La soprano Maribel Ortega és una de les cantants amb més projecció a l'Estat espanyol. Foto: JORGE RODRÍGUEZ NORTON. |
ANNA ESTALLO
El tarannà de Maribel
Ortega resultaria incomprensible si no expliquéssim alguns detalls de la seva
vida, com el que va protagonitzar als 18 anys quan, immersa en una etapa de
dubtes i incerteses, marcada encara per la tristesa de no haver pogut estudiar
música, tal i com ella volia des de ben petita, va decidir marxar a Anglaterra.
Dos anys després va tornar a l’Estat espanyol
convençuda que volia especialitzar-se en enologia, la ciència dels vins.
Però d’aquesta decisió,
aparentment meditada, i de la seva llicenciatura en Químiques que va obtenir
anys després per poder especialitzar-se en l’art vinícola, avui no en queda
res.
La vena artística de
Maribel Ortega la va conduir a fer les seves primeres incursions musicals de
forma amateur a la seva terra natal –Jerez de la Frontera- cantant en casaments
i esdeveniments variats que li van donar un primer impuls.
Després vindria un fet
inesperat que canviaria la seva vida per sempre.
Què
va passar?
“Mentre donava classes
d’anglès i de química cantava de forma amateur fins que va passar el tren. Tot
el que m’ha passat fins ara jo no ho tenia contemplat. El meu repte era cantar
al cor del Liceu i aquest va ser el meu primer contacte amb l’òpera. Però tot
va canviar quan el març de l’any 2006 la soprano i productora musical catalana
Mirna Lacambra em va donar la primera oportunitat. Després, la vida m’ha anat
posant reptes, un rere l’altre.”
Vostè
va deixar la seva casa a Andalusia i va apostar per venir a Catalunya a
estudiar. Com valora aquest canvi?
“He viscut a Catalunya
fins l’any 2013 i considero aquesta terra com la pàtria del meu naixement
professional. A Catalunya és on m’he format i on tinc una part important dels
meus contactes. També és el lloc on han descobert el meu talent”.
Els
entesos en la matèria diuen que vostè ha enlairat el vol i que es troba en
aquell moment en què a partir d’ara ja serà difícil veure-la cantar en petits
escenaris.
“No em sento identificada
amb aquests comentaris. Sóc prudent i m’agrada tenir als peus a terra. Vull
mantenir la temperància perquè no m’agrada avançar-me als fets. A més, penso que es pot aconseguir un nivell
bo i seguir cantant en escenaris més petits”.
Els
crítics han fet molt bons comentaris sobre vostè.
“Les crítiques són una
arma de doble tall. Jo em considero sensible i vulnerable a les crítiques i per
aquesta raó me les prenc com el que són: opinions. Encaixar critiques, tant
bones com dolentes, no és fàcil i cal valorar-les en la justa mesura per poder
seguir creixent professionalment”.
Ara
tenim l’oportunitat de veure-la i escoltar-la al Teatre Principal de Valls amb
un programa inèdit que inclou Strauss i Rachmaninov. Tots dos són coetanis però
pertanyen a escoles diferents. Quin vincle els uneix?
“No hi ha res que els
uneixi. El fet d’unir-los en aquest concert és una decisió personal que es
remunta dos anys enrere quan vaig tenir l’oportunitat de fer un concert sobre
Rachmaninov. Per a mi cantar Rachmaninov va ser tot un descobriment perquè m’hi
vaig sentir molt còmoda des del punt de vista vocal. Ara, i en aquest concert
al Teatre Principal de Valls, hem vist l’oportunitat d’incloure, novament,
Rachmaninov. A més, hi incorporem Strauss, una combinació que vam oferir als
Amics de la Música de Valls i que de seguida van veure amb bons ulls. Aquesta
seria la meva primera incursió en Strauss, un compositor que també li va molt
bé a la meva veu”.
Veig
que quan parla del concert i del repertori ho fa en plural.
“Sí, és clar, és que
m’acompanya una pianista de primer nivell, la Silvia Mkrtchian, amb la que tinc el privilegi de fer aquest
concert. És un luxe poder treballar amb ella i penso que oferirem un concert
amb totes les de la llei. De fet, va ser ella, que és bona coneixedora de la
música russa, qui em va suggerir l’obra del gran Rachmaninov.”
Parla
amb passió de Rachmaninov.
“A Rachmaninov el sento en
el meu cor. Potser és pel fet de ser
andalusa que noto una certa connexió amb la passió que desplega Rachamaninov en
les cançons, on es nota la manera de
sentir més genuïna del poble rus. A Rachmaninov el sento molt dintre meu; Strauss
se’m presenta més espiritual. Per aquest motiu hem deixat per a la segona part Rachmaninov.
Creiem que poder acabar el concert amb la seva música afegirà un component
d’espectacularitat important. L’última peça amb què tancarem el recital recull
d’una manera extraordinària aquesta grandiositat.”
L’hem
vist cantar Verdi i més recentment també Wagner. Amb quin estil se sent més
còmoda?
“En els meus inicis de
carrera musical semblava que la meva veu era més verdiana, però he de dir que Wagner ha estat un descobriment més
recent que he anat alternant amb Puccini. La veritat és, però, que no em vull encasellar
amb cap en concret. Em considero massa jove des del punt de vista musical per
abordar de ple Wagner i per aquesta raó ho vaig combinant en paral·lel amb el
repertori italià.
El meu debut al Teatro
Campoamor d’Oviedo el mes de setembre amb l’òpera Siegfried pot ser el meu barem a l’hora de valorar com es va desenvolupant
la meva veu amb Wagner”.
El seu creixement ha estat vertiginós si tenim en compte que només fa 10 anys que és professional del cant.
El seu creixement ha estat vertiginós si tenim en compte que només fa 10 anys que és professional del cant.
"He treballat molt intensament, i també he crescut i he madurat com a cantant en aquests deu anys, que és l'edat de la meva veu lírica. En aquests temps se m'han anat plantejant reptes consecutius i els he anat superant progressivament."
Té
previst tornar a Catalunya per ampliar la seva formació?
“En l’últim any he tingut
molta feina i ja no m’és possible estar amb els meus preparadors a Barcelona.
Els trobo molt a faltar, però actualment
sempre estic de concert i això m’agrada perquè considero que on s’aprèn a
cantar, i on la veu es desenvolupa professionalment, és a l’escenari”.
On
es veu en el futur més immediat?
“Em veig treballant molt,
estudiant i gaudint molt del que faig. Penso que una vegada que proves
l’escenari és molt difícil allunyar-te’n.”
A Maribel Ortega la podrem
veure a partir del mes de març al Teatre Principal de Palma de Mallorca en
l’òpera Macbeth de Giussepe Verdi,
interpretant el paper de Lady Macbeth. I al setembre, al Teatro Campoamor
d’Oviedo en el rol de Brunilda a l’òpera Siegfried,
de Wagner.
Abans, ens trobarem amb ella aquest dijous, dia 26 gener (2/4 de 9 del vespre) al Teatre Principal de Valls.
Abans, ens trobarem amb ella aquest dijous, dia 26 gener (2/4 de 9 del vespre) al Teatre Principal de Valls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada