Cecilio Tieles, ofereix amb Alma indiana un repetori innovador i de gran qualitat dedicat a l'havanera de saló. Foto: www.ceciliotieles.com |
Tot i que se’l coneix més pel seu rol de pianista, Cecilio Tieles (L’Havana, 1942), és un destacat investigador i pedagog en el camp de la música.
Des de fa temps aplica un
destacable treball en la difusió de la història de l’havanera, i els que han
assistit als seus recitals ara ja saben quines característiques distingeixen
l’havanera de saló de l’havanera de taberna, que és la que més coneixem a les
nostres contrades.
Tieles, que resideix a Salou des que
tenia 42 anys, manté gairebé intacte el seu accent cubà i, fidel als seus
orígens, fa pedagogia de l’havanera.
Amb aquesta finalitat ha creat el
programa Alma indiana. Aires de Cuba,
una proposta musical que està dedicada a “l’havanera original, la criolla, la
que és coneix menys aquí”, apunta el músic.
Alma
indiana. Aires de Cuba,
té com a protagonistes tres artistes residents a Catalunya: Indira Ferrer-Morató
(soprano), Josep A. González (tenor) i el mateix Cecilio Tieles (piano). Aquest
programa produït per l’Associació Cultural Catalana-Iberoamericana presenta un
repertori especialment dissenyat per tots tres músics.
“Presentem a Sebastian
de Iradier, Manuel Saumell, descendent de cubans, o l’extraordinari Ernesto
Lecuona, tots compositors excel·lents que aquí no són gens coneguts i que
aporten en cada vetllada que fem un toc innovador de gran qualitat”, assegura
Cecilio Tieles.
A l’hora de parlar de l’havanera,
Cecilio Tieles impregna el seu discurs de mestissatge i cultura. “Quan fem
referència a l’havanera en el seu aspecte més genuí no podem obviar que els
músics durant la primera meitat del segle XVI i part del XVII eren negres
espanyols perquè, tot i que provenien de l’Àfrica, la seva cultura era
plenament espanyola”, explica el músic i pedagog.
És en aquest punt on Cecilio Tieles
fa referència a la cultura hispano-cubana i al fort mestissatge que es va
produir entre els segles XVI i XVII.
“Les primeres havaneres neixen al
segle XIX i a l’hora de fer-hi referència no podem separar el vincle
hispano-cubà, perquè ha estat una relació que sempre s’ha retroalimentat”,
afirma Tieles.
“En realitat l’havanera neix com una
contradansa i no com una cançó” puntualitza el músic .
Alma indiana. Aires de Cuba, a més de ser un concert, és també una sessió de pedagogia i coneixement del món de l'havanera de saló, una llarga història des que el 1842 es va publicar a l'Havana El amor en el baile, i que està considerada la més antiga del gènere.
El públic pot veure Alma indiana. Aires de Cuba, nova aposta del cicle Nits de Clàssics, aquest diumenge, dia 26 de febrer (18 h) al Teatre Principal de Valls.
Alma indiana. Aires de Cuba, a més de ser un concert, és també una sessió de pedagogia i coneixement del món de l'havanera de saló, una llarga història des que el 1842 es va publicar a l'Havana El amor en el baile, i que està considerada la més antiga del gènere.
El públic pot veure Alma indiana. Aires de Cuba, nova aposta del cicle Nits de Clàssics, aquest diumenge, dia 26 de febrer (18 h) al Teatre Principal de Valls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada