Els Evenos String Quartet al final del concert que van oferir al Teatre Principal de Valls. Foto: A.E. |
Tercer
concert de la temporada a Nits de Clàssics i tercer èxit consecutiu.
Evenos
String Quartet, una formació integrada per Ivan Knezevic, violí; Ioannis
Petrakis, violí; Odysseas Lavaris, viola, i Mathieu Jocqué, violoncel, ha deixat
una empremta d’un nivell qualitatiu molt alt en la història dels concerts al
Teatre Principal de Valls.
Tot
i que procedeixen de tres països amb disciplines musicals diferents (vegeu el post anterior) res no ho
fa pensar així. “Partim de la base que el llenguatge
de la música és únic. Per això intentem expressar els nostres sentiments d’una
única manera. L’expressió de la música és molt més forta que qualsevol diferència
lingüística i cultural”, declaraven els Evenos al final del concert.
El
públic va sortir absolutament fascinat després d’escoltar els Evenos String
Quartet, especialment, per com van saber interpretar l’autèntic Beethoven. Els
quatre músics tenen clar el motiu d’aquesta fascinació: “Fa temps que
toquem junts aquesta peça de Beethoven i hi hem dedicat moltes i moltes hores,
per a nosaltres ha estat un fet semblant al naixement d’un fill, tenir cura del
seu creixement i gaudir de la seva evolució”.
La
seva manera d’enfocar cadascuna de les obres potència enormement el so del
conjunt: res de divinitzar, res de volum excessiu per sobresortir. I d’aquesta
manera el teixit del quartet obté una extraordinària transparència, on pot
aflorar qualsevol petit detall de les veus interiors, i s’enriqueix el discurs conduint-te’l fins a
moments d’autèntica màgia sonora.
És
conegut que durant la segona meitat del segle XVIII hi va haver un
desenvolupament cultural en matèria literària, pintura i altres arts plàstiques
que es va anomenar Sturm und Drang.
Les mateixes paraules ho diuen: Tempestuosos
Anhels, un trencament amb la forma controlada i contemplativa de les arts
fins llavors, permetent fer brullar la fúria o la passió, de contrastos
violents o d’atacs inesperats.
Amb la versió que van oferir el Evenos String
Quartet de l’obra de Haydn i Beethoven, aquest qualificatiu és perfectament
aplicable: tal és la riquesa de colors, plans sonors -alguns amb canvis
abruptes- que van quedar ben patents.
Els
Evenos String Quartet, sense caure en excessos, adopten una sèrie de recursos
que enriqueixen el llenguatge, de tal manera que es produeixen aquestes
arrencades d’energia, d’ombres subtils. Aquesta mateixa música interpretada per
alguns quartets habituals, sol contenidr un constant vibrator. En canvi, aquest quartet busca primer que res la veritat,
i no l’ èxit, i això els honra.
A
Haydn se l’ha considerat com el "pare" del quartet de cordes, una de
les fites més importants en la història de la música occidental. En el scherzo (allegretto) de l'Opus 33 núm.
2, van aconseguir dimensions de transcendental bellesa, incommensurable.
I
després el presto, amb finals de vis còmica, ja sigui, acabant novament, quan
tot ja havia acabat, o amb una imitació de la frase final, per recalcar que sí,
que això era la fi. Bon humor de Haydn que deixa sempre un sabor molt grat,
sobretot quan és presentat tan expressivament com en aquesta ocasió.
Si
Haydn va ser el major artesà musical de la seva època, Beethoven va ser el
major geni. Es va obstinar a emular i superar al seu model, un fet que va
aconseguir amb gran esforç, com ell mateix va confessar. Però va crear obres
d’un atractiu extraordinari, i la versió que ens van brindar els quatre joves
integrants del Evenos String Quartet va ser modèlica.
Enorme riquesa de petits
detalls que van relluir sense cap exageració: molta dedicació i amor, mimant
els tresors sonors allà amagats.
L’ultima
obra inscrita en el programa, el Quartet
núm. 2 Opus 13, de Felix Mendelssohn, és cronològicament parlant, el
primer, compost l’any 1827 quan tenia tot just 18 anys d’edat (el núm. 1 va ser
compost dos anys més tard, sens dubte avatars de les edicions).
Aquest
quartet té els quatre moviments de rigor, però amb variants. El primer comença
amb una introducció lenta, abans d’entrar en matèria. El segon, adagio,
la famosa Canzonetta, té una
part central piú mosso, que anuncia
les peripècies de Puck en el Somni d’una
nit d'estiu, composició d’uns anys després. L’intermezzo, allegretto con
moto convida a diversos canvis de tempo,
amb indicacions com llarg, amb fuoco,
expressivo o tranquil·lo, i en l’últim moviment fa el mateix, però aquesta
vegada es tracta de prendre alè abans d’unes noves variacions de la idea
central, amb un tempo trepidant.
La
part del primer violí acaba l'obra amb els mateixos onze compassos amb què va
acabar el primer moviment. Els altres instruments toquen aquests onze compassos
amb lleugeres variacions, per adaptar la sonoritat del conjunt a un fi que
respira infinita pau i tranquil·litat.
Tant
és així que quan va acabar l’execució de l'obra, hi va haver uns segons
d’absolut silenci a la sala, abans que irrompessin els aplaudiments.
Prova
fefaent del geni d’aquest jove compositor (18 anys!), i de la meravellosa
interpretació que els Evenos String Quartet va oferir, sense exagerar en cap
moment l’expressivitat, la calidesa sonora del conjunt. Van saber imprimir a
aquesta música la seva candorosa profunditat. Mendelssohn com ha de ser!
Sonors
aplaudiments, que van perdurar amb el públic fascinat.
El
quartet ha acabat la gira a Catalunya i ja han tornat a Alemanya on resideixen habitualment. “Tenim molt
concerts a la vista, el suport institucional, i volem prendre
part en nous concursos musicals”, concloïen els Evenos String Quartet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada