Agnès Mauri i Benedek Horváth durant el concert de viola i piano que van oferir al Teatre Principal. Foto: JOAN GASULL |
Dos
joves artistes, però amb gran presència internacional, van ser els intèrprets
del concert Fantasies d’una viola, el dijous, dia 9, al Teatre Principal: Agnès
Mauri, viola (Vic, 1992) -actualment resident a Basilea-, i el pianista Benedek
Horváth (Budapest, 1989).
Un programa imaginatiu i divers els va permetre demostrar
perquè són un duo de molta qualitat, a més de gaudir d'una gran projecció a nivell
internacional.
El
fil conductor del concert va ser la fantasia amb obres d’èpoques i estils
diferents, on el concepte fantasia va canviant de connotació.
El
recital, amb dues parts ben contrastades, va mostrar una primera part d'una
bellesa extrema, amb una Agnès Mauri confrontada, sense cap altre ajut que el
seu instrument, a la complexitat i simplicitat de la Fantasia número 7, de George P. Telemann; la Sonata per a viola Op.11, de Hindemith, i la Op. 73 de Schumann.
A
la segona part, Agnès Mauri va compartir amb el públic l’obra Jardins del silenci, de Miquel Oliu
-dedicada a la violista-, i el ballet Romeo i Julietta, de Prokofiev, en
versió per a viola i piano.
El
repertori per a viola i piano anterior al segle XX és relativament escàs, un
fet que explica la freqüència amb què els intèrprets d'aquest instrument
executen transcripcions o adaptacions. Un dels casos més coneguts és l'obra de
Propkofiev amb arranjament de V. Bosisosky.
Entre
les obres interpretades cal destacar, tant per la qualitat com per l’execució,
la primera Sonata per a viola i piano,
Op. 11 Núm. 4 de Paul Hindemith. Composta el 1919, és la quarta de cinc
sonates instrumentals que componen el seu Opus
11. Aquesta sonata i la següent, l’ Opus
11 Núm. 5 per a viola i en solitari, marca la decisió de Hindemith
d'abandonar el violí per la viola.
Un primer pla de la violista en l'execució d'una de les obres en el recital Fantasies d'una viola. Foto: JOAN GASULL. |
Mauri i Horváth, van fer una interpretació exquisida. La viola, obrint un diàleg amb el piano -encara silenciat- que, després d’uns compassos replica la melodia. Tots dos instruments desenvolupen una figura rítmica: uns compassos amb el piano silenciat i el tema passa seguidament entre els dos instruments. Uns moments en què Agnès Mauri va demostrar el seu gran virtuosisme.
Tot
això passava en el breu primer moviment Fantasia.
El darrer moviment té sis variacions del tema que prové de l’anterior moviment.
La viola de la jove intèrpret pren aquí el seu caràcter més noble, més sobri,
tot fusionant-se amb el piano per a assolir una sonoritat conjunta.
En
el concert va destacar el notable poder expressiu de la viola. Agnès Mauri li
dóna un accent més aviat suau, intimista i una mica malenconiós. Més en els
passatges de legato que en els de
virtuosisme, tot i que exhibeix una tècnica pulcra i exquisida.
Tot
això ho va poder comprovar el públic en l’obra de Miquel Oliu, Jardins del silenci, obra que forma part
de l’encàrrec de Joventuts Musicals de Catalunya i la Fundació Ferrer-Salat per
a la Xarxa de Música 2016-17, i que l’autor va dedicar a Agnès Mauri havent-la
treballat conjuntament.
Tots
dos intèrprets va aconseguir crear aquest “jardí sonor” a partir dels diferents
timbres, registres i sobretot del material harmònic, que té un rellevant paper
colorista i constructiu dins l’obra, amb una recreació sonora que va augmentant
al llarg de les tres parts en què s’articula.
Una
obra, que per les seves característiques, pot arribar a fer difícil
d’entendre per a l’espectador.
En
l’espectacular Romeo i Julietta, de
Prokofiev, la viola i el piano van estar esplèndids, marcant amb precisió els
tempo i el lirisme en els diferents moviments de l’obra.
Els
espectadors van recompensar l’excel·lent actuació d’Agnès Mauri i Benedeck
Horváth amb llargs aplaudiments i el duo els va regalar Jota de Manuel de Falla.
Un
concert d’alta qualitat per a uns intèrprets joves i amb molt de talent que es
troben en plena expansió de la seva trajectòria professional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada