Ander Tellería i Mateja Zenzerovic actuaran al Teatre Principal de Valls el dia 12 de gener. Foto: MISHELA STEINER |
Ander
Tellería (Sant Sebastià, 1988) és, probablement, un dels músics de les noves
generacions que més ha investigat sobre un instrument tan desconegut a casa
nostra com és l’acordió. Present en moltes bandes sonores de pel·lícules com ara
El padrino, Amelie o La vida es bella, aquest instrument és
font d’inspiració de molts artistes que li atribueixen un sentit bucòlic i,
alhora, romàntic.
El
concertista, juntament amb l’acordionista croata Mateja Zenzerovic (Pula, 1983)
obren la seva gira per Catalunya el proper dia 12 de gener, al Teatre Principal
de Valls.
Què té l’acordió que
no tinguin els altres instruments?
“Un
ventall de grans possibilitats ja que es poden tocar una infinitat de
transcripcions d’obres escrites originalment per a d’altres instruments: obres
per a piano, per a orquestra, per a clavecí i també obres originals per a
acordió. És aquesta capacitat d’adaptació el que fa diferent l’acordió”.
Quina és la gran
dificultat de l’acordió?
“És
molt important tenir una capacitat locomotriu molt alta perquè el nivell de
coordinació de moviments que requereix aquest instruments és considerable. Amb
la mà dreta toquem els botons i amb l’esquerra, a més dels botons obrim la
manxa. Per acabar-ho d’arrodonir, amb la barbeta canviem els registres. A tot
això cal sumar-hi el pes de l’instrument que en el meu cas és d’uns 14 quilos,
però que per a la meva companya la Mateja Zenzerovic encara és superior”.
A vostès els
acordionistes els passa una mica com als arpistes que tenen poca competència
dins del mercat.
“Actualment
no hi ha gaires acordionistes que siguin concertistes, però això canviarà en
molt poc temps perquè hi ha alumnes que estan acabant la seva formació amb molt
bons resultats. Hem de tenir present que l’acordió és un instrument
relativament recent i que s’està creant un espai. Ara és un moment en què poden
sorgir bons intèrprets”.
L’acordió és un dels
grans desconeguts de tota la gamma d’instruments. Per què?
“Precisament
per aquesta etapa encara primerenca en què es troba. Cal tenir en compte que
l’acordió es va patentar l’any 1829 i que l’instrument que es va crear
originalment no tenia res a veure amb el que avui en dia es fa servir als
concerts. A més, mentre que a països com Rússia l’acordió era un instrument
tradicional, a Espanya arriba tard ja que fins al 1970 no es comença a saber
alguna cosa d’aquest instrument. Aleshores els professionals de la música es
comencen a interessar per descobrir la naturalesa d’aquest instrument i es
conviden professors i concertistes per conèixer-ne tots els secrets.”
Quins són aquests secrets.
“Un
de particular rau en l’afinació. L’acordió convencional s’afina com un piano,
però també tenim acordions que requereixen una afinació en quarts de to, i
també existeix l’acordió d’afinació mesotònica que es caracteritza perquè
l’afinació en cada interval és diferent. En relació a l’acordió mesotònic he
obert un procés d’investigació i experimentació.”
Ja que vostè n’és el
precursor parli-me’n una mica.
“Aquest
tipus d’acordió està concebut per a interpretar música antiga, un estil pel
qual tinc predilecció. La peculiaritat de la seva afinació fa que tingui una
sonoritat semblant a les sonoritats del renaixement espanyol. Amb aquest
instrument he fet col·laboracions amb Glenn Wilson i Alon Sariel”.
Expliqui’m d’on prové el nom del Dúo Degas.
“Degas
era un pintor francès especialment reconegut per les seves obres de ballarines.
Nosaltres a l’espectacle que fem li hem posat el nom de Ballet i pintura
precisament per buscar una combinació entre l’art de Degas, les seves
ballarines i la música.”
I de quina manera
vinculen el seu projecte Ballet i pintura amb la música i amb les obres de
Mussorski, Guinjoan o Stravinski?
“Els quadres d’una exposició, de Mussorgski
és una obra que el compositor va escriure expressament per a ser interpretada
en la inauguració d’una exposició en homenatge a Hartmann, que va tenir lloc a
Sant Petersburg entre els mesos de febrer i març del 1874. De Stravinsky portem
Petruixka un ballet de dansa
clàssica, escrit per a gran orquestra i que en aquest cas és un arranjament per
a duo d’acordions. El resultat final no té res a envejar amb la versió original.
D’Antonio Soler fem el Fandango, que
ja per si mateix té una relació explícita amb el ballet, i de Joan Guinjoan ens
decantem per un altra dansa: Sons de la
terra”.
Com li expliquen al
públic tot això?
“En
el nostre concert portem una projecció visual i nosaltres fem els comentaris
per tal de situar els espectadors dins del context. Sempre ens agrada crear una
bona atmosfera”.
El Dúo Degas és una
formació estable?
“Cadascú
tenim els nostres compromisos musicals individuals, però sempre ens ajuntem
quan tenim un concert o bé quan preparem un disc. De fet, som parella sentimental i això
ens posa les coses molt més fàcils”.
Quin és el seu
projecte més immediat?
“De
cara al mes de febrer estem preparant un disc sobre obres de Mozart i Philip
Glass”.
Quina combinació...
“Sí,
serà un disc molt bonic i amb un so molt transparent”.
El programa del concert del dijous dia 12 de gener
Fandango Antonio
Soler (1729-1783)
Els quadres d’una exposició
Modest Mussorgski (1839-1881)
Promenade; 1. Gnomus;
Promenade; 2. Il vecchio castello; Promenade; 3. Tuileries;
4. Bydlo; Promenade; 5.
Ballet des poussins dans leurs coques; 6. Samuel Goldenberg et Schmuyle;
Promenade; 7. Limoges. Le marché; 8. Catacombae. Sepulchrum
romanum; Cum Mortus in lingua mortua; 9. La cabane sur des pattes de
poule; 10. La grande porte de Kiev
Sons de la terra Joan
Guinjoan (1931)
Petruixka Ígor Stravinski (1882-1971)
Els propers concerts d'Ander Tellería i Mateja Zenzerovic
Mateja
Zenzerovic:
22.02. 17 Oper, Hannover
24.02. 17 Berlin, Premier "Ode na die
Nacht " de Harald Weiss
26.02. 17 Madrid Duo Degas
10.03. 17 Hannover
18.03.17 Bremen
19.03. 17 Bielefeld
Del Dúo Degas:
12.01.17 Valls, Dúo Degas
14.01.17 Moià, Dúo Degas
22.01.17 Vilafranca de Penedès, Dúo Degas
28.01.17 Amer, Dúo Degas
Ander Tellería:
Gener:
14.01.17 Moià, Dúo Degas
22.01.17 Vilafranca de Penedès, Dúo Degas
28.01.17 Amer, Dúo Degas
Ander Tellería:
Gener:
Dia 30 a Sant Sebastià, recital acordió
mesotònic
Febrer:
Data per determinar a Würzburg (Alemanya), recital
26.02.17 a Madrid, Dúo Degas
Març:
Dies 5 i 6 a la Fundació Juan March (Madrid), recital i estrena de J.J. Eslava
Dia 10 a Viena (Àustria), recital
Dia 29 a Bilbao, amb la BOS i Nacho de Paz, música de J.M. Sánchez-Verdú
Abril:
Del 2 al 5 a Strasbourg, Master Class
Del 6 al 9 a Saragossa, Master Class
Data per determinar a Würzburg (Alemanya), recital
26.02.17 a Madrid, Dúo Degas
Març:
Dies 5 i 6 a la Fundació Juan March (Madrid), recital i estrena de J.J. Eslava
Dia 10 a Viena (Àustria), recital
Dia 29 a Bilbao, amb la BOS i Nacho de Paz, música de J.M. Sánchez-Verdú
Abril:
Del 2 al 5 a Strasbourg, Master Class
Del 6 al 9 a Saragossa, Master Class
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada