Isabel Villanueva (Pamplona, 1988) actua al Teatre Principal de Valls aquest dijous, dia 8 de juny. Foto: MICHAL NOVAK |
ANNA ESTALLO
De la Isabel Villanueva ens agrada tot. La seva imatge, el seu discurs, la seva sensibilitat, la visió filosòfica i transcendental que té de la vida, però sobretot aquella línia màgica i invisible que dibuixa quan dansa amb la seva viola conferint-li una veu pròpia i inigualable.
De nena revelació quan
tenia 14 anys, en què va debutar a l'Auditorio Príncipe Felipe d’Oviedo, va passar a ser una jove
promesa amb un gran talent i avui emergeix convertida ja en una primera figura
mundial com a violista.
Ha portat la seva música
per tot el món. Com a solista ha estat convidada amb la Orquestra Nacional
d’Estònia, l’Orquestra Simfònica Estatal New Russia, la Lebanese Philharmonic
Orchestra, el Grupo Enigma de Saragossa, la Glasperlenspiel Sinfonietta o
l’Orquestra Simfònica d’Espanya, entre moltes altres. En la seva trajectòria
acumula una llarga llista de premis nacionals i internacionals com el Prix
Albert Lullin, de Ginebra (2014) com a instrumentista destacat de l’any o el
reconegut El Ojo Crítico de la Música Clàssica de RNE (2015).
Filla de pare català i mare navarresa, Isabel Villanueva viu a Ginebra des de fa anys.
-Té
una pàgina web que m’encanta.
“Ah sí? Moltes gràcies. Sé
que és important ser present a les xarxes socials i tenir un perfil virtual.
Aquesta pàgina me la gestiono personalment i l’actualitzo tant com puc. De fet,
me la vaig dissenyar jo mateixa quan feia el Màster d’Interpretació a Londres
ja que era un treball que formava part de les matèries que estudiàvem en el
màster.”
-Vostè
anava per convertir-se en guitarrista, però no va poder resistir-se als encants
de la viola.
“Va ser de casualitat,
durant les proves d’accés al conservatori. Aquell any no hi havia places per
poder cursar guitarra i en una ronda d’instruments que ens van fer als nens
vaig tenir el meu primer contacte amb la viola. Tenia 9 anys i vaig quedar
impressionada pel seu so. Després vaig continuar amb la guitarra, però ja de
bon principi vaig tenir clar que em volia dedicar a la viola. La seva
ambigüitat i aquesta contradicció que té entre la mida i el so que surt de la
viola li aporten uns trets singulars. Té els sons aguts del violí i també té els greus del violoncel.”
-A
què es refereix quan diu que és un instrument que és contradictori en relació a
la mida i el so?
“Doncs que és un
instrument que no és proporcional, per a ser-ho hauria de ser molt més gran. En
la viola no hi ha una mida estàndard com sí que existeix en el violí o el
violoncel, i a l’hora de triar l’instrument és molt important que les mides
encaixin amb el físic del músic i, a més, hi ha altres aspectes que varien en
funció de si toques amb orquestra o ets solista. La longitud dels braços és
molt important, però també la dels dits. Per a cada viola hi ha una manera
d’adaptar els moviments del cos, els de la mà esquerra, la posició de les mans.
La tècnica és diferent per a cada viola i, alhora, és molt important per poder
treure’n el màxim rendiment. Tot és tècnica, però a l’escenari la tècnica no
es veu i això el que volem perquè a ningú li interessa el com sinó el què, i quin és
el resultat final”.
-Com es prepara per no carregar-se de lesions?
“Doncs de cap manera.
Aquest és més un tema de ser conscient d’un mateix, de com usar el cos i de com
evitar tensions innecessàries. Mai he fet cap treball específic per a les
lesions. Abans feia molt d’esport perquè m’agrada, però ara no tinc temps i
quan puc i, sobretot per desconnectar i recuperar energia, vaig a fer running. No obstant, aquest és un tema
molt personal de cadascú.”
-Tot
el que explica em fa pensar que l’aprenentatge de la viola deu ser molt
diferent al d’altres instruments com ara la guitarra o el piano, per exemple.
“Sí, és diferent.
Tècnicament és molt complex començar a tocar un instrument de corda fregada i
és molt important tenir un professor que et marqui la ruta. El so no es
projecta de manera natural i el cos va canviant a mesura que vas creixent. Els
punts de referència canvien i cada vegada has de buscar la manera més natural de
treure el so. A nivell expressiu la viola també requereix de molta maduresa i
saber escoltar. Per això aprendre a tocar la viola vol més temps”.
-Potser
per això no hi ha nens prodigi amb la viola?
“Això hi pot influir, però
també és veritat que fins a començament del segle XX no hi ha hagut veritables
especialistes amb la viola. La viola potser no es va desenvolupar tant com
podria haver-ho fet i no ha evolucionat com sí que ho han fet altres
instruments. L’escola de la viola ha progressat d’una manera diferent”.
“No hi ha hagut un
personatge rellevant de la viola que hagi marcat un abans i un després. Ha
faltat un Paganini o un Paco de Lucía de la viola i, de moment, no s’ha produït
una revolució a nivell mundial d’aquest instrument”.
-Tot
arriba...
“Sí, estic convençuda que tard o d'hora arribarà aquest moment que revolucionarà la viola”.
-Quins
personatges l’han marcat en la seva carrera musical?
“D’entrada
els meus pares. Ells m’han donat tot el seu suport per poder arribar fins a on
sóc avui. Quan ets jove o, fins i tot, quan ets un infant si no tens un guia no
és possible tirar endavant projectes com aquest. I això encara que no es
reconegui és fonamental.
Després
hi ha hagut altres personatges com ara el professor Yuri Bashmet que ha fet molt per l’instrument i
també Paco de Lucía que amb la seva qualitat com a persona em va inspirar molt.
Penso que els músics no tan sols hem d’estar presents en la música clàssica; un
músic ha de saber agafar elements de qualsevol altre faceta artística.
I
un altre personatge rellevant dins de la meva vida ha estat Sofia Gubaidúlina.
Em va convidar a tocar un obra seva i em va semblar un geni d’una intensitat
màxima, amb un misticisme més propi d’una altre dimensió. En aquell moment
jo tenia 23 anys i em va semblar un somni. Mai havia vist ningú així. Ella em
va inspirar per a tota la vida”.
-El 2013 es va convertir
en la primera violista estrangera que tocava a l'Iran.
“Sí,
va ser al Roudaki Hall de Teheran, una experiència única que em va omplir en
molts aspectes. L’hospitalitat en aquets país és excepcional. Molta gent es
pensa que es tracta d’un país perillós, i pot ser ho serà en l’àmbit polític o
religiós, però les persones són d’una gran humanitat. Això indica que mai hem
de jutjar ningú i que cal estar obert a conèixer noves cultures. Viatjar m’ha
convertit en la persona que sóc. Viatjar i sotmetre’s a d’altres ambients ens
ajuda a preocupar-nos per allò que realment és important com és el respecte,
per exemple.
-Ja fa anys que viu a
Ginebra. Se sent ben tractada a Espanya?
“Jo no
em puc queixar. Aquí hi ha set i ganes d’artistes. Tenim artistes de nivell
molt alt i el públic se n’adona. Això no passava fa vint anys. Aquell tòpic de
què els músics de fora eren millors que els d’aquí s’ha trencat”.
-Isabel Villanueva ja és
una primera figura internacional, però de vegades encara segueixen parlant de
vostè com a “jove promesa”.
“Sóc
jove, però això no treu que tingui talent. De vegades els mitjans de
comunicació utilitzen aquest tipus de referència quan parlen de mi, però puc
donar-li la mateixa importància que a les crítiques dels meus concerts: és
important, però no cal prendre-ho al peu de la lletra. El que m’importa és que
la gent surti contenta dels concerts, que s’emporti una emoció perquè això és
el que perdura”.
-Toca amb una viola Enrico
Catenar del 1670. Com la va trobar?
“Va
ser mentre estudiava a Londres. La vaig provar i de seguida vaig veure que ens
podríem adaptar; d’això ja en fa set anys. Es tracta d’una cessió anònima i, de
moment, no té retorn. Quan et decideixes per una viola ho has de veure
claríssim i més en un instrument antic que té una història al darrera i hi
queda el pòsit de tot el temps passat, aleshores això requereix una adaptació i
més encara en la viola en què el músic l’ha d’anar modelant”.
-Parli’m del programa que
farà a Valls juntament amb la mezzosoprano Cristina Segura i la pianista Anna
Crexells.
“Tinc
moltes ganes de fer aquest concert. Les tres intèrprets ens coneixem; això és
important perquè la compenetració és essencial per a poder transmetre. El tema principal és la veu en la que sempre
m’he inspirat en tractar-se d’un instrument natural, a més, abans jo anava a
classes de cant. La primera part està dedicada íntegrament a Brahms i la segona
a l’època de l’impressionisme francès,
entre els segles XIX i XX amb Kurt Weill, Debussy, Fauré o Loeffler. Les obres
són totes molt boniques. He escoltat com s’impartien classes de cant amb
aquestes cançons i ara poder interpretar-les és fascinant. La veu de la
mezzosoprano i de la viola són semblants; és clar que la viola no parla, però
això ho deixem a la imaginació del públic. Es tracta d’un concert inèdit i que
oferim en exclusiva al Teatre Principal de Valls”.
-Quan vaig contactar amb
vostè per a aquesta entrevista estava en ple enregistrament del seu nou disc.
És el primer?
“Aquest
és el meu primer àlbum personal. És un disc que tindrà obres per a viola i
piano i que he gravat amb François Dumont. Conté obres de l’època francesa que
abraça els segles XIX i XX i, si tot va bé, sortirà a la llum després de
l’estiu. També vaig enregistrar el concert per a viola i orquestra de José
Zárate amb l’Orquesta de Extremadura que sortirà al setembre”.
-La seva carrera sembla
que està més encaminada a la versió solista que no pas a integrar-se en una
orquestra.
“Sempre
he tingut clar que el meu tarannà havia de ser com a solista perquè és la
manera com trec la meva versió més natural. D’aquesta manera em puc expressar
tal i com ho sento, més d’acord amb la meva personalitat. Però per fer-ho cal tenir caràcter, personalitat i
molta força interior.”
Per saber-ne més de la Isabel Villanueva podeu accedir a la seva pàgina web a
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada