El director Guerassim Voronkov després del concert amb l'Orquestra Camerata Eduard Toldrà al Teatre Principal de Valls, el dijous, dia 13 d'octubre. Foto: JOAN GASULL |
Passa
molt poques vegades que el Teatre Principal de Valls es vegi ple fins dalt.
El
concert de l’Heroica, la Simfonia núm.3 en Mi bemoll Major, Opus 55
que va escriure Beethoven, amb què els Amics de la Música de Valls han
oficialitzat l'inici de la temporada de Nits de Clàssics, ha estat una d’aquestes ocasions
en què els espectadors han decidit que era una oportunitat que no calia perdre.
Així, hem
estat testimonis d’una platea, un primer i un segon pis plens amb part del
tercer ben ocupat.
Era molt
l’interès que aquest concert havia suscitat entre els seguidors de Nits de
Clàssics i l’espectacle va respondre sobradament a les expectatives.
Un ple d'autoritats mai vist fins ara
Tampoc
mai fins ara s’hi havien vist tantes autoritats assegudes entre el públic.
L’alcalde de Valls, Albert Batet acompanyat de la seva muller; el director de
l'àrea de música de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) de la
Conselleria de Cultura, Albert Bardolet; el director territorial de Cultura a
Tarragona, Jordi Agràs; la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vilanova i la
Geltrú, Teresa Llorenç; el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Valls, Marc
Ayala; el president de la Fundació Mútua Catalana, Joan Josep Marca, i el
President de Joventuts Musicals de Tarragona, Josep M. Rota.
I tot
això fruit de les sinergies, els patrocinis i les col·laboracions amb altres
entitats i corporacions que aquesta temporada fan possible una cartellera de
luxe pensada per al públic de les comarques tarragonines que té l’oportunitat de viure en directe música de qualitat molt a prop de casa.
El
programa que ha estrenat la temporada de Nits de Clàssics incloïa dues obres simfòniques. I els
seus autors: Haydn i Beethoven, alumne i deixeble, amb dues simfonies properes
en el temps, 1792 i 1802, però allunyanes en contingut.
La direcció,
apuntada i minuciosa, del mestre Guerassim Voronkov; el rendiment òptim de
l'Orquestra Camerata Eduard Toldrà, ampliada per a aquesta ocasió. Tot en una
vetllada musical esplèndida amb un dels concerts més ben aconseguits i
satisfactoris artísticament parlant dels oferts fins ara.
En la Simfonia núm. 98, Haydn usa per primer
cop les trompetes i els timbals en si bemoll, una fet insòlit per a l’època.
Satisfet, Haydn tornaria a repetir aquesta característica en la Simfonia núm. 102 i en les seves últimes
misses, a més d’alguns números de La
Creació.
En el
primer moviment, el conegut adagio introdueix el tema que s’escoltarà en l’allegro.
Al segon moviment, també adagio, Varonkov
li ha donat l’esperit elegíac que volia el compositor, i que alguns estudiosos l’han
considerat com una mena de plor per Mozart. Cal dir que Haydn va conèixer la
mort de Mozart mentre escrivia la simfonia.
El minuet
ha estat tractat amb molta elegància en els tendres compassos. El presto, l’extens i últim moviment,
constitueix potser el més ambiciós final d’una simfonia haydniana, a la qual Voronkov li va donar uns contrastos molt
oportuns.
Dicció pulcra i detallista
Guessim
Voronkov va signar un Beethoven -Simfonia
núm. 3 en Mi bemoll Major (Heroica)-,
amb una dicció molt pulcra i detallista, amb equilibri, intensitat i ple
d’idees que van personalitzar la lectura.
La tensió
i els contrastos dinàmics van apuntar a un substrat de finor desplegat en un
contínuum lleuger i motriu, sense el hiperromanticisme habitual.
Així, com
la coneguda versió de Baremboim ens fa arribar el Beethoven romàntic, en aquest
concert el teníem més clàssic, podríem dir a l’estil vienès, fins i tot en l’últim
moviment.
L’adagio -Marxa fúnebre-, concebuda per Voronkov com l’eix de la simfonia, va
ser el moviment millor resolt de la vetllada, amb un atractiu dramatisme en el
tercer grup temàtic (fugida inclosa) i el quart (desenvolupament), amb el so
ferm i ajustat.
Tot
plegat s’ha traduït en una Heroica en
la qual, en molts moments, hem reconegut
la greu crisi de desesperació llavors soferta per l’autor, quan ja estava
molt afectat al saber que la seva sordesa era incurable, i que va culminar en
el famós Testament de Heiligenstadt,
en el qual decidia no sucumbir davant el seu infortuni.
La
lectura que Guerassim Voroncov va fer dels quatre moviments, ben diferents, va
arribar a l’audiència solemne i pausada en la introducció; l’adagio, frasejat amb finesa, succeït per
la ràpida execució dels ritmes vius del scherzo,
per acabar enèrgicament amb el darrer moviment.
Sabem que el concert de l’Heroica al Teatre Principal de Valls va
servir als entusiastes i més entesos en música per sentir moltes més notes i
veus melòdiques que no havien identificat en altres versions. I que van poder
comptar totes les aparicions de la contradansa del quart moviment.
El públic
va apreciar la qualitat del concert amb llargues ovacions i aplaudiments al
director i a l’orquestra. Tot en una vetllada memorable.
I una
nota a destacar: el bon criteri del director de no afegir cap propina al final
del concert. Després de l’Heroica no va venir res més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada