Els Arts Quartet durant el concert al Teatre Principal de Valls. Foto. ANNA ESTALLO |
Quan el Quartet
de corda número 1 de
Tchaikovsky
va ser interpretat en un concert d’homenatge a Lev Tolstói, l'escriptor va dir que li havien caigut les llàgrimes mentre escoltava l’andante cantabile.
"[...]Tolstoi,
assegut al meu costat i en escoltar l’andante
del meu primer quartet, es va posar a plorar [...]".
Així ho va relatar el mateix
compositor.
El públic de Nits de Clàssics no
va plorar, però va sentir-se embolcallat per una atmosfera que
poques vegades s’ha respirat en aquest teatre, testimoni del
concert que van oferir els Arts Quartet i que va ser d’una qualitat
excepcional.
L'audiència va emmudir. Ni un respir, ni un estossec. Silenci absolut. El propi Cristian Chivu, violinista dels Arts Quartet amb un bagatge impecable, ens ho confessava entre bastidors al final del concert: "He quedat perplexe al final del segon moviment de Tchaikovsky, quan el silenci era absolut, no se sentia ni respirar".
L'inici del concert amb la partitura Quartettsatz núm.12 D703, en Do menor, de Schubert ja havia estat un avís del que prometia aquest recital.
I és que en els tres últims segles de la
història de la música occidental, sens dubte, ha estat fonamental
el quartet de corda, gènere privilegiat on tant hi han cabut la
culminació de l’estil com l’experiment avantguardista o la revisió més complexa del passat.
A pocs compositors se'ls pot posar
l’etiqueta de “líric excepcional” millor que a Franz Schubert.
El líric, que promou una profunda compenetració amb els sentiments
manifestats pel poeta, és un fet especialment lligat al musical.
Com
no podia ser menys, el lirisme més afortunat està present d'una
manera singular en el quartet
de corda, que es va
escoltar en el concert del passat dia 10. Així va quedar manifest
amb quatre magistrals exemples que ens van portar a viatjar des del
classicisme fins al segle XX.
Els Arts Quartet, intèrprets d’una
perfecció sorprenent se situen com un dels grans grups de música
de cambra del nostre temps, igualant força i seguretat en la música
romàntica i avantguardista.
Un quartet de corda amb una rúbrica
sonora enterament pròpia, amb la qual aquests quatre arcs
coprotagonistes, exhibeixen el més elevat nivell de la seva tècnica
i el seu sentiment més profund.
Més importants que els adjectius superlatius i l’entusiasme del públic és la missió
autoadquirida dels Arts Quartet, d’oferir les interpretacions més
harmonioses de les obres que toquen i d’ampliar el seu repertori
des dels clàssics fins a l’avantguarda. I el nom de Dmitri
Shostakóvich
simbolitza aquest compromís.
En el Quartettsatz,
de Schubert, van accentuar els contrasts dramàtics i van fer palesa
l’angoixa del compositor en aquesta obra inacabada.
En l'anomenat Quartet
Americà, de Dvorak, els
intèrprets van trobar el punt just d’equilibri del seu caràcter
obert, simple, i l’abundant lirisme del compositor. Aquest quartet,
força conegut, és sovint interpretat en els concerts de cambra. Ha
estat un privilegi escoltar la versió que ens van oferir els Arts
Quartet.
Nota destacada de la vetllada va ser
la presència de la violinista vallenca, Judit Bofarull, molt
reconeguda per la seva qualitat arreu del món, però que encara no
havíem tingut la sort d’escoltar a Valls. Un orgull i plena satisfacció per a l'audiència, que li va donar la benvinguda amb llargs aplaudiments al final del concert.
L’entusiasme del públic va ser
correspost amb l’excel·lent interpretació del deliciós
allegretto, de
Dmitri
Shostakóvich. Un moviment alegre i divertit que reprodueix, gràcies a l'efecte pizzicato, el bullici i l'enraonar de la gent en un dia de mercat.
Tres segles d'emocionades cordes en
un recital ple de lirisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada