El director de la JOIC, Marcel Ortega, flanquejat pels seus músics un cop acabat el concert a Valls. Foto: JOAN GASULL. |
El Centre Cultural Municipal, que presentava un
ple quasi absolut la tarda del diumenge 27, va percebre que
tant el director, com el solista i els músics n’havien perfilat el detall
musical més imperceptible, per assolir unes versions d’un nivell interpretatiu
molt alt.
Si ja havíem escoltat a Marcel Ortega i la Jove
Orquestra Intercomarcal (JOIC) amb un Brahms, en aquesta ocasió portaven a Valls
un programa que anava del classicisme fins al post-romanticisme.
Un director
molt jove de només 25 anys, amb sintonia absoluta amb els músics, dels quals va
extreure el nivell màxim del seu magnífic moment per donar vida a unes obres
variades i complexes.
Amb
valentia van afrontar el Concert per a violí en Re Major op.51 de
Beethoven, “una obra que respira, més que
qualsevol altre, l’alegria del verdader poema d’amor” (Tranchefort). Entre
les virtuts inequívoques d’aquest concert -les quals es poden notar en els tres
moviments-, es va poder apreciar en la versió de Josep Colomé (violí solista) i Marcel Ortega,
l’exaltació de la melodia, l'estil comunicatiu, la rotunditat del discurs
orquestral i, sobretot, la transparència poètica.
Josep Colomé va fer una interpretació amb un so
dolç i clar en els registres aguts del violí. Les exigències tècniques que
requereix la part del violí són importants, i el solista va oferir una versió
tècnicament impecable. La tècnica de Josep Colomé li permet treure del violí una
gran riquesa expressiva, que l’orquestra va secundar amb eficàcia i agilitat.
Els dos artistes van donar el millor de sí per manifestar el més essencial de l’obra de Beethoven. Això els va fer meréixer llargs aplaudiments.
Els dos artistes van donar el millor de sí per manifestar el més essencial de l’obra de Beethoven. Això els va fer meréixer llargs aplaudiments.
La segona part, més popular i adient al que
correspont a un concert de Nadal, es va iniciar amb la Rapsòdia Hongaresa
número 2, de Litz.
És una
obra escrita per a piano i de la qual alguns directors d’orquestra (L.
Stokovsky) n'han fet la versió orquestral. En aquesta ocasió ens van presentar
la versió de Doppler, que fuig una mica de la partitura original per a piano. Particularment,
preferim la versió de Stokovsky. El director de la JOIC la va dirigir amb
apassionament i lirisme, extraient els colors descriptius per a una obra tan
plena de dificultats.
La renúncia del director a la pompositat va permetre gaudir d’una commovedora
eloqüència en el Intermezzo de Cavalleria Rusticana, de Mascagni,
construïda damunt d'una recreació de la partitura molt subtil.
La corda i l’arpa, en estat de gràcia, amb un
so de lirisme elegant, d’un color i un gust, per la bellesa melòdica, que
encaixen perfectament en aquesta versió orquestral. Una interpretació emotiva
com cal per a l’obra de Mascagni.
Discurs musical cohesionat
La darrera obra del repertori va ser el famós Bolero
de Ravel. La percussió, marcant el tempo; la fusta i el metall, i la
incorporació de la resta de l’orquestra, escoltant-se i disfrutant-se
mútuament.
Marcel Ortega va buscar contrastos, reforçant una rítmica sensual i
captivadora. Una coherència interna en els tempi,
amb dinàmiques sempre equilibrades i un poderós clímax molt ben integrats en un
discurs musical cohesionat.
En resposta als llargs aplaudiments,
l'orquestra va obsequiar al públic amb l’adaptació orquestral d’una nadala
popular rica en matisos i dolçament malenconiosa.
Gairebé dues hores de festa per als sentits. Fugint
de cànons i prejudicis vers el repertori. Aquest va ser un concert per gaudir,
una alegria per als sentits, amb color, exuberància rítmica i bellesa melòdica,
amb un segell propi de la JOIC i el seu jove director Marcel Ortega que amb només 25 anys ja s'albira com una de les grans promeses el món de la direcció simfònica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada