divendres, 6 de gener de 2017

"A Espanya l'acordió no arriba fins a la dècada dels 70"

Ander Tellería i Mateja Zenzerovic actuaran al Teatre Principal de Valls el dia 12 de gener.
Foto: MISHELA STEINER

Ander Tellería (Sant Sebastià, 1988) és, probablement, un dels músics de les noves generacions que més ha investigat sobre un instrument tan desconegut a casa nostra com és l’acordió. Present en moltes bandes sonores de pel·lícules com ara El padrino, Amelie o La vida es bella, aquest instrument és font d’inspiració de molts artistes que li atribueixen un sentit bucòlic i, alhora, romàntic.
El concertista, juntament amb l’acordionista croata Mateja Zenzerovic (Pula, 1983) obren la seva gira per Catalunya el proper dia 12 de gener, al Teatre Principal de Valls.

Què té l’acordió que no tinguin els altres instruments?
“Un ventall de grans possibilitats ja que es poden tocar una infinitat de transcripcions d’obres escrites originalment per a d’altres instruments: obres per a piano, per a orquestra, per a clavecí i també obres originals per a acordió. És aquesta capacitat d’adaptació el que fa diferent l’acordió”.

Quina és la gran dificultat de l’acordió?
“És molt important tenir una capacitat locomotriu molt alta perquè el nivell de coordinació de moviments que requereix aquest instruments és considerable. Amb la mà dreta toquem els botons i amb l’esquerra, a més dels botons obrim la manxa. Per acabar-ho d’arrodonir, amb la barbeta canviem els registres. A tot això cal sumar-hi el pes de l’instrument que en el meu cas és d’uns 14 quilos, però que per a la meva companya la Mateja Zenzerovic encara és superior”.

A vostès els acordionistes els passa una mica com als arpistes que tenen poca competència dins del mercat.
“Actualment no hi ha gaires acordionistes que siguin concertistes, però això canviarà en molt poc temps perquè hi ha alumnes que estan acabant la seva formació amb molt bons resultats. Hem de tenir present que l’acordió és un instrument relativament recent i que s’està creant un espai. Ara és un moment en què poden sorgir bons intèrprets”.

L’acordió és un dels grans desconeguts de tota la gamma d’instruments. Per què?
“Precisament per aquesta etapa encara primerenca en què es troba. Cal tenir en compte que l’acordió es va patentar l’any 1829 i que l’instrument que es va crear originalment no tenia res a veure amb el que avui en dia es fa servir als concerts. A més, mentre que a països com Rússia l’acordió era un instrument tradicional, a Espanya arriba tard ja que fins al 1970 no es comença a saber alguna cosa d’aquest instrument. Aleshores els professionals de la música es comencen a interessar per descobrir la naturalesa d’aquest instrument i es conviden professors i concertistes per conèixer-ne tots els secrets.”

Quins són aquests secrets.
“Un de particular rau en l’afinació. L’acordió convencional s’afina com un piano, però també tenim acordions que requereixen una afinació en quarts de to, i també existeix l’acordió d’afinació mesotònica que es caracteritza perquè l’afinació en cada interval és diferent. En relació a l’acordió mesotònic he obert un procés d’investigació i experimentació.”

Ja que vostè n’és el precursor parli-me’n una mica.
“Aquest tipus d’acordió està concebut per a interpretar música antiga, un estil pel qual tinc predilecció. La peculiaritat de la seva afinació fa que tingui una sonoritat semblant a les sonoritats del renaixement espanyol. Amb aquest instrument he fet col·laboracions amb Glenn Wilson i Alon Sariel”.

Expliqui’m  d’on prové el nom del Dúo Degas.
“Degas era un pintor francès especialment reconegut per les seves obres de ballarines. Nosaltres a l’espectacle que fem li hem posat el nom de Ballet i pintura precisament per buscar una combinació entre l’art de Degas, les seves ballarines i la música.”

I de quina manera vinculen el seu projecte Ballet i pintura amb la música i amb les obres de Mussorski, Guinjoan o Stravinski?
Els quadres d’una exposició, de Mussorgski és una obra que el compositor va escriure expressament per a ser interpretada en la inauguració d’una exposició en homenatge a Hartmann, que va tenir lloc a Sant Petersburg entre els mesos de febrer i març del 1874. De Stravinsky portem Petruixka un ballet de dansa clàssica, escrit per a gran orquestra i que en aquest cas és un arranjament per a duo d’acordions. El resultat final no té res a envejar amb la versió original. D’Antonio Soler fem el Fandango, que ja per si mateix té una relació explícita amb el ballet, i de Joan Guinjoan ens decantem per un altra dansa: Sons de la terra”.

Com li expliquen al públic tot això?
“En el nostre concert portem una projecció visual i nosaltres fem els comentaris per tal de situar els espectadors dins del context. Sempre ens agrada crear una bona atmosfera”.

El Dúo Degas és una formació estable?
“Cadascú tenim els nostres compromisos musicals individuals, però sempre ens ajuntem quan tenim un concert o bé quan preparem un disc. De fet, som parella sentimental i això ens posa les coses molt més fàcils”.

Quin és el seu projecte més immediat?
“De cara al mes de febrer estem preparant un disc sobre obres de Mozart i Philip Glass”.

Quina combinació...
“Sí, serà un disc molt bonic i amb un so molt transparent”.



El programa del concert del dijous dia 12 de gener

Fandango                             Antonio Soler  (1729-1783)

 Els quadres d’una exposició              Modest Mussorgski       (1839-1881)           
Promenade;  1. Gnomus; Promenade;  2. Il vecchio castello; Promenade;  3. Tuileries;
 4. Bydlo; Promenade;  5. Ballet des poussins dans leurs coques;  6. Samuel Goldenberg et Schmuyle; Promenade;  7. Limoges. Le marché;  8. Catacombae. Sepulchrum romanum; Cum Mortus in lingua mortua;  9. La cabane sur des pattes de poule;  10. La grande porte de Kiev

 Sons de la terra                          Joan Guinjoan (1931)

 Petruixka                                    Ígor Stravinski (1882-1971)


Els propers  concerts d'Ander Tellería i Mateja Zenzerovic

Mateja Zenzerovic:

22.02. 17 Oper, Hannover
24.02. 17 Berlin, Premier "Ode na die Nacht " de Harald Weiss
26.02. 17 Madrid Duo Degas
10.03. 17 Hannover
18.03.17  Bremen
19.03. 17 Bielefeld

Del Dúo Degas:
12.01.17 Valls, Dúo Degas
14.01.17 Moià, Dúo Degas
22.01.17 Vilafranca de Penedès, Dúo Degas
28.01.17 Amer, Dúo Degas


Ander Tellería:
Gener:
Dia 30 a Sant Sebastià, recital acordió mesotònic
Febrer:
Data per determinar a Würzburg (Alemanya), recital
26.02.17 a Madrid, Dúo Degas

Març:
Dies 5 i 6  a la Fundació Juan March (Madrid), recital i estrena de J.J. Eslava
Dia 10 a Viena (Àustria), recital
Dia 29 a Bilbao, amb la BOS i Nacho de Paz, música de J.M. Sánchez-Verdú

Abril:
Del 2 al 5 a Strasbourg, Master Class
Del 6 al 9 a Saragossa, Master Class

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada