D'esquerra a dreta, Isabel-Clara Simó, Anton Cardó, Margarida Aritzeta, Elena Gragera, Ariadna Mariné i Marc Ayala. Foto: JOAN GASULL |
A tots els qui hem preguntat si recordaven una presentació tan concorreguda, responien esbalaïts que, com a molt, les més generoses estaven en el mig centenar de persones.
I és que el dimarts, dia 7 de març, es produïa un fet inusual en el món de la cultura de la ciutat de Valls. La presentació d'una novel·la omplia un espai de les dimensions del Teatre Principal.
Al
voltant de la presentació del darrer treball de l’escriptora vallenca Margarida
Aritzeta, la novel·la La filla esborrada
(Capital Books) hi confluïen representants
de diferents gèneres artístics, i de personatges ben reconeguts dins d’aquest
món de la cultura.
Poques
vegades coincideixen en un acte cultural una diversitat tan àmplia en l’àmbit
de les arts; més aviat ha estat una excepció afavorida per la textura de La Filla Esborrada.
Una
presentació en què l’escriptora Margarida Aritzeta era acompanyada pels Amics
de la Música de Valls; l'escriptora Isabel-Clara Simó; el pianista Anton Cardó,
i la mezzosoprano Elena Gragera.
Ariadna
Mariné i Marc Ayala van introduir l’audiència en la nova obra d’Aritzeta amb un
tastet del textos de La filla esborrada.
El
president dels Amics de la Música de Valls, Roman Galimany, va obrir la
vetllada destacant la magnificència que representava que l’escriptora
Isabel-Clara Simò, Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2017, tingués cura de la glossa de l’obra.
Isabel-Clara
Simó va destacar de La filla esborrada l'elaboració d'un clima que atrau al
lector, la construcció d'alguns personatges, principalment el de la
protagonista que, com va dir, "passarà a la història", la musicalitat
present en la descripció de fenòmens naturals com la pluja i el vent, i la
tècnica narrativa.
La
novel·lista d’Alcoi, va excel·lir el treball
de recerca històrica del relat i la seva relació en treballs precedents, així
com el conjunt de l'obra que posa de relleu la trajectòria literària que
acumula l'escriptora de Valls. Isabel-Clara Simó va cloure la seva intervenció
amb la lectura d'un fragment per tal de subratllar
el ritme i la cadència musical de la novel·la.
Un moment del concert que van oferir Anton Cardó i Elena Gragera. Foto: JOAN GASULL |
En
la segona part de la vetllada la protagonista va ser la música. Anton Cardó (piano) i Elena Gragera (mezzosoprano) van interpretar tots els temes musicals
que apareixen en la novel·la: Lieder
de Schubert, Schumann i Wolf, i uns fragments de les Variacions Goldberg de J.S. Bach, entre altres.
Elena
Gragera és una gran especialista en aquest gènere, administrant amb elegància i
expressió una veu homogènia, amb una línia que construeix un fraseig amb
naturalitat i intensitat, i on sempre l’hem vist molt còmoda.
En aquesta ocasió amb un repertori amb què va emocionar el públic en molts moments com ara amb el Der blinde Knabe, Heidenröslein, i el dramàtic Eirlkönig,
per destacar-ne algunes, ja que totes van ser esplèndidament interpretades.
Un
repertori que va arribar a tothom. Sempre acompanyada d’un piano còmplice per
arrodonir una interpretació ben conjuntada.
Margarida
Aritzeta va donar les gràcies a tots els participants i als espectadors als quals ja els havia donat pistes sobre l’objectiu de la seva obra.
Va ser una nit memorable, plena de caliu i amistat, en un exemple del que pot fer l'art quan s'ajunten les seves diverses manifestacions per oferir una vetllada riquíssima. La música com a eix de la paraula parlada i escrita. Gràcies a tots els qui ho vau fer possible
ResponEliminaMoltes gràcies Margarida!! És tot un plaer i un luxe que la principal protagonista d'aquesta vetllada i autora de l'obra ens regali aquestes paraules que ens fan ser una mica més grans.
ResponEliminaVa ser una nit màgica,difícil d´oblidar!
ResponEliminaGràcies pels vostres comentaris. Ens n'alegrem molt que aquesta vetllada hagi deixat tan bones sensacions.
ResponElimina