dissabte, 31 de desembre del 2016

Brillant epíleg musical

En primer terme la fagotista Ana S. Clemente i darrera seu el director Marcel Ortega.
 Foto: JOAN GASULL
Amb el concert de la Jove Orquestra InterComarcal, el dijous, dia 29 de desembre, s’ha clausurat l’any musical 2016 organitzat per l’Associació Amics de la Música de Valls.
En un Centre Cultural Municipal que, amb el canvi dels seients, ha millorat de manera sensible l’acústica, més de quatre-cents afeccionats a la música van quedar ben satisfets del que van oferir la JOIC, dirigida per Marcel Ortega, i la intervenció de la solista Ana S. Clemente.     
En un concert de repertori ampli i variat sempre hi ha una obra dominant, encara que no sigui la més popular, que el director selecciona en funció de l’amplitud de l’orquestra i de la disponibilitat d’un solista de prestigi reconegut.
En l’atractiu repertori del concert de Nadal que va presentar la JOIC, sens dubte aquesta obra va ser el Concert per a fagot en Si Bemoll Major, K 181 compost per Mozart quan tenia divuit anys (el va concloure el 4 de juny de 1774), sent el seu primer concert per a instruments de vent.
Ana S. Clemente ha estat fagot solista d’aquest concert. A aquesta molt jove concertista l’acompanya un currículum, realment espectacular, carregat d’èxits per tot el món, tant com a concertista com a professional de la música.  Actualment, ocupa la càtedra de fagot al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears. 
Va impartir docència durant diversos anys al Conservatori Superior de Música de Canàries, on a més va ser cap del departament de Vent i Percussió, membre de l'equip directiu i del gabinet de relacions internacionals. A més d'una activitat interpretativa molt intensa, col·labora en la investigació acústica amb els experts Nakajima al Japó i Bell en Canadà, i ofereix conferències i classes magistrals per tot el món. 
Els seus interessos artístics i investigadors sobre la creativitat i l'art, l'han portat a participar en el projecte interdisciplinari Jardí de Venus el 2013, així com a assumir la direcció artística de la InVentEnsemble el 2014 i MousaiProject el 2015.
La Jove Orquestra InterComarcal està en un moment esplèndid, possiblement pel treball de gran qualitat que fa el seu jove director Marcel Ortega i Martí (26 anys). Havíem escoltat a Marcel Ortega i la Jova Orquestra InterComarcal en el   concert de Nadal de l’any passat. En aquesta ocasió portava a Valls un programa amb obres clàssiques i post romàntiques, i també temes nadalencs, populars tradicionals. Una direcció en absoluta sintonia amb els músics dels que va extreure al màxim el seu magnífic moment per donar vida a unes obres variades i complexes.
Amb valentia van afrontar l’Obertura tràgica en Re Menor Opus 81 de Johannes Brahms, una obra amb molta dificultat orquestral. La seva variació temàtica evolutiva i de treball temàtic, augmenta encara més l'aridesa de l'obra que manté sempre la tristesa inicial, amb accentuats canvis tonals que l’orquestra va resoldre perfectament.
La partitura del Concert per a fagot i orquestra, de Wolfgang A. Mozart, va ser trobat al segle XX pel professor Max Seiffert, qui es va responsabilitzar de la seva autenticitat i la va publicar el 1934. Marcel Ortega desenvolupa, en aquest concert, la idea de la diversitat i del respecte entre orquestra i solista, proporcionant la suficient independència a tots dos interlocutors sense perdre un fil conductor comú.
 En el seu conjunt, el concert ens va agradar i sorprendre per la fluïdesa que va transmetre, tant a nivell solista  com orquestral, i per l'equilibri entre tots dos mitjans.
L'obra és certament exigent pel solista des del punt de vista tècnic. L’ús del staccato, les qualitats líriques de la gamma mitjana de l'instrument i els contrastos dels registres, ressaltats a través de salts amplis en la melodia, va ser realitzat esplèndidament per la solista que, des de l’inici, va encisar el públic. La fagotista ja va seduir al començar la cadenza d’aquest primer moviment. L’autor no acostumava a escriure la cadenza, així és que, normalment, els intèrprets tenien l'habilitat d'improvisar-la en el moment just del concert.
En l'actualitat molt pocs fan servir aquest procediment, desconeixem en aquest moment si va utilitzar una versió ja elaborada i editada per altres fagotistes o si era pròpia elaborada prèviament. La serenitat en que va interpretar tot aquest passatge, el tempo, els arpegis, la diferenciació entre el lirisme i el virtuosisme, totes les eines per mostrar les seves excel·lents capacitats tècniques i d'intenció musical. Realment va ser una interpretació espectacular per a una obra ben poc habitual en els repertoris de concert.  
La segona part del concert tenia un repertori més popular, començant per una molt bona interpretació de l’espectacular Marxa Slava de Tchaikovski, que va agradar molt al públic. La sobtada indisposició de l’arpista va privar d’aquest instrument per a la Pavane pour une infante défunte, de Ravel, un fet que realment es va notar en una obra amb tant de contingut sentimental. Va agradar molt el vals de Strauss, obligat en els repertoris d’aquestes dates. Molt ben interpretat i molt agraït pel públic.
El concert va concloure amb la suite El nostre Nadal, de Francesc Civil, que dóna el caràcter emotiu  per aquestes dades.
La JOIC va correspondre als molts aplaudiments, i va obsequiar al públic amb l’adaptació orquestral d’una nadala popular rica en matisos i dolçament malenconiosa.
Dues hores de festa per als sentits. Amb un repertori de grans obres simfòniques i d’altres més reconegudes pel públic, però també de gran qualitat.
Va ser un espectacle per gaudir, una alegria per als sentits, amb color, un grau de qualitat excel·lent i bellesa melòdica, amb un segell propi de la JOIC i el testimoni de la seva progressió, amb dos noms propis ben joves: el seu director, Marcel Ortega i la solista Ana S Clemente, que tenen una molt bona projecció en el món musical i un futur immillorable. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada