Els Blooming Duo en el concert que van oferir recentment al Teatre Principal de Valls en el cicle Nits de Clàssics dels Amics de la Música de Valls. Foto: JOAN GASULL |
La
combinació de dos instruments tan heterogenis com l'arpa i la
marimba va ser un dels principals reclams del concert que Esther
Pinyol i Ferran Carceller van oferir al Teatre Principal de Valls.
També va ser una oportunitat excepcional de veure en directe una
de les joves arpistes amb més projecció, i a un dels millors experts
del moment en un instrument complex com la marimba.
Blooming
Duo va transportar els espectadors a un món gairebé màgic, de contes i fades, on el timbre i les cordes de l’arpa i la marimba
es van unir creant una nova sonoritat.
Van
interpretar peces tant diverses com Taenzerische
impressionen Op.119,
de Jan Koetsier, una obra amb delicioses reminiscències de tango,
vals i marxa.
Les
quatre peces del Video
Games Music for Harp and Marimba,
de Marc Timón (1950) o El
Peixet de Bloomington,
de Feliu Gasull (1959), totes arranjades per encàrrec dels Blooming
Duo, van emocionar i divertir els oients.
Dins del grup de compositors
catalans va arribar la meravellosa obra Fantasia
sobre temes populars catalans, també una comanda expressa dels
Blooming Duo al pianista i compositor Albert Guinovart (1962).
La delicadesa i la sensibilitat amb
què van interpretar Rumores
de la Caleta, d'Isaac
Albéniz, van deixar ben palès que l'arpa i la marimba arriben allà
a on els seus intèrprets vulguin.
Però sens dubte un dels moments on
l'encanteri de l'arpa va prendre forma va ser en la partitura Ma
mère l'oye: Laideronette, impératrice dels pagodes,
de Maurice Ravel (1875-1937).
La mateixa Esther Pinyol, abans
d'abordar l'obra, va explicar la llegenda d'una princesa que és
condemnada per una fada dolenta a ser horrorosament lletja. En un
estat de desesperació la princesa es troba amb una serp que la porta
pel mar fins a la illa dels Pagodins on hi viuen unes petites
criatures de cristall, porcellana i pedres precioses. La princesa
aconsegueix desfer la maledicció gràcies a un bany purificador.
Aleshores, es converteix en l'emperadriu dels Pagodins i es casa amb
la serp, que resulta ser un príncep.
En aquesta fase del recital, l'arpa i
la marimba ja havien robat tot el protagonisme a l'acollidor Teatre
Principal. L'audiència feia estona que havia quedat atrapada en un
món de màgia, seducció i somnis.
L'arpista Esther Pinyol, una de les joves promeses amb més projecció, és un dels vuit finalistes del concurs internacional El Primer Palau que es farà a l'octubre. Foto: JOAN GASULL |
Esther Pinyol, una arpista de gran
talent a la que veurem el pròxim mes d'octubre entre els vuit
finalistes del concurs internacional El Primer Palau, va abordar
totes les obres amb una seguretat que només s’aconsegueix quan es
coneix a la perfecció el repertori, acompanyada per la marimba del
Ferran Carceller, un dels millors percussionistes actuals.
En conjunt, un repertori escollit a
consciència i dissenyat especialment per donar rellevància a dos
instruments que junts, a l'escenari, incrementen exponencialment el
seu atractiu.
Era la primera
vegada que un duet d’arpa i marimba pujava a l'escenari del Teatre
Principal. Els intèrprets, amb una tècnica depurada i neta, desprenien una musicalitat delicadíssima a les obres, fruit
d’un treball cambrístic que voreja la perfecció, i amb que van
saber transmetre al públic les emocions que els compositors van deixar
escrites a les partitures.
I al final del
recital va arribar la sorpresa. Els Bloomong Duo van convidar el
públic a pujar a l'escenari per conèixer els instruments.
Molts
espectadors van poder satisfer la seva curiositat, tocar les cordes
de l'arpa i atrevir-se amb la marimba i, per suposat, retratar-se al
costat de dos instruments que no sempre es tenen tan a prop.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada