Albert Rodríguez i Medir Bonachi, un cop acabat el concert al Teatre Principal de Valls. Foto. JOAN GASULL |
Concert: Només Mozart
Dia: dijous 5 de març.
Lloc: Teatre Principal de Valls.
Intèrprets: Albert Rodríguez (violí) i
Medir Bonachi (piano).
Text: ROMAN GALIMANY/ Valls
En
aprofundir en el Mozart distingit,
alegre, cortesà, acadèmic, tan familiar per a tots, descobrim la veritable
imatge de l'artista intensament renovador. Un artista que ha sabut recrear els
vells estils amb el seu sentit de l'equilibri constructiu, la seva lògica i la coherent
imaginació.
La immensa obra de Mozart constitueix un cabal d’una espiritualitat
poques vegades superada per cap altre compositor. Quan ens
hem familiaritzat amb ella podem comprendre, enmig de la lleugeresa,
l'elegància, la perfecció que emana, la grandesa d'una ànima profundament
humana i cordial.
Mozart va
escriure 36 sonates per a violí i piano. Totes les compreses entre la KV 6 i la
KV 46 pertanyen als seus anys infantils, i juvenils. Són sonates per a clavecí
que poden tocar-se amb acompanyament de violí; així és com ho anuncia el propi
Mozart.
Les tres sonates que ens van oferir el violinista Albert Rodríguez i el
pianista Medir Bonachi corresponen al període considerat de maduresa
(1778-1788), en què conserva aquell protagonisme del piano sobre el violí. Encara
que havent conegut els Duetti per a violí i teclat de Joseph Schuster,
mestre de capella a Dresden, Mozart s’esforça a partir de la KV. 306 i
aconsegueix el diàleg equilibrat entre tos dos instruments.
Albert Rodríguez durant el concert al Teatre Principal. Foto: J.G |
En el
repertori del concert al Teatre
Principal presentaren tres sonates, de les més grans del seu temps. Va ser
un plaer poder escoltar-les juntes en un concert que proporcionà emocions
profundes, convincents, amb un equilibri perfecte.
Unes interpretacions profundament musicals i dolces.
En la Sonata
en Re major, KV 306, l’última de las "Palatinas" (1878), els
intèrprets hi van posar molta dosi de virtuosisme, més que en les sonates
anteriors. Interpretada amb elegància i coratge, en el segon moviment -de gran
bellesa-, el piano exposa al començament el primer tema i després el presenta
el violí; realment exquisit.
Amb la Sonata
KV 378 transmeteren l’emoció i la delicadesa més mozartianes; el andantino
que ens oferiren el podríem etiquetar com el cor expressiu de l’obra;
melòdicament expressiu i vibrant, on ens van transmetre l’exquisida gràcia
juvenil d’un Mozart per la llibertat que acabava de conquistar.
Les
sonates per a violí i piano de Mozart malbaraten melodia i una alegria de viure
quasi infantil, són obres que arrenquen un somriure al cor més trist. Esplèndida la
interpretació que ens oferiren de les tres sonates, finament compostes, a un
ritme intens amb el to sedós del violí i el so brillant del piano.
La
col·laboració íntima i perfectament sincronitzada entre tots dos intèrprets ens
farà inoblidable aquesta vetllada de Nits
de Clàssics.
Un concert
de gran qualitat, interpretat intel·ligentment i expressament frasejat... Com
una conversa real, però només a nivell diví.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada