Guillem Gracia en un moment de la seva actuació al Teatre Principal de Valls, el dijous 28 de novembre dins del cicle Nits de Clàssics. Foto: JOAN GASULL |
ROMAN GALIMANY / Valls
El
jove violoncel·lista Guillem Gràcia i Soler (Barcelona, 2005) es va presentar
el dijous 28 de novembre, al Teatre Principal de Valls, dins del cicle Nits de Clàssics com a guanyador
absolut en l’àmbit estatal, del 17è Premi Internacional d'Interpretació «Intercentros
Melómano».
Considerat per la revista Melómano
com un dels millors entre la sorprenent galeria de joves violoncel·listes,
Guillem Gràcia va actuar com a solista, el març de 2019, amb l’Orquesta
Filarmonía de Granada dirigida pel mestre Ricardo J. Espigares, on va
interpretar el Concert per a violoncel i orquestra núm. 1 de
Camille Saint-Säens.
Ha participat com a solista en el
Festival Joven del 44º MUSEG 2019 Festival Musical de Segovia i en el Pódium
Jóvenes Intérpretes del FIAPMSE 2019 Forum Internacional de Alto
Perfeccionamiento Musical del Sur de Europa (Nigüelas, Granada), entre altres i
finalment s’ha presentat a Valls amb la pianista Pilar Guarné que l’acompanya
habitualment. Continua construint una carrera brillant a través de col·laboracions
en diferents sales de concerts, compaginat amb els estudis, ja que a l’abril de
2019 ha estat admès a la càtedra de Jens Peter Maintz en la ESM Reina Sofía, de
Madrid.
En la vetllada al Teatre Principal
de Valls va oferir un repertori variat on es podia apreciar la seva
autenticitat com a intèrpret. La primera obra, només violoncel, va ser la Suite
núm. 2 en re menor de Johann Sebastian Bach. Amb aquesta obra s’anunciava a
si mateix com un violoncel·lista de qualitat, tocant amb gran emotivitat i,
alhora, mantenint el seu estil interpretatiu lliure d’excessos, acompanyat d’unes
remarcades expressions facials, i una accentuada respiració que submergia el
públic en cada nota.
Al final del concert amb la pianista Pilar Guarné. Foto: JOAN GASULL |
Realment destacables les variacions
improvisades que s’inclouen en aquesta obra i, segons confessa el mateix Guillem
Gràcia, són genuïnament pròpies per a cada interpretació que realitza.
Captivador, de tècnica convincent,
va estar molt inspirat i expressiu en l’obra original de Mozart, d’on sorgeixen
les set variacions escrites per Beethoven sobre La flauta màgica.
La segona part s’obria amb una Kaddish
de Maurice Ravel, on va oferir un to càlid i un impulsiu i refinat lirisme, amb
elegància malenconiosa.
Las
Siete canciones de Falla,
l’obra més popular de les que va interpretar, va ser convincent en tots els estils
i tempos que calia. El violoncel és la veu, i les cançons varen tenir aquesta
veu, però en aquesta obra de Falla, la veu humana hi aporta quelcom més que la
pròpia veu. Hi va posar caràcter i sentiment.
Tancava el programa els Requiebros
del gran violoncel·lista català, i a la vegada gran oblidat, Gaspar Cassadó. Un
músic reconegut arreu del món -al Japó li han dedicat una Fundació-, però com
ja es repeteix amb sospitosa freqüència, ignorat a casa nostra. És significatiu
que el jove violoncel·lista americà que va participar en l’estrena de Cerdanyenca de Marc Migó també interpretés aquesta obra
de Gaspar Cassadó com a obsequi al públic.
Guillem Gràcia i Pilar Guarné van
correspondre als continuats aplaudiments del públic oferint una magnífica
versió de la Elegia de Massenet, plena de sensibilitat i lirisme. Un
concert que posà de relleu la qualitat dels joves músics que, de manera
admirable, avui s’obren pas amb vehemència en el mon musical.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada