Agnès
Mauri és la protagonista del concert de viola i piano programat pels Amics de la Música de Valls, aquest
dijous, dia 9 de març (20.30 h) al Teatre Principal. L’acompanya el pianista
Benedek Horváth, un jove hongarès distingit amb premis de gran prestigi com ara
el Rahn Musikpreis Wettbewerb (2016) o el Kiefer Hablitzel Wettbewerb (2015).
Agnès
Mauri, una violista imaginativa i de gran sensibilitat en les seves execucions,
està immersa en una gira per tota Catalunya que tancarà el 28 de març a Sant
Boi de Llobregat després d’haver passat per Torroella de Montgrí, Vilafranca
del Penedès o Tarragona. És, per tant, una ocasió única per al públic del cicle
Nits de Clàssics, assistir al
concert d’una de les solistes amb més projecció a nivell internacional.
En
la carta de presentació d’aquesta jove vigatana hi ha el guardó que va obtenir
el 2015 com a guanyadora del concurs El Primer Palau. Els experts diuen que
Agnès Mauri destaca per la seva “presència a escena, la qualitat del so i la
maduresa interpretativa”.
Ha
portat la seva música a festivals com ara el Kammermusikfestival Basel, de
Suïssa; l’International Musicians Seminar-Prussia Covea, d’Anglaterra; el
Schleswig-Holstein Musik Festival d’Alemanya o el Festival Castell de Perelada.
Perquè
pugueu conèixer millor el tarannà de l’Agnès Mauri i les seves reflexions us
convidem a llegir l’entrevista que recentment ha publicat Joventuts Musicals de Catalunya a la seva pàgina web i que us reproduïm a continuació.
Com és que vas decidir interpretar música clàssica?
“Tot
va començar gràcies als meus pares, que em van portar a una coral infantil, al
Cor Cabirol, tot i que abans ja tocava el piano que teníem a casa. Allà els van
convèncer que em portessin també a l'escola de música. Quan va arribar el
moment d'escollir un instrument, tenia molt clar que en volia aprendre dos: el
piano, perquè aleshores ja era el meu instrument de casa, i un de nou, que
volia que fos el violoncel, però que finalment va ser la viola. Des de llavors,
m'han acompanyat fins al dia d'avui”.
Què sents quan estàs
immersa en un concert? Què et passa pel cap?
“M'és
difícil descriure-ho des de dins perquè és un moment d'acció. Diguem que la
reflexió i els pensaments em vénen després del concert (tot i que no sempre em
recordo de tot el que voldria recordar). En el moment del concert, sí que estic
receptiva amb la música que acabo de fer sonar, amb la que acaba de fer el
pianista, amb l'atmosfera que m'arriba del públic, amb com respon l'acústica,
encara que no a tota la informació que rebo hi dono la mateixa importància en
cada moment. Però crec que el més important, i que alhora em permet estar
receptiva, és que mentre estic tocant, la meva ment és més o menys en una línia
molt fina entre el present i el futur. La imaginació és clau. Ara bé, què sento
amb la música, això és impossible d'explicar. Però suposo que precisament
d'això es tracta i per això existeix”.
Com veus la situació
de la música clàssica al nostre país?
“M'alegra
molt haver pogut estudiar a casa en un centre superior tan especial com l'ESMUC,
amb professors de primer nivell, on hi conviuen clàssica, jazz, moderna, flamenco, antiga, musicologia... Hi ha
pocs centres tan complets a Europa. I poder estudiar en escoles de música com
la de Vic, que ara ja és conservatori, i veure que la música s'ha anat estenent
en pobles on abans els nens no hi tenien accés... De totes maneres, encara
queda molta feina per fer. I quan em pregunto per què, acabo arribant sempre a
una conclusió semblant. Estic convençuda que molts problemes i dificultats en
què no només es troben els músics professionals, sinó també la societat en
general, es podrien solucionar si s'apostés per un impuls molt més gran en
l'educació musical i artística a les escoles i instituts”.
Prens part a la Xarxa
com a guardonada, l'any 2015, als premis El Primer Palau. Quina importància
creus que tenen els concursos en la carrera d'un jove músic?
“El
Primer Palau és una plataforma de llançament d'artistes singular. Quan m'estava
preparant, tenia companys aquí a Basilea que es quedaven amb la boca oberta
quan els deia que el mateix concurs consistia a fer un recital obert al públic
al Palau de la Música, on hi hauria també un jurat. En cap moment vaig tenir la
sensació d'estar competint amb algú, sinó d'estar fent un concert molt especial
amb un públic molt acollidor que sentia a prop, i tenia una sensació de
celebració, notava que era un dia important. Amb aquest tipus de concurs, molt
més realista que altres concursos, crec que es pot valorar el músic en la
situació de performance idònia, és a dir, en un concert. Al mateix temps, el
músic té l'oportunitat de gaudir i aprendre de l'experiència de tocar en una
sala tan emblemàtica i única com és el Palau de la Música”.
Parla'ns de les peces
que interpretaràs als concerts de la Xarxa. Per què les has escollit?
“El
fil conductor és la fantasia. Totes les obres són d'èpoques i estils diferents,
on el terme fantasia va canviant de connotació. També hi ha una obra
sorpresa de Miquel Oliu escrita per a l'ocasió, que tant a en Benedek com a mi ens fa molta il·lusió
presentar!”
Coneixes el moviment
de Joventuts Musicals? Què en penses de la seva activitat?
“És
una oportunitat increïble per als joves músics com jo per agafar experiència en
el terreny. És magnífic no haver-se de preocupar d'organitzar els concerts,
poder oferir recitals a diversos llocs de tot Catalunya, poder conèixer sales i
públics diferents, etc. I tot això sabent que mentrestant a darrere hi ha algú
que està fent una feina i un esforç increïble, que et valoren i confien en tu.
Per a mi, serà la primera vegada que faig tants recitals de viola i piano
seguits. En tinc moltes ganes!”
A banda de la teva
participació a la Xarxa, quins són els teus propers reptes professionals?
“En
general, seguir aprenent i seguir buscant la meva millor manera de portar la
música al públic en cada nou concert, aprofitant que aquest any en tinc molts.
I un altre repte de cara a la meva professió que fa uns mesos que em volta pel
cap és aprendre una nova llengua, però no diré quina fins que ho sàpiga dir en
la nova!”
QÜESTIONARI
- Un instrument (a banda del teu): El violoncel
- Un director: Nikolaus Harnoncourt, Carlos Kleiber
- Un solista: Martha Argerich, Jordi Savall, Ivry Gitlis...
- Un grup de cambra: Tocar amb els meus amics!
- Un compositor: Franz Schubert
- Una obra musical: Hi ha obres com el Quintet en Do major, D.956 de Schubert que són de les meves preferides, i després n'hi ha d'altres que les escolto tants cops seguits com em deixen... la pobra d'ara és el 2n moviment del 2n Concert per a violí i orquestra de Prokofiev
- Un llibre: Les Narracions completes, de Kafka
- Una ciutat: Com a bona vigatana, Vic! Però també estic molt bé a Basilea, on visc actualment
- Un lema o refrany: "Abans de dir que sí, pregunta-ho al coixí"
- Un somni: mmm... un concert per a viola i orquestra de Beethoven no estaria malament!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada