Humberto Quagliata en el concert que va oferir al Teatre Principal de Valls dins del cicle Nits de Clàssics, organitzat pels Amics de la Música de Valls. Foto: JOAN GASULL. |
El
concert d’Humberto Quagliata (Montevideo, 1955) no va deixar ningú indiferent.
A la sortida del recital organitzat pels Amics de la Música de Valls els
comentaris del públic es dividien, meitat i meitat, entre els qui van quedar
enamorats del pianista i els que haurien preferit un altre tipus d’intèrpret i,
sobretot, un repertori més comú.
No
hi van faltar tampoc les referències al tercer dels cinc preludis de Frederic
Mompou, que Quagliata va tocar amb la mà esquerra i que havia generat tot tipus
d’especulacions i comentaris. Però la raó de perquè ho va fer era molt més
simple. El tercer preludi està escrit per a la mà esquerra.
Quagliata, que va
tenir l’oportunitat de nodrir-se dels coneixements de Frederic Mompou d’una manera directa i en primera persona, va
interpretar aquest compositor amb en un estil
diferent del que ens el presenten habitualment. Per això creiem que és
molt recomanable escoltar aquest tercer preludi per a la mà esquerra
interpretat pel mateix Mompou en un programa de TVE-2 (blanc-i-negre) que es
pot trobar a Youtube.
Deia
Frederic Mompou que ell no componia sinó que descomponia. Ens hem trobat amb
una interpretació del text musical molt personal, i en part sorprenent, per
part del pianista Humberto Quagliata, precedit d'una aureola de magnífiques
crítiques, d'innumerables concerts a les sales més prestigioses dels cinc
continents, i de l'aval de músics contemporanis com Alicia de Larrocha, Tomás
Marco, Ernesto Halfter i d’altres.
Observem
en aquest intèrpret que descodifica el text musical d'una partitura i el fa
audible a través del piano d'una manera molt personal. L'intèrpret musical és
certament un creador, ja que sense el seu apromptament viu, la música
senzillament no existeix en la realitat sinó tan sols en el paper.
Per
a l'oient seria enriquidor el contrast de dues versions d'una mateixa obra, en
mans d'artistes diferents. A vegades les diferències poden ser siderals, de
vegades no tant. El fet és que no hi ha, ni haurà, dues versions iguals. En la
interpretació musical, com en l'actuació teatral, és l'ésser humà o el grup d'ells,
els que fan única la versió d'una obra.
La
interpretació de Humberto Quagliata va més enllà d'un coneixement acabat de la composició en la seva estructura, un
fet que li permet donar vida a les notes musicals escrites, que sempre és molt
més del que merament indica la partitura. Això, implica tenir una gran obertura cap a
altres àrees del coneixement i altres disciplines de les arts, les humanitats i
les ciències, que s'han de viure per dur-les endavant en paral·lel amb el
desenvolupament personal més íntim. Qualsevol separació o transgressió
d'aquesta unitat vida-art, no pot arribar a bon terme.
El
repertori que va presentar Humberto Quagliata va ser un recorregut per diversos
compositors espanyols alguns dels quals poc habituals en els repertoris de
concert. S'inicià amb una obra del contemporani de Chopin, Marcial del Adalid
on, en els primers compassos ja recorda l'època a què correspon, i on vàrem
notar algun trino amb la mà dreta no gaire correcte. Va seguir una
interpretació molt personal de la Reverie
d'Albéniz, i els cinc preludis de
Mompou.
Va
continuar amb una obra del compositor uruguaià Daniel Stefani (1949) per acabar
amb dues obres del compositor gallec, Manuel Balboa, autor de diverses bandes musicals
de la filmografia espanyola.
De
Quagliata és característica la utilització dels silencis musicals, un fet que
influeix en el tempo de tot el
repertori. També sorprèn com utilitza de manera persistent el pedal provocant
un ressò que lliga els compassos.
Al
final del recital Humberto Quagliata va correspondre als aplaudiments del públic
interpretant un tango de Daniel Stefani. Un concert que, pel repertori i per la
seva interpretació, va provocar opinions discrepants entre el públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada