i una autonomia que el fa únic en les seves decisions, es va fixar, sobretot, en la capacitat de sentir i en la manera d’emocionar el públic que té aquesta formació quan interpreta les lletres dels estàndards del jazz. Són músics d’un nivell extraordinari i una veu singular com la de Celesta Alías que desferma passions.

El pianista i la banda es van conèixer fa una dècada i des d’aleshores no s’han separat. La gira excepcional per l’Estat espanyol de només una setmana acaba justament al Teatre Principal de Valls.

Quin és l’origen de la seva relació amb Michael Kanan?
“Fa uns nou anys que ens coneixem. Michael Kanan intervé cada estiu en  un seminari de jazz que es fa a Begues i que va impulsar el músic Jorge Rossy. Allí nosaltres el vam conèixer quan encara érem alumnes del seminari i, per tant, en tot aquest temps Michael Kanan ha vist tota la nostra evolució fins a músics professionals. Sempre ha existit una molt bona connexió entre ell i nosaltres i aquest vincle ha culminat ara amb un disc.”

Què és el que li ha agradat a Michael Kanan dels Guillem Arnedo Band per voler implicar-se en aquest projecte?
“El nostre interès per les lletres, per les melodies i per l’essència dels temes que provenen dels estàndards del jazz, musicals de Broadway, cançons molt famoses de fa cent anys o més. Ell és dels Estats Units i allí és tota una tendència donar importància a la lletra, un fet que aquí potser ens queda més lluny per raons de l’idioma que no ens resulta tant familiar.
Pensant en el disc vaig seleccionar els quatre musicals que més m’agraden i d’aquesta selecció vaig agafar les peces que per a nosaltres eren més significatives. El tema de l’emoció i del sentiment és el que les ha unit en aquest àlbum. Això és una cosa que en certa manera hem après de Michael Kanan. La lletra sempre ens ha de dir alguna cosa, sinó no ho podríem tocar.”

Precisament en aquesta petita gira per l’Estat espanyol presenten aquest seu segon disc Lest’s sing Oscar Hammerstein II. De què parlen aquestes lletres?
“Bàsicament de les relacions personals, de l’amor, el desamor, les pèrdues, els descobriments... és com la vida mateixa.
Hi hem incorporat els temes dels musicals Showboat, el més antic de tots i el que parla de la història d’un vaixell en el qual viatjaven els artistes pel Mississipi; Oklahoma, una història de poble; The King and I que tracta sobre una història basada en el xoc entre Orient i Occident, i South Pacific, un relat basat en les vivències d’uns militars durant la Segona Guerra Mundial.”

A més d’aquest segon disc ja n’han gravat un tercer que també inclou la participació de Michael Kanan.
“Sí, aquest estiu hem gravat un altre disc. Es tracta d’un trio amb piano, contrabaix i bateria, però sense veu. El context de piano trio, el tema de la improvisació i la interacció entre tots tres el fan completament diferent del segon disc. L’hem gravat a l’estudi del Jorge Rossy i, tot i que encara no tenim discogràfica, segur que no ens faltaran propostes; tenint un pianista nordamericà que és tot un referent de la música jazz hi haurà molt d’interès a editar aquest tercer àlbum.”

Com es veuen dins el panorama de la música jazz?
“Som la primera generació que va sortir de l’ESMUC, portem gairebé quinze anys fent concerts i combinant els escenaris amb la tasca com a professors de música.”

En l’imaginari col·lectiu existeix la idea de què els afroamericans són únics fent jazz.
“És cert que el jazz va néixer com a conseqüència de tot el procés d'esclavitud que van patir els africans quan els  van portar a Amèrica, on es van unir amb la música europea dels habitants que hi havia allí. Però sense cap mena de dubte es pot fer jazz igual de bé si no ets afroamericà i d’això en tenim molts exemples, és una qüestió de ritme i sentiment; el jazz té un llenguatge que és universal.”

El públic d’aquí com ha rebut aquesta mini-gira que estan fent amb el Michael Kanan?
Fins ara hem tingut molt bona acollida, es nota que la gent ho viu amb passió perquè sempre en vol més; la Celeste els hipnotitza a tots.”

I Michael Kanan com ho rep?
“A ell el sorprèn que aquí hi hagi tant d’interès i tanta predisposició a escoltar, ho rep molt positivament i per això ve aquí.”

A l’Estat espanyol poden viure exclusivament dels concerts?
“És molt complicat i no només per un tema econòmic sinó per un tema laboral. És un desastre com s’aplica  la regulació laboral, i l’estat de precarietat és constant. Hi ha una llei, però ningú la compleix.
La llei per la que ens regim els músics és un decret del 1985 que diu que qui organitza un espectacle és qui ha de contractar laboralment un músic, això vol dir que ens haurien de fer una nòmina a cada lloc on anem a tocar, però això no ho compleix ningú. Dins d’aquest panorama s’han obert vies alternatives que ens condueixen a  la precarietat.”

I si es no es compleix la legalitat com és que no s’intervé?
“Sí que es va intervenint, per exemple s’han tancat empreses de facturació que només es dediquen a això, posen multes. Però també saben que si miren molt prim no quedarà ningú.
Intentem parlar amb els polítics per tal que això canviï. Però també sabem que si busquem una solució haurà de ser amb la intervenció de diferents ministeris perquè nosaltres no sabem res de legalitats.”

Els Guillem Arnedo Band & Celeste Alías i Michael Kanan actuen aquest proper dijous, dia 21 de setembre al Teatre Principal de Valls (20.30 h)


Si en voleu saber més d'aquesta formació podeu accedir a:

www.facebook.com/GuillemArnedoBand

www.michaelkanan.com

www.celestealias.com


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada