Els Accentus Trio després del concert que van oferir al Teatre Principal de Valls dins del cicle Nits de Clàssics. Foto: JOAN GASULL. |
La proposta més recent de Nits de Clàssics, ha estat protagonitzada per una formació clàssica però infreqüent en les nostres sales de concerts.
Accentus
Trio, format per Olga Domínguez (violoncel), Oriol Codina (clarinet) i Maria
Molet (piano), és un grup molt jove que ha emergit de les programacions de concerts
de cambra amb una notable qualitat, oferint un ampli repertori que va des del
clàssic fins a la música del segle XX.
Al
trio se li observa de seguida el comandament precís de Maria Molet, rellevant
pianista, indicant molt correctament el tempo
i l’ànim en cada obra.
A Olga
Domínguez, violoncel·lista amb bona tècnica, encara li manca -segurament per la
seva joventut-, una mica de vivesa perquè el so del trio arribi més equilibrat.
En contraposició, destaca la força del clarinetista, Oriol Codina, a qui potser
li va faltar, en algun moment, uns pianos necessaris per a l’equilibri precís.
Tot
i aquestes petites concrecions la qualitat del trio és encomiable i l’audiència
va gaudir d’un concert amb un repertori variat, atractiu i de bona qualitat.
L’explicació
que l’Olga Domínguez va oferir del significat de l’obra de Josep M. Guix (1967),
estrenada per a aquest trio va ser molt encertada i enriquidora.
Els
comentaris van fer més entenedora la música descriptiva que van interpretar
d’aquest jove compositor. Una música eclèctica i minimalista que va crear una
atmosfera especial, plena de matisos sonors relacionats amb la natura.
Ha
estat tot un luxe poder gaudir a Nits de Clàssics d’una composició d’aquestes
característiques. La pluja, el so de les balenes i dofins van ser recreats a la
perfecció convidant els espectadors a un viatge pels oceans.
L’obra
més clàssica del repertori va arribar amb el Trio Op. 11 de Beethoven, un dels poquíssims trios per a clarinet d’aquest
compositor. Una obra de joventut, on habitualment se sol substituir el clarinet
pel violí.
En
la interpretació del primer moviment, allegro
con brio, hi van posar virtuosisme i també hi van donar un grau de
patetisme; l’adagio, amb un únic
tema, conduït pel violoncel que en uns moments va perdre protagonisme en front
del clarinet.
El temps més brillant, i més destacat en
l’execució, va ser el tema con variazioni,
format per un tema inicial en forma de allegretto seguit de nou variacions. La
novena és la que té més interès per la seva elaboració, on el piano es mou en
dues tessitures ben equidistants, acompanyat pel clarinet i el violoncel. Sense
dubte una bona interpretació del trio.
El
repertori incloïa el Danzón, de
Rivera i el Trio, de Nino Rota,
conegut per les bandes sonores però no tant per la seva obra simfònica, i és
d’agrair que aquesta jove formació el presenti en el seu repertori.
El
concert va acabar amb una versió -i ja en són tantes-, del tango Oblivion del compositor argentí Astor
Piazzolla, una milonga nostàlgica en què la violoncel·lista Olga Domínguez va
mostrar la seva habilitat i expressió.
Agraint
els aplaudiments del públic, van oferir repetir l’allegro final del Trio de Beethoven, on es diverteix amb
el seu tema inicial del darrer moviment, utilitzant-te’l com a fonament de
breus motius fragmentats.
Els
espectadors van poder gaudir d’un concert de cambra, protagonitzat per un grup
inusual amb molt de talent que encara té molt de recorregut per endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada