El Quartet Gerhard durant el concert al Teatre Principal de Valls. |
Sabíem que el Quartet Gerhard es trobava entre l’elit de les
formacions musicals de cambra. I també sabíem que la seva presència havia
convocat un nombrós públic atret per les bones referències d’aquest quartet.
El que desconeixíem era la seva capacitat de metamorfosi per
interpretar un compositor que no és a l’abast de tothom.
Si Robert Gerhard hagués triat algú per executar el Quartet de
corda número2, hauria triat, sens dubte, el Quartet Gerhard.
El Quartet Gerhard és una
jove agrupació cridada a figurar –si no ho ha fet ja– entre els millors
quartets espanyols.
La proposta que ens va fer del compositor nascut a Valls Robert
Gerhard, que tant trobem a faltar en las sales de concert, amagava aquesta
manca de música contemporània, ja sigui en les programacions de cambra o en les
orquestrals.
És per això que la presència del gran mestre vallenc era tot un
esdeveniment. Considerat un dels grans compositors del segle XX, engrandeix
qualsevol cita que es preui en l’àmbit contemporani i, encara més, si ens
arriba amb el nivell d’excel·lència amb què el Quartet Gerhard l’ha interpretat
a Valls.
Si, a més, hi afegim la idea molt encertada de programar-ho amb
el magnífic i complex Quartet opus 132, de Beethoven, la vetllada agafa unes dimensions i
vigència considerables, i un sentit que converteix l’esdeveniment en un fet
artístic ple i transcendental.
Observar i sentir al Quartet Gerhard amb la proximitat que
permet una sala tant acollidora com el Teatre Principal, és endinsar-se en les
entranyes de l’art musical. De fet, la música de Robert Gerhard és una de les
referències d’aquest quartet.
El Quartet Gerhard respira cada nota i no obvia plantejar les
molt diverses particularitats de cadascuna de les dues obres del repertori. Des
del puntillisme i fins a un legato intens
i ben apuntat, fent dels seus instruments una sola veu en continuum,
gràcies a l’homogeneïtat d’aquesta formació, a la complicitat de les mirades, a
la respiració conjunta, a la transcendència dels gestos més lleugers, al frec
més subtil de l’arc, compartint una idea molt treballada, sentida i
interioritzada.
El públic va notar en l’estructura de l’obra de Robert Gerhard un
'enfrontament' entre els dos violins, i les seves tessitures generalment
agudes, vibrants en els seus trèmolos a la punta de l’arc, i un duo de
viola i violoncel on, en les veus, es concentraven els recursos de la tècnica expressivament
més interessants.
El gran Quartet Opus 132, de Beethoven es va albirar, una vegada
més, deliciós. A tot això, hi va contribuir la versió del Quartet Gerhard
realment contundent, tant tècnicament com expressivament i que, a més, va resultar molt subtil en els aspectes més
delicats.
L’audiència va gaudir de manera plena aquesta pàgina amb els
arcs del Quartet Gerhard i en la intensitat amb la que viuen aquesta música.
Un concert memorable que va deixar molt satisfets els amants de
la música de cambra, d’ahir i d’avui.
I per acabar d’evidenciar la seva gran qualitat interpretativa,
van obsequiar els espectadors amb l’adagio
de Vistes al Mar d’Eduard Toldrà. Un gran colofó.
Un concert esplèndid. Cal pensar en que Valls hauria de tenir un cicle dedicat al seu gran fill il•lustre.
ResponElimina